Gå til innhold

Hvorfor går jeg opp i vekt av dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje du kunne prøve å spise all den maten (det er forresten ganske lite), fordelt på to måltider? Feks kl 11, fire knekkebrød med pålegg, gjerne ett egg og, og en frukt, og så mellom 16-18 middag, og da feks mer middag enn du spiser nå? Da vil du ihvertfall bli mett tror jeg, og det holder noen timer. Jeg synes det funker for meg 

Anonymkode: 1ba85...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller du kalorier, TS? Forsøk det, helt ned til hver minste teskje olje.

Mulig at du burde sjekke deg for lavt stoffskifte og PCOS. Går du på medisiner? P-piller? P-sprøyte? Det kan virkelig klusse til hormonene, som igjen påvirker alle prosesser i kroppen, inkludert metabolismen. 

Anonymkode: 2c149...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Frokost; to knekkebrød med tynt lag margarin, salat, agurk og kalkunskinke eller røkelaks. Vann og kaffe.

Lunsj: to skiver grovbrød med lignende pålegg. Vann og kaffe.

Middag: en potet eller en spiseskje ris, en kjøttkake eller fiskebit, grønnsaker pluss et par skjeer saus.

Kveldsmat: et knekkebrød med tunfisk eller makrell i tomat.

Ikke godis, ikke brus, ikke saft, kanskje et eple eller en banan mellom måltidene. Går tur og er gjennomsnittlig aktiv med barn, aktiviteter og husarbeid. Er forøvrig i slutten av tredveårene, ikke overgangsalder. Jeg vil ikke mer opp i vekt! Hjelp.

Anonymkode: f578d...c27

Ikke rart om du er sulten etter den middagen der iallfall.. 

Anonymkode: 003c6...741

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror faktisk jeg skal bestille en legetime. Såvidt meg bekjent har jeg et helt normalt kosthold, dog spiser jeg betraktelig mindre enn folk rundt meg, kolleger f.eks, og jeg er blant de største av oss alle. Små, tynne damer i 50/60 årene er mye sprekere enn meg blant de jeg jobber med, og de spiser mengder av mat i kantina. Jeg spiser sikkert under halvparten av det de spiser, men likevel er jeg minst 15 kilo tyngre. Ikke skeier jeg ut når jeg kommer hjem heller.

Jeg har fått mange tips om å spise mer kjøtt, fisk, avokado etc og kutte ut brød og knekkebrød. Hvordan gjør folk det da? Spiser en avokado til frokost? Ruller sammen en skinkeskive med ost og spiser? Jeg føler det blir fråtsing og veldig lite innhold, hvis dere skjønner. Hvordan kan det mette noe som helst? Blir man mere mett av å kutte ut knekkebrødet? Til frokost nå nettopp spiste jeg et bløtkokt egg, en fjerdedel agurk og to skiver skinke med norvegiaost. Jeg drakk en kopp te med en skvett melk. Spent på når sulten melder seg på ny, for jeg føler at dette var litt snaut uten knekkebrødet. 
Ts

Sikkert lurt å bestille en legetime, kan jo være du har lavt stoffskifte.. Eller mangler noen vitaminer/mineraler.

Men dersom alt skulle være som normalt vil jeg slenge meg på de andre her som sier spis mer protein. Et tips er å bytte ut lunsjen med noe mer protein-rikt som for eksempel omelett med røkelaks eller skinke + lit mager ost og grønnsaker, salat med ren kyllingfilet, salat med tunfisk og egg, salat med quinoa og reker osv osv. Tenk en (gjerne mager) proteinkilde, litt fett for smak/metthet + fiber i form av grønnsaker. Metter og tilfredsstiller mye mer brødskiver er min erfaring. Ville også anbefalt deg å begynne med styrketrening dersom du ikke allerede gjør dette. Dersom du bygger opp muskelmassen din vil du forbrenne mer kalorier selv når du sitter stille. Hvilemetabolsimen går opp. I begynnelsen holder det egentlig å bare trene en gang i uka dersom du synes det er vanskelig å komme i gang. Også kan du øke på etter noen mnd. hvis du finner flyten.

Personlig spiser jeg bare to måltider om dagen og er fornøyd med det. Er i slutten av 30-årene, ikke overvektig, stillesittende jobb. Kan være at dersom du legger til mer protein til både lunsj og middag at du kan kutte ned på kveldsmat. Men ikke gjør det dersom du er sulten. Personlig ville jeg prøvd å bare legge til mer protein først + styrketrening en gang i uka og se hvordan det går. Gjelder bare å finne det som funker perfekt for deg, så ikke gi opp. Dette klarer du 💚

Anonymkode: 6bbf7...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få opp forbrenningen. Begynn med noen få økter intervaller hver uke,så går forbrenningen ned. Er det mye du har tenkt å gå ned? 

Anonymkode: 85699...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 16.19):

Fordi du forbrenner mindre enn du inntar, sier seg selv. Kroppen er ikke noe hokuspokus, det er et simpelt regnestykke

Anonymkode: d0b53...f15

Dette er det dummeste jeg hører. Det er fremdeles enormt mye forskerne ikke vet om kropp og vekt, og det er virkelig IKKE et et simpelt regnestykke.

TS, jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, for jeg baler med det samme selv, dvs spiser langt under det som liksom skal være vedlikeholdsnivå, men uten effekt. 

Anonymkode: d6c1e...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm1 skrev (På 27.10.2023 den 16.59):

Jeg vil anta at du går i den samme fellen de fleste gjør
At du ikke vet hvor mye kalorier det er i ulike ting og at du spiser skjulte kalorier, som f.eks steke olje/smør og lignende, 
Det er vanskelig å lære seg alt dette, men du burde invistere i en kjøkken vekt og veie maten din og skrive ned for så å regne ut nøyaktig kcal. 

Jeg selv spiser rundt 3-4000 kcal daglig men er i ganske høy aktivitet.

hvordan vet du at "de fleste" går i den fellen?

hva om det faktisk er sant at det finnes mange mennesker som faktisk ikke kan spise spesielt mye uten å legge på seg? hva om vi til en forandring trodde på dem? at de rapporterer det de spiser, uten å ha falt i noen felle? det finnes masse forskning som viser at ulike mennesker responderer ulikt på samme mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 16.24):

Ris, poteter og brød legger man på seg av. 

Anonymkode: cb50d...369

Bare hvis man inntar flere kalorier enn man forbrenner. Det er ikke noe magisk ved ris og poteter som gjør at man legger på seg ut over annen mat.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

myMa skrev (På 28.10.2023 den 14.05):

Det er fortsatt primært karbohydrater i havregryn uansett hvor mye man veier det..

Hva så? Det er fullstendig irrelevant. Det er ikke noe magisk ved karbohydrater. Det handler fortsatt om kalorier inn/ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2023 den 14.12):

Peroidisk faste + mer protein. Og dropp knekkebrød 😬

Anonymkode: cc774...5cb

AnonymBruker skrev (På 28.10.2023 den 14.38):

Anbefaler å prøve periodisk faste. Da får du endelig spist deg mett!

Anonymkode: 1870d...86d

Periodisk faste kan fungere fordi det gjør at man spiser færre måltider og sannsynligheten for at man inntar færre kalorier er større.

Men: Dersom man veier opp for dette ved å spise enda mer mat innenfor spisevinduet så går vinninga opp i spinninga, for det er fortsatt totalt kaloriinntak som teller.

Videre: Faste kan fungere for noen dersom de ikke føler seg for sultne i fastetiden. Men mange sliter med mye sult, og faste vil da passe dårlig for dem.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2023 den 21.09):

Du må få opp forbrenningen. Begynn med noen få økter intervaller hver uke,så går forbrenningen ned. Er det mye du har tenkt å gå ned? 

Anonymkode: 85699...a1c

Det er begrenset hvor mange kalorier man forbrenner via trening. Det er primært kostholdet man må se på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er det dummeste jeg hører. Det er fremdeles enormt mye forskerne ikke vet om kropp og vekt, og det er virkelig IKKE et et simpelt regnestykke.

TS, jeg kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, for jeg baler med det samme selv, dvs spiser langt under det som liksom skal være vedlikeholdsnivå, men uten effekt. 

Feil, forskningen bekrefter gang på gang at det handler om kalorier inn/ut.

Dette vet jeg fordi jeg tidligere hadde tro på faste, men så så jeg hva forskningen viste. Da måtte jeg endre min oppfatning fordi den stred med fakta.

Hvis du ikke går ned i vekt så inntar du flere kalorier enn du forbrenner. Så enkelt er det. Masse kan ikke skapes av ingenting. Det ville vært et brudd på naturlovene.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

hvordan vet du at "de fleste" går i den fellen?

hva om det faktisk er sant at det finnes mange mennesker som faktisk ikke kan spise spesielt mye uten å legge på seg? hva om vi til en forandring trodde på dem? at de rapporterer det de spiser, uten å ha falt i noen felle? det finnes masse forskning som viser at ulike mennesker responderer ulikt på samme mat

Fordi det ikke er tilfelle. Kalorier inn/ut stemmer for alle.

Så kan det være at forbrenningen din av kalorier er lavere enn "vanlig" av en eller annen årsak, men det har ingenting med KIKU å gjøre. KIKU gjelder fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 15.31):

Aner jeg en viss ironi?

Greia er at jeg er sulten hele tiden. To timer etter frokost, sulten. To timer etter lunsj, sulten. Hvis jeg er sulten betyr det jo at kroppen trenger mer mat?

Ts

Hvorfor ikke spise en frokost som metter? Knekkebrød blir man jo raskt sulten av igjen. Så jeg spiser to til 4 brødskiver til frokost og lunhc til sammen. Og kun middag. Jeg er mett hver gang. 

Anonymkode: 45bf8...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jabx skrev (På 28.10.2023 den 10.44):

Faktum er at man ikke kan skape (kropps)masse av ingenting. Hvis du ikke inntar flere kalorier enn du forbrenner, så er det fysisk umulig å legge på seg. Det ville brutt naturlovene.

Selvfølgelig gjelder naturlovene. Men problemet er at enkelte sykdommer skrur ned forbrenninga så sykt, at man nesten ikke kan spise noe uten å legge på seg. Jeg har en slik sykdom (og slapp av, jeg har vært hos legen, så det er ikke noe jeg "tipper"). Jeg har ekstremt lav forbrenning. Det sier seg selv at jeg ikke kan leve på 700-800 kcal per dag, da får jeg ikke i meg engang tilstrekkelig med nødvendige stoffer. Ikke kan man trene med så lavt kaloriinntak heller. Så jeg har akseptert at jeg er smålubben, og fokuserer heller på å ikke gå OPP i vekt.

Anonymkode: abf03...ed0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (8 minutter siden):

Det er begrenset hvor mange kalorier man forbrenner via trening. Det er primært kostholdet man må se på.

Hvis forbrenningen din er så lav at det ikke er forsvarlig å spise så lite, er det selvfølgelig smartere å få OPP forbrenningen enn å sulte halvt i hjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (7 minutter siden):

Fordi det ikke er tilfelle. Kalorier inn/ut stemmer for alle.

Så kan det være at forbrenningen din av kalorier er lavere enn "vanlig" av en eller annen årsak, men det har ingenting med KIKU å gjøre. KIKU gjelder fortsatt.

Selvfølgelig. Problemet for enkelte av oss er at det ikke går å spise så lite antall kalorier som gjør at vi går ned i vekt, og samtidig fungere i hverdagen. Jeg fungerer ikke på 800 kcal per dag. Jeg får hodepine, blir slapp, orker ikke trene, funker ikke i jobben og vil bare sove. Been there done that flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres usannsynlig ut at du går opp i vekt av dette. Du bør la det går 12-14 timer mellom kvelds og frokost om det er tilfellet

Anonymkode: c36b8...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...