Gå til innhold

Hvem bestemmer tittel på besteforeldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det de kommende foreldre eller de kommende besteforeldre som bestemmer hvilken tittel besteforeldrene skal ha? Står i situasjon der begge sett besteforeldre har barnebarn fra før, men der navnene de bruker til sine barnebarn er like/ligner. For å slippe å måtte bruke fornavn eller stedet de bor i tillegg vil jeg gjerne gi et av parene en annen tittel. Er det innafor at vi bare bestemmer dette, at for vårt barn får de den og den tittelen? Eller er det bare opp til de selv? 

Anonymkode: 9e1b4...176

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er galt med mormor/farmor- morfar/farfar?

Anonymkode: 62a13...f35

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Her har besteforeldre bestemt. Min mor har barnebarn fra før og ønsker at mitt barn skal kalle hun det samme som hun er vant til å bli kaldt. Min mann sine foreldre har ikke barnebarn så der var det i grunn ganske lett 

Anonymkode: dd3b3...a6c

• Liker 4
Skrevet

Bruker det samme som vi brukte om våre som barn. Mormor, morfar, farmor, farfar. Der ble bare slik. 
Eneste jeg har bestemt er at min stemor ikke er bestemor. Hun er Marit. 

Anonymkode: 21315...800

• Liker 2
Skrevet

Jeg lar barnebarna bestemme dette💜

Anonymkode: f6cb6...3b1

• Liker 2
Skrevet

Det synes jeg det er opp til besteforeldrene å bestemme selv. Og for barnebarna er det null stress å sjonglere like titler på besteforeldre.

• Liker 3
Skrevet

Det er vel mest opp til besteforeldre og etterhvert barnebarn hva som faller seg naturlig dem imellom. Det er greit nok om du velger å kalle dem mormor/farmor, men synes det blir litt dampveivals hvis du skal dele ut titler og bestemme at ett par er besteforeldre, mens det andre er farmor og farfar,

Snakk med dem og hør om de har noen tanker om det selv. For øvrig hadde jeg 2x bestemor og 2x bestefar, og levde helt fint med det :D

Anonymkode: e198e...4b9

• Liker 2
Skrevet

Det hadde jeg latt besteforeldrene bestemme selv. Men bruk for all del ordentlige ord, som bestemor/bestefar, farmor/farfar og mormor/morfar. Det dummeste jeg vet er ord som bess, mimmi, moffa, boff, bapp, maff osv. Skjønner at små barn sier sånn, men når barna kommer opp i skolealder er det fint å snakke ordentlig.

Anonymkode: 5e8aa...9ca

• Liker 8
Skrevet

Her lot vi besteforeldrene få bestemme hva de ville kalles :)  Synes det var hyggelig for de.

Anonymkode: eab47...5e9

• Liker 2
Skrevet

Vi har latt barna bestemme. Ene settet med besteforeldre ville gjerne at stebestemor skulle ha ett navn, men det ønsket ikke barna. De ville kalle Lise for Lise..

Anonymkode: 381d4...a3b

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er galt med mormor/farmor- morfar/farfar?

Anonymkode: 62a13...f35

Trenger ikke være noe galt. Men det er ikke for alle. Jeg hadde en bestemor. Og det var så koselig at jeg ville blitt lei meg på ungens vegne om begge sett besteforeldre skulle insistert på farmor og mormor. Mannen min er vant til å ha farmor, så han liker det, men jeg synes farmor høres strengt og mer upersonlig ut enn en god bestemor.

Noen har besteforeldre med andre språk. De vil kanskje bli kalt noe fra det språket. 

Anonymkode: 10aff...52d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det hadde jeg latt besteforeldrene bestemme selv. Men bruk for all del ordentlige ord, som bestemor/bestefar, farmor/farfar og mormor/morfar. Det dummeste jeg vet er ord som bess, mimmi, moffa, boff, bapp, maff osv. Skjønner at små barn sier sånn, men når barna kommer opp i skolealder er det fint å snakke ordentlig.

Anonymkode: 5e8aa...9ca

Folk bruker det de vil   :D jeg kalte morfaren min moffa hele livet, men jeg klarte visst å referere til han som morfar når jeg snakket med andre   :sjokkert: helt utrolig 

Anonymkode: dd3b3...a6c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere som sier at barna burde velge, omtaler dere ikke besteforeldrene før de er store nok til å finne ut av det selv? 
Hvis jeg kaller mormor for Helene så vil jo barnet også ganske lenge tro hun heter det, og det blir naturlig å kalle henne Helene senere også. Jeg tenker foreldrene velger hva de vil kalle besteforeldrene egentlig, det er jo de som vil bruke det mest så det kommer til å bli det som blir værende uansett. 

Anonymkode: 133e3...45d

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som sier at barna burde velge, omtaler dere ikke besteforeldrene før de er store nok til å finne ut av det selv? 
Hvis jeg kaller mormor for Helene så vil jo barnet også ganske lenge tro hun heter det, og det blir naturlig å kalle henne Helene senere også. Jeg tenker foreldrene velger hva de vil kalle besteforeldrene egentlig, det er jo de som vil bruke det mest så det kommer til å bli det som blir værende uansett. 

Anonymkode: 133e3...45d

Er nok mer sånn at bestefar fort kan bli til "beppa" eller "moffa", fordi barnet ikke kan uttale det korrekt. Besteforeldre (eller foreldre) synes det er sjarmerende, og da forblir bestefar "beppa" til evig tid.

Eventuelt så bruker folk forskjellige titler, og da blir det ofte slik at barna velger det besteforeldrene selv omtaler seg som.

Anonymkode: e198e...4b9

• Liker 2
Skrevet

Her bestemte besteforeldrene. Men siden mine ville være mormor/morfar var ikke det noe problem med like navn.

Litt irriterende på andre siden farmor/farfar da farmor absolutt ikke skulle bli kalt farmor som både jeg og mannen er vant til og kalte våre egne farmorer, så hun var innom mange kallenavn og "barnet må få velge" (hallo barnet kan ikke snakke hun er 11 mnd vi kan jo ikke vente på det) før hun til slutt landet på et litt merkelig kallenavn jeg aldri har hørt før. Men, vi gjør som hun vil og sier det hun vil bli kalt. 

At en person blir kalt bestemor av et barn, mormor av et barn og farmor av et annet barn ser jeg ikke noe problem med. Noen er jo både farmor, mormor, oldemor osv. 

Men det er jo praktisk at ikke både farmor og mormor blir kalt for bestemor av ditt barn så om det er sånn at begge sider vil bli kalt det så ville jeg bare tatt en prat om det og spurt om det er greit at deres barn feks sier mormor/farmor pga dette. Om begge veldig gjerne vil være bestemor og det kan bli dårlig stemning så får du bestemme at ingen blir bestemor eventuelt :P 

Anonymkode: 88a19...c00

• Liker 1
Skrevet

Kombinasjon. Jeg kalte ikke mine besteforeldre det samme som mine søskenbarn, men det var delvis på grunn av dialekt og avstand og den siden som ikke er min familie.

På ene siden var det farmor og farfar- søskenbarna mine sa mor og far

På den andre siden Mormor og bestefar, de andre sa Mommo og best eller Mormor og best. Siden jeg sa mormor og bestefar om mine så tok ungene etter. 

Anonymkode: ea90c...29a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det de kommende foreldre eller de kommende besteforeldre som bestemmer hvilken tittel besteforeldrene skal ha? Står i situasjon der begge sett besteforeldre har barnebarn fra før, men der navnene de bruker til sine barnebarn er like/ligner. For å slippe å måtte bruke fornavn eller stedet de bor i tillegg vil jeg gjerne gi et av parene en annen tittel. Er det innafor at vi bare bestemmer dette, at for vårt barn får de den og den tittelen? Eller er det bare opp til de selv? 

Anonymkode: 9e1b4...176

Vi bestemte. Mormor og morfar og farmor og farfar. Svigers ville være bestemor og bestefar, men det kom ikke på tale fra min side. De er ikke «best» på noen som helst måte.

Anonymkode: 2599c...483

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble spurt hva jeg ville hete da første barnebarn kom. Da neste kom var det naturlig å ta samme varianten (farmor/mormor). Etter et par år ble jeg spurt om jeg ville bytte til bestemor. Ingen problemer med det 🙂

Anonymkode: 9811a...9fd

Skrevet

Personlig har jeg aldri likt mormor, morfar, farmor og farfar. Har aldri brukt det selv. Har bare sagt bestemor og bestefar, og så sagt fornavn eller stedet de bor i tillegg så folk skjønner hvilken side av familien jeg snakker om. Er vant til dette hjemmefra. Både moren min og faren min gjorde det samme når de snakket om sine besteforeldre.

Anonymkode: ea54a...221

• Liker 6
Skrevet

Mener det er logisk at foreldrene til barnet bestemmer det. Jeg er så heldig å bli kalt bestemor av bonusbarnebarn. Det bestemte min bonusdatter ❤️. De andre er morfar, mormor og farmor.

Anonymkode: d9945...8da

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...