Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

F. Eks hvis jeg henvender meg til noen, og de sier Hei «Navn», eller man ikke er enige og den andre sier «Men «navn», det skjønner jeg ikke at du kan mene. F.eks..

Anonymkode: 97695...372

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,  det er ikke hersketeknikk. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

F. Eks hvis jeg henvender meg til noen, og de sier Hei «Navn», eller man ikke er enige og den andre sier «Men «navn», det skjønner jeg ikke at du kan mene. F.eks..

Det kommer an på hvordan du ordlegger deg, toneleie og måten du sier navnet til vedkommende på. 

Anonymkode: 25ef9...ff8

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, navn bruker vi for å identifisere hverandre

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det kan være det. Men usikker i den settingen du beskriver. Kom i diskusjon i forb med en jobb med en person jeg ikke vet hvem er, og aldri har møtt. 
Siden jeg tok telefonen når vedkommende ringte, presenterte jeg meg med fornavn. 
Da vi var uenig om hvordan noe skulle foregå; begynte hun: «ja men du Bacteria må jo forstå det, du må skjønne det Bacteria…. Bacteria, er ikke du også enig i at vi må ha et godt samarbeid osv osv.»

Ble så provosert av dette at hun hvertfall ikke fikk viljen sin. Det føltes invaderende siden jeg aldri hadde sett dama før og første gangen jeg interagerte med henne. 
Jeg opplevde dette som hersketeknikk i hvertfall. 

Endret av Bacteria
  • Liker 11
Skrevet
9 minutter siden, Hmmm1 said:

Nei, navn bruker vi for å identifisere hverandre

Ja, men det er helt unødvendig å bruke navn når du henvender deg til én person.

Derfor kan det oppfattes som hersketeknikk.

Anonymkode: d65ac...673

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er noe telefonselgere på 90 og tidlig 2000-tallet elsket å gjøre. Sa navnet annenhver setning for å lure folk til å bli mer komfortable og kjøpe ting de ikke trengte. Det var irriterende. 

Ellers, så kan navnebruk oppfattes som nedlatende hvis det blir sagt med et visst toneleie som kan oppfattes som annet enn positivt. Det er jo typisk i oppveksten at foreldre og lærere brukte navn når de skulle sette noen på plass. 

Anonymkode: 0575e...0be

• Liker 6
Skrevet

Jeg bruker navn veldig mye, hjemme til mann og barn, til kollegaer, venner. Starter ofte med å si "Du Martin? Vet du om...." f eks. Vet ikke hvorfor jeg gjør det og har aldri fått inntrykk av at noen misliker det.

Anonymkode: 4f6b3...d1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du heter Hanne, og jeg smiler å sier : Hei Hanne, hyggelig å se deg  :)  så er det faktisk en veldig god hersketeknikk  som forbedrer relasjonen og gjør  at du styrker tilhørigheten og blir lettere å motivere. Anbefales! Det er fint om den som hersker er teknisk dyktig og bruker sine teknikker med stil.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er noe telefonselgere på 90 og tidlig 2000-tallet elsket å gjøre. Sa navnet annenhver setning for å lure folk til å bli mer komfortable og kjøpe ting de ikke trengte. Det var irriterende. 

Ellers, så kan navnebruk oppfattes som nedlatende hvis det blir sagt med et visst toneleie som kan oppfattes som annet enn positivt. Det er jo typisk i oppveksten at foreldre og lærere brukte navn når de skulle sette noen på plass. 

Anonymkode: 0575e...0be

LOL.

Ja, dette var nok noe de lærte på telefonselgerkurset (aka. svindlerskolen).

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, I Grosny said:

Hvis du heter Hanne, og jeg smiler å sier : Hei Hanne, hyggelig å se deg  :)  så er det faktisk en veldig god hersketeknikk  som forbedrer relasjonen og gjør  at du styrker tilhørigheten og blir lettere å motivere. Anbefales! Det er fint om den som hersker er teknisk dyktig og bruker sine teknikker med stil.

Jeg hater når folk gjør dette.

Det lukter lav selvtillit lang vei,

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå har disse wokegreiene gått for langt. Skal en bli krenket over at noen sier navnet på en også nå? 🙄

Anonymkode: b708f...802

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå har disse wokegreiene gått for langt. Skal en bli krenket over at noen sier navnet på en også nå? 🙄

Anonymkode: b708f...802

Ja, fy søren. Jeg vurderer nå å klage på fastlegen min som brukte hersketeknikk overfor meg da jeg var der sist.

Han sa: «Hei Ina, hva kan jeg hjelpe deg med i dag?». Helt åpenbart at han herset med meg ved å bruke navnet mitt og så i tillegg presisere at han hadde makt over meg ved at jeg var prisgitt hans «hjelp». Han smilte til og med mens han sa det, den syke fyren. 
😂

Anonymkode: 0a3a6...930

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
I Grosny skrev (1 time siden):

Til meg så fungere det motsatt. Jeg blir helt satt ut og lukker meg inn. Er ikke vant til at noen bruker navnet mitt på en slik måte. Så jeg avslutter samtalen rimelig rask. Og jeg er super flik til å små prate og prater med alle. 

Anonymkode: ccf3a...a73

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på frekvens toneleie og kontekst.

Jeg hadde en gang en leder ganske ny sådan vi kjente hverandre ikke særlig godt. Jeg var usikker når det gjaldt omorganisering av driften og hadde  i den forbindelse endel spørsmål. 

Hun svarte meg konsekvent ",Nei Line eller "ja Line" på alle mine spørsmål med et oppgitt tonefall eller som om hun demonstrerte sin tålmodighet som om jeg var et barn og jeg ikke forsto noe som helst . Når en svarer slik så ofte alt på repeat og gjentar navnet mitt for 8.gang uten å si noe annet til meg skjønte jeg at det bodde en djevel i henne.  I staten var dette  Svart med samme mynt skulle jeg ha gjort.

Anonymkode: 5f215...eb8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer selvfølgelig helt an på settingen og toneleie. 

"Hei Kari, lenge siden sist! så hyggelig å se deg" = ikke hersketeknikk
"Men du må skjønne det Kari, at det er ikke slik det fungerer. Når vi gjør det på denne måten, Kari, så blir det mest riktig" = hersketeknikk. 

Anonymkode: cc723...e5e

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Eller en lederne i et byggefirma som stadig kalte meg for "kjære Kari", for å få oppdraget . Det var sørpå og bare fant. De hadde gått konkurs en gang og hadde mange dårlige snekkere. Kun opptatt av å få firmaet på fote igjen mye dårlig håndverk spekulerte i skjulte feil og mangler. Mange cowboyer der nede så vokt dere om de blir for duse - da er det gjerne noe.

• Nyttig 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer an på frekvens toneleie og kontekst.

Jeg hadde en gang en leder ganske ny sådan vi kjente hverandre ikke særlig godt. Jeg var usikker når det gjaldt omorganisering av driften og hadde  i den forbindelse endel spørsmål. 

Hun svarte meg konsekvent ",Nei Line eller "ja Line" på alle mine spørsmål med et oppgitt tonefall eller som om hun demonstrerte sin tålmodighet som om jeg var et barn og jeg ikke forsto noe som helst . Når en svarer slik så ofte alt på repeat og gjentar navnet mitt for 8.gang uten å si noe annet til meg skjønte jeg at det bodde en djevel i henne.  I staten var dette  Svart med samme mynt skulle jeg ha gjort.

Ja, du burde sagt navnet hennes før og etter hver setning :)

Folk som henne har lav selvtillit, og bruker navn for å forsøke å heve seg over andre.

Hun snakket garantert ikke slik til sin leder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...