Gå til innhold

Senskader etter kreft og uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med senskader etter kreft. Har prøvd masse å jobbe, men fungerer ikke så godt som før rett og slett. Går på smell etter smell med utmattelse mm. 
Som om ikke belastningen har vært stor nok for meg og familien…men det er bare for tøft å stå i full jobb. Hvor vanskelig er Nav med ufør eller delvis ufør etter en kreftdiagnose? Noen som vet?

Anonymkode: 9f47b...e41

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle ikke være veldig vanskelig, så lenge du har nok dokumentasjon av lege og andre behandlere. Forhør deg med fastlegen din. Det er der prosessen starter. 

Lykke til. Håper du får den hjelpen du trenger. God bedring ❤️

Anonymkode: c22ca...dee

Skrevet

Som regel ikke vanskelig. Å ha store senskader er ikke uvanlig dessverre. Er mange som ender opp som uføretrygdede grunnet senskader.

Anonymkode: 68bcb...25e

Skrevet

Tusen takk. Ja jeg har mer enn nok dokumentasjon. Håper jo jeg kan fungere ok i jobb igjen senere, men sånn det er i dag er jeg ikke der dessverre. Må jo også fungere for familien.

• Hjerte 1
Skrevet

Du må uansett over på AAP først!

Anonymkode: edd2e...280

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må uansett over på AAP først!

Anonymkode: edd2e...280

Ja, det er jeg klar over. 

Skrevet

Det er ingen kort prosess å bli uføretrygdet uansett årsak, dessverre. Man må gjennom hele greia med AAP og finne ut restarbeidsevnen. Jeg er selv uføretrygdet på grunn av senskader etter kreft, det tok 3 år fra jeg begynte på AAP, og det regnes egentlig ikke som veldig lang tid. 

Anonymkode: bf0b0...e50

Skrevet

Det kan være en god idé å starte prosessen nå, med dokumentasjon og ha lege og evt. spesialister nne i bildet. For dersom Høyre kommer til makta om 2 år, så blir det karensår igjen (ett år uten penger for mange som går lenger enn 3 år på AAP).

Et annet råd er å unngå KG, mye fordommer og hets mot mennesker på uføretrygd her.

Lykke til ♥️

Anonymkode: 46245...3ec

Skrevet

Begynn å søk aap...det kan ta 15-19 uker før du får svar, ha en god lege erklæring om at din arbeidsevne er nedsatt 50 prosent. Så når du får eventuelt aap så er det bare vente på en veileder og ta det derfra 

Gjest Adobyen
Skrevet

Du kan finne mye nyttig informasjon, hjelp og veiledning om alt dette med Nav hos AAP-aksjonen.no og deres facebookgruppe.  

Riktig god bedring og lykke til 💙 

Skrevet

Jeg er "snart" i mål med denne prosessen selv. Har nå vært på 50% AAP i nesten 2 år, og hos meg gjenstår en vurdering av arbeidsevne. Deretter kan jeg søke ufør, og det kan jo ta sin tid. Jeg var gjennom kreftbehandling for 15 år siden, og på den tiden var det dessverre lite fokus på senskader.

Anbefaler deg å be fastlegen din henvise deg til senter for seneffekter ved Radiumhospitalet eller St.Olavs. Det fikk ballen til å rulle for min del, etter å ha hanglet meg gjennom arbeidslivet i mange år. Jeg har hatt høyt sykefravær fordi kroppen min har prøvd å si fra om at jeg pusher for hardt. Jeg ble henvist videre til forskjellige fysiske utredninger, men viktigst av alt; rehabilitering! Jeg fikk delta på tre forskjellige rehabiliteringsopplegg, deriblant CatoSenteret. Det lærte meg å balansere livet mitt, og det har snudd livet mitt på hodet. Disse oppholdene har gitt meg god dokumentasjon på arbeidsevnen min, men den må likevel dokumenteres av en tiltaksarrangør.

Underveis har jeg hatt god oppfølging av Nav. Selv om veilederne har blitt byttet ut (er vel på den 5. på 3 år nå...) - så har har jeg kun positive ting å si om alle. 

Jeg ønsker deg masse lykke til! 

Anonymkode: b9fc5...a1f

Skrevet

Tror det er ganske lett. Det er jo svært vanlig at folk får skader av kreftbehandling  som gjør dem helt eller delvis ufør selv om de blir frisk av kreften.

Anonymkode: 1bde2...4a6

Skrevet

Om dere som har svart er her, tusen takk for svar! Det hjelper meg å se at det kan komme en løsning som gir meg en god livskvalitet igjen, selv om det vil ta lang tid. 

Etter å ha prøvd så hardt, gått på smell etter smell, og kjørt meg selv helt ned nok en gang, innser jeg at det ikke går. Ingen takker meg heller for å være en «flink»kreftoverlever. 

ts

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...