AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Del Skrevet 27. oktober 2023 Frokost; to knekkebrød med tynt lag margarin, salat, agurk og kalkunskinke eller røkelaks. Vann og kaffe. Lunsj: to skiver grovbrød med lignende pålegg. Vann og kaffe. Middag: en potet eller en spiseskje ris, en kjøttkake eller fiskebit, grønnsaker pluss et par skjeer saus. Kveldsmat: et knekkebrød med tunfisk eller makrell i tomat. Ikke godis, ikke brus, ikke saft, kanskje et eple eller en banan mellom måltidene. Går tur og er gjennomsnittlig aktiv med barn, aktiviteter og husarbeid. Er forøvrig i slutten av tredveårene, ikke overgangsalder. Jeg vil ikke mer opp i vekt! Hjelp. Anonymkode: f578d...c27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #2 Del Skrevet 27. oktober 2023 Å, det høres vanskelig ut! Er jo ikke mulig å spise mindre enn det ... Anonymkode: c8af9...c77 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 27. oktober 2023 #3 Del Skrevet 27. oktober 2023 Uten oppgitt vekt på de ulike matvarene har jeg måttet gjettet litt. La oss si ca 1300-1400 kcal inntak per dag. Kan jo tenkes at du ikke er så aktiv som du tror, og at dette er det du trenger å spise for vedlikehold. Personlig tviler jeg litt på det. Sikker på at du ikke får i deg noen skjulte kalorier? En vaffel her, et glass jus der, kake i løpet av helgen osv.? Eller at det du presenterer her viser hva du spiser på en bra dag, men så finnes det også andre dager? Om det er reelt at dette er ditt matinntak, så ville jeg ikke kuttet ytterligere kalorier. Men ville forsøkt å bytte ut noen av de 3 brødmåltidene om dagen med noe mer variert, samt økt aktivitetsnivå betraktelig (trening). I tillegg ville jeg sørget for et høyere inntak av proteiner og sunt fett (i utbytte av brød). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #4 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å, det høres vanskelig ut! Er jo ikke mulig å spise mindre enn det ... Anonymkode: c8af9...c77 Aner jeg en viss ironi? Greia er at jeg er sulten hele tiden. To timer etter frokost, sulten. To timer etter lunsj, sulten. Hvis jeg er sulten betyr det jo at kroppen trenger mer mat? Ts Anonymkode: f578d...c27 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 27. oktober 2023 #5 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Greia er at jeg er sulten hele tiden. To timer etter frokost, sulten. To timer etter lunsj, sulten. Hvis jeg er sulten betyr det jo at kroppen trenger mer mat? Mer protein Ikke nødvendigvis mer mat. Veldig ensidig kosthold du presenterte i HI. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 27. oktober 2023 #6 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Frokost; to knekkebrød med tynt lag margarin, salat, agurk og kalkunskinke eller røkelaks. Vann og kaffe. Lunsj: to skiver grovbrød med lignende pålegg. Vann og kaffe. Middag: en potet eller en spiseskje ris, en kjøttkake eller fiskebit, grønnsaker pluss et par skjeer saus. Kveldsmat: et knekkebrød med tunfisk eller makrell i tomat. Ikke godis, ikke brus, ikke saft, kanskje et eple eller en banan mellom måltidene. Går tur og er gjennomsnittlig aktiv med barn, aktiviteter og husarbeid. Er forøvrig i slutten av tredveårene, ikke overgangsalder. Jeg vil ikke mer opp i vekt! Hjelp. Anonymkode: f578d...c27 Hvis du tvinger kroppen for hardt, så stagnerer det eller du kan gå opp i vekt, så er det alltids muligheten at du ikke legger ved et fullt regnskap på hva du putter i deg, inkludert drikke. Mer protein, mindre karbohydrater og gjør en form for aktivitet 40 minutter 3 ganger i uken som får opp pulsen, så blir det nok fremgang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #7 Del Skrevet 27. oktober 2023 Du aktiverer insulinet ditt hele dagen, blodsukkeret går opp og ned som en jojo. Prøv å spise mer protein og fett og mindre raske karbohydrater. Last ned Lifesum eller My Fitness Pal og logg ABSOLUTT ALT du spiser, mulig du finner feilen. Anonymkode: 23e84...972 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #8 Del Skrevet 27. oktober 2023 Bruker du melk og sukker i kaffen? Anonymkode: e3866...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #9 Del Skrevet 27. oktober 2023 Hvordan er din bmi? Jeg synes det høres ut som du spiser ganske lite. Hva med å spørre legen din isteden for internettforum? Anonymkode: e3496...f7a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #10 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Aner jeg en viss ironi? Greia er at jeg er sulten hele tiden. To timer etter frokost, sulten. To timer etter lunsj, sulten. Hvis jeg er sulten betyr det jo at kroppen trenger mer mat? Ts Anonymkode: f578d...c27 Brød og knekkebrød er i og for seg nok kalorier til at du kan bli mett men noen får rask blodsukkerstigning og dertil fall av kornprodukter. Ville heller gått for 2 tynne skiver/knekkebrød med egg (2egg) til frokost. Da holder du deg mett lenger. (Ikke majones, smør etc) syntes du skiva blir tørr så smør gresk yoghurt på den. Og salat med kylling eller tunfisk til lunsj. (Ikke dressing) Vanlig middag 1/3 kjøtt/grønnsaker/potet eller ris. Hva med gresk yoghurt med bær og et par mandler til kvelds? Da ville du holdt deg mett lenger og hatt mer variert kost. Krydre med krydder og urter stedenfor sauser og oljer. Kalorimessig er ikke kostholdet ditt feil men det er for mye karbohydrater som påvirker blodsukkeret. Anonymkode: 39782...063 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #11 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Middag: en potet eller en spiseskje ris, en kjøttkake eller fiskebit, grønnsaker pluss et par skjeer saus. En spiseskje ris ? Spiser du dobbelt så mye saus som ris ? Jeg tror ikke det noe i veien med kostholdet ditt, jeg er like gammel som deg, og jeg klarer fint å regulere vekten opp/ned som jeg ser behov for. Da må du enten vær ærlig med deg selv, om hvor mye du faktisk får i deg kalorimessig (for meg er alkoholen mitt problem, jeg ER så glad i vin, men det baller på seg med kalorier) eller se på aktivitetsnivået ditt. Som person om jeg hadde latt hjertet mitt bestemme,så hadde jeg veid mye mer en det jeg gjør nå. Jeg elsker mat, og snacks, å så har jeg så teite unnskyldninger til meg selv som jeg ofte lar meg lure av (jeg fortjener dette, jeg har mensen bla bla bla). Jeg kan ikke ukritisk uten en plan bare kjøre på i hverdagen. da legger jeg på meg. Jeg må passe på min egen kropp som jeg passer på et lite barn. Gjerne planlegge i forveien, samt ha en stabil trenings-plan som jeg gjennomfører, og så må jeg være obs på meg selv. Jeg faller ENKELT i rutinen med: jeg tar tak i det snart/skulle ønske jeg kunne gått ned å så går det plutselig et år å jeg er like misfornøyd. Om du ikke vet nøyaktig hvor mange kalorier du spiser, så loggfør å tell over en periode, til du har god nok peiling på hva du egentlig spiser. Jeg teller ikke kalorier aktivt nå, men det er fordi jeg vet hva frokost, lunch og middag består av. Sliter du med sultfølelse så må du spise mer proteiner, og grønnsaker for å fylle på. Ovnsbak grønnsaker med salt, pepper og litt olje. holder deg mett lenge og er digg, men lite kalorier. Jeg må unngå brødmat da det trigger sult hos meg etter kort tid. Jeg har null tro på slanking med sultfølelse, det er bare tortur. Jeg har holdt vekta mi med 3 kilo + - i årevis nå. Det går, men det går ikke av seg selv. Anonymkode: c3bc9...dfb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #12 Del Skrevet 27. oktober 2023 Det er kanskje 1100kcal totalt så noe er galt. Så da må noe endres.. som nevnt over er altfor mye av energien din karbohydrater som får blodsukkeret til å sprette opp og ned. Prøv å kutt ut frokost og kveldsmat (16t faste). Få egg inn i dietten din. Lunsj kan være en omelett med 3 egg og en brødskive feks. Middag er det bare å kutte ut poteter og ris med mye mer kjøtt/fisk og salat. Sikt på 500 kcal til lunsj og 800-1000kcal til middag. Prøv å klem inn minst en pulsøkende aktivitet hver dag som feks gå opp og ned en trapp raskt. Anonymkode: 672e9...7d9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #13 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Frokost; to knekkebrød med tynt lag margarin, salat, agurk og kalkunskinke eller røkelaks. Vann og kaffe. Lunsj: to skiver grovbrød med lignende pålegg. Vann og kaffe. Middag: en potet eller en spiseskje ris, en kjøttkake eller fiskebit, grønnsaker pluss et par skjeer saus. Kveldsmat: et knekkebrød med tunfisk eller makrell i tomat. Ikke godis, ikke brus, ikke saft, kanskje et eple eller en banan mellom måltidene. Går tur og er gjennomsnittlig aktiv med barn, aktiviteter og husarbeid. Er forøvrig i slutten av tredveårene, ikke overgangsalder. Jeg vil ikke mer opp i vekt! Hjelp. Anonymkode: f578d...c27 Prøv å droppe de tomme kaloriene fra korn, bytt ut med egg. Spis avokado med skinke og ost, uten knekkebrødet. Spis tunfisk med litt majones og salat istedenfor knekkebrød. Anonymkode: e1b38...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #14 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Aner jeg en viss ironi? Greia er at jeg er sulten hele tiden. To timer etter frokost, sulten. To timer etter lunsj, sulten. Hvis jeg er sulten betyr det jo at kroppen trenger mer mat? Ts Anonymkode: f578d...c27 Var overhodet ikke ment som ironi! Synes det er lite mat, og jeg ville ikke klart å spise så lite. Ikke alle har dårlige intensjoner vet du ... Anonymkode: c8af9...c77 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #15 Del Skrevet 27. oktober 2023 Spis litt ordentlig mat, og spis mer. Blir bare slapp og inaktiv av dårlig kost. Hvor er kjøttet, proteinene? Du kan spise 600 gram kyllingfile og få i deg bare 600 kalorier? Pluss på en pakke boil in bag ris, så har du fin middag og lunsj. Hvor pusle på med knekkebrød? Anonymkode: 2ac71...313 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #16 Del Skrevet 27. oktober 2023 Fordi du forbrenner mindre enn du inntar, sier seg selv. Kroppen er ikke noe hokuspokus, det er et simpelt regnestykke Anonymkode: d0b53...f15 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #17 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Aner jeg en viss ironi? Greia er at jeg er sulten hele tiden. To timer etter frokost, sulten. To timer etter lunsj, sulten. Hvis jeg er sulten betyr det jo at kroppen trenger mer mat? Ts Anonymkode: f578d...c27 Nei, det betyr at blodsukkeret ditt har vært veldig høyt og så falt. Du har cravings etter mer sukker /karbohydrater,men sulten er du nok ikke. Anonymkode: 23e84...972 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #18 Del Skrevet 27. oktober 2023 Ris, poteter og brød legger man på seg av. Anonymkode: cb50d...369 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 27. oktober 2023 #19 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Frokost; to knekkebrød med tynt lag margarin, salat, agurk og kalkunskinke eller røkelaks. Vann og kaffe. Lunsj: to skiver grovbrød med lignende pålegg. Vann og kaffe. Middag: en potet eller en spiseskje ris, en kjøttkake eller fiskebit, grønnsaker pluss et par skjeer saus. Kveldsmat: et knekkebrød med tunfisk eller makrell i tomat. Ikke godis, ikke brus, ikke saft, kanskje et eple eller en banan mellom måltidene. Går tur og er gjennomsnittlig aktiv med barn, aktiviteter og husarbeid. Er forøvrig i slutten av tredveårene, ikke overgangsalder. Jeg vil ikke mer opp i vekt! Hjelp. Anonymkode: f578d...c27 Steker du maten i smør, olje? Hva med saus? Flytende kalorier: alkohol, juice, saft, kaffelatte? Hvordan er søvnen og stressnivået? Hva vil gjennomsnittlig aktiv si? Trener du styrke? Muskelmasse har litt å si for energiforbruket - særlig om du ikke trener styrke: gradvis tap av muskelmasse vil på sikt slå ut på energiforbruket 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #20 Del Skrevet 27. oktober 2023 K.B. skrev (51 minutter siden): Hvis du tvinger kroppen for hardt, så stagnerer det eller du kan gå opp i vekt, så er det alltids muligheten at du ikke legger ved et fullt regnskap på hva du putter i deg, inkludert drikke. Mer protein, mindre karbohydrater og gjør en form for aktivitet 40 minutter 3 ganger i uken som får opp pulsen, så blir det nok fremgang. Selvsagt går man ikke opp i vekt av å spise færre kalorier enn man forbrenner. Anonymkode: 9bcfb...822 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå