Gå til innhold

Deprimert, gjøre rydding og vasking gøyere 😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er deprimert( ikke på det værste men helt i starten på ny periode ) tips til og gjøre rydding og vasking litt gøyere, lettere , værtfall ok?😊 litt rotete og sånn her nå å har endel jeg skulle gjort 😊 klarer enda å rydde å vaske bare sjeldenere en jeg burde. Musikk hjelper litt men er ikke i humør til musikk engang nå 

Anonymkode: 2a449...e79

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sunt å ikke vaske for ofte. Utsette sitt immunforsvar for flere bakterier kan være svært gunstig. Selvsagt skal man vaske når noe blir veldig skittent og begynner å lukte osv, men tror mange er for hysteriske på å rengjøre.

Selv liker jeg litt system i kaoset. Det gir meg ro på en helt annen måte enn hvis en leilighet er overdrevent ryddig og ren.

Mulig du får ro av å ha det ryddigt og rent, så kanskje det kan være motivatasjons greien din? Vi alle har ulike ønsker og behov.

Anonymkode: 7113f...eb3

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke gøy å rydde og vaske, men resultatet er mye hyggeligere og bedre for psyken enn å ikke gjøre det.

Anonymkode: 3ecd6...ce2

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Lydbok ? Podcasts ? 

Ta ett og ett rom i slengen, fokuser på det rommet du bruker mest tid på i løpet av døgnet. 

Ha rene/ryddige benkeplater på kjøkkenet. 

Mitt tips for å alltid ha rent bad (jeg hater å vaske bad) er at hver dag bruker jeg 5 min på en ting, vaske dusjen en dag, en dag vasker jeg vasken, en annen dag vasker jeg doen, etc etc. På den måten har jeg bare alltid rent bad å må ikke gjøre det en gang i uka. 

Anonymkode: 44210...211

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Musikk som du allerede har nevnt, eventuelt podkast/lydbok som får tankene litt over på noe annet. 

Skrevet

For meg hjelper det å tenke på hvor godt jeg liker å ha det rent, og at det er viktigere enn hvor mye jeg misliker å vaske.

Dele opp i små oppgaver sånn at jeg kan være stolt og fornøyd når jeg har gjort en liten oppgave. Hvis jeg prøver å tenke på alt samtidig blir jeg overveldet også får jeg ikke gjort noe som helst…

Anonymkode: 4d8b0...43c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Et annet tips er å begynne med de områdene/rommene som gir mer fornøyelse. For meg er det kjøkken og bad. Og den lille boosten jeg får av det kan gjøre at jeg orker flere rom. Eller så gjør jeg ikke det, men da er jeg mindre misfornøyd med det jeg ikke gjorde. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Kutt ned på sosiale medier så trenger du noe å finne på og da er plutselig vasking et kjærkomment tidsfordriv. 

Anonymkode: b0769...ab1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Lydbok. Ikke tenk for langt fram - bare begynn på en oppgave mekanisk og sats på at du kommer på neste oppgave når du er ferdig.

Anonymkode: d3d16...3fa

Skrevet

Sette alarm på mobilen og bare gjøre litt om gangen. 

Anonymkode: f78d3...f4b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg pleier å høre på filmene til "but first coffee" om rydding 😅 Da blir jeg motivert til å få inn gode rutiner for å holde hjemmet ryddigere. 

Anonymkode: bcb6b...b66

Skrevet

Jeg setter på alarm. Feks, nå skal jeg rydde i 10 minutter. 

Anonymkode: 699f1...21f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Setter en timer på syv minutter og sier til meg selv at om jeg bare rydder de syv minuttene i dag, er det bra jobbet. Ofte blir det litt mer når jeg først er i gang, og så har jeg fått en liten seier for dagen. Kanskje jeg til og med klarer en syv minutters runde eller to i løpet av dagen, men den ene er målet. Og man får faktisk fort gjort en del på de minuttene om man jobber effektivt!

Skrevet

Lydbok eller podcast kan hjelpe når jeg ikke orker å like musikk.

Ting føles veldig uoverkommelig, så det er viktig for meg å bare ta bare litt om gangen. F.eks sette i oppvaskmaskina mens jeg lager te. Eller plukke sammen søppel på stua før jeg setter meg. Eller når jeg har litt mer overskudd, legge alle klær på soverommet enten på plass eller i skittentøyet. Eller støvsuge et rom. Du må selvfølgelig bestemme hva som er overkommelig ut i fra deg selv.

Anonymkode: b03dc...464

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes også at rydding og vasking er kjedelig, så mine to triks er:

- fortelle meg selv at i dag må jeg gjøre noe ENDA kjedeligere! Ringe og snakke med forsikringsselskapet for eksempel. Eller som i dag, selge lodd for klubben. For da får jeg plutselig veldig mye prokrastineringsenergi som jeg kan bruke på å rydde og vaske.

- Omorganisere/ommøblere i tillegg, for jeg synes faktisk det er ganske morsomt. Og når jeg ser alle hybelkaninene bak møbler så får jeg lyst til å støvsuge, og når gulvflaten først er tom og støvsugd så tar det jo ikke mange minuttene å vaske over den også, og når jeg først har vaskebøtta ute så kan jeg jo ta kjøkkenet og gangen også, og så bare baller det på seg. 

• Liker 2
Skrevet

Det er noen rom jeg omtrent aldri bruker, og noen rom som jeg synes er vanskelig å rydde. Kjøkken og bad er de enkleste og første rommene jeg pleier å rydde. Vasking av overflater er viktigst, gulvet får en rask støvsuging. Det største problemet mitt nå er at jeg har for mange ting, og jeg har ikke nok lagringsplass, har 3 boder som er fulle allerede. Kunne muligens tenkt å kvitte meg med noe i bodene, slik at jeg kan bruke en av bodene til å lagre nye ting. Kjøper nesten aldri noen ting lenger, har alt jeg trenger.

Et tips jeg lært for noen år siden som du/dere kan prøve er å starte fra gulvet og opp når man skal rydde. Løft alt som kan løftest opp fra gulvet. Dette vil gi mye bedre oversikt og mulighet til å få ryddet. Det er også slik de vasker og rydder rom på hoteller. De kan sakene sine.

Skrevet

Jeg har alltid latet som jeg er en sim og at hver gang jeg gjør noe går det termometeret opp og jeg får poeng og velvære poeng haha. Også gleden av å ha det rent sortert å ryddigt gjør det lettere å vaske også. Mår jeg får glede av følelse av velvære og kos kan jeg hjøre litt ekstra for å få det enda finere. Kjøp noe som lukter godt. Putemist diffuser, kongerøkelse til jul. Endre litt på stilen, kjøp noe som passer inn som er fint prøv å være litt kreativ. Jeg har bært deprimert og det var vedlig vitkigt for meg å ha det rent å ryddigt hele tiden sånn jeg kunne slappe av inne å ha en god atmosfære i det minste! Noen gang opplever folk at depresjonen letter drastisk ved at man tar en skikkelig rengjøring og gjør at det lukter fresht godt og gjør det koseligt.

Anonymkode: d0bcd...217

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er noen rom jeg omtrent aldri bruker, og noen rom som jeg synes er vanskelig å rydde. Kjøkken og bad er de enkleste og første rommene jeg pleier å rydde. Vasking av overflater er viktigst, gulvet får en rask støvsuging. Det største problemet mitt nå er at jeg har for mange ting, og jeg har ikke nok lagringsplass, har 3 boder som er fulle allerede. Kunne muligens tenkt å kvitte meg med noe i bodene, slik at jeg kan bruke en av bodene til å lagre nye ting. Kjøper nesten aldri noen ting lenger, har alt jeg trenger.

Et tips jeg lært for noen år siden som du/dere kan prøve er å starte fra gulvet og opp når man skal rydde. Løft alt som kan løftest opp fra gulvet. Dette vil gi mye bedre oversikt og mulighet til å få ryddet. Det er også slik de vasker og rydder rom på hoteller. De kan sakene sine.

Det du må gjøre er å kvitte deg med det du ikke trenger. Det er så mye vanskeligere å vaske å holde orden med ror masse ting.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi startet med alle overflater og tok gulvet til sist siden det er så mye dritt sommfaller ned på gulvet nå man vasker overflatene og rydder.

Skrevet

Generelt hold ting organisert, da er det så mye lettere å holde det ryddig, og når det er ryddig er det lettere å vaske. Mitt beste tips er faktisk å ikke ha åpne hyller med masse stæsj i. Gjør det til et mareritt å tørke støv. Ha noe som har skap, med glassdører om så, må ikke tørke støv inni der så ofte. Det du har av åpne hyller, bord osv; minst mulig stæsj så det er lett å løfte opp, vaske, sette ned. Selve stæsjet, enten det nå er en vase, en lykt, eller hva det nå er, bør også være lett å rengjøre. 

Ellers, sett på musikk:) Sett på en alarm og bruk 15 min på å gjøre så mye som mulig hver dag, og når tiden er ute så stopper du. Utrolig hva du klarer å få gjort på 15 min.

Anonymkode: 969ae...ac4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...