Gå til innhold

Frustrert over umotivert ungdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min ungdom blir straks 17 år. Hen går i andre klasse på videregående, driver med en idrett, og har jobb der hen har 1-2 vakter annenhver helg.

Problemet er at hen ikke er motivert for noe av dette, og hverdagen består bare av mas og kjefting. Hen er nesten umulig å vekke på morgenen før skole. Hen har forsovet seg til jobb flere ganger. Hen vil bare game, og har snudd døgnrytmen. 

Jeg har sluttet å mase om idretten, der får ungdommen styre selv. Det skal vel tross alt være noe man gjør i fritiden fordi det er gøy og man har lyst til det. Idag foreslo jeg at hen skulle si opp jobben sin, for jeg har nok med å mase og passe på at hen kommer seg på skolen, som tross alt er det viktigste. En på 17 år bør vel være motivert nok av å tjene egne penger at de å klarer å passe på å komme seg på jobb, ellers så er man ikke moden nok til å ha jobb.

Når det gjelder skolen, så har hen allererede fått varsel om fravær i 3-4 fag. I tillegg fikk hen ikke karakter i et fag fra første året, som må tas opp som privatist. Jeg frykter at hen snart faller ut av skolen.

Hver morgen må hen vekkes ørten ganger, og uten at en voksen gjør dette, så hadde hen aldri kommet seg på skole. Skal vi fortsette med dette?? Hen lærer forsåvidt ingenting om konsekvensene ved at vi vekker hen, men konsekvensene er jo veldig harde... Da får hen ikke fullført skolen.

Vet ikke helt hvor jeg ville med dette. Er bare frustrert og fortvilet og sliten. Bekymrer meg masse om hvordan fremtiden til ungdommen min vil bli. Kanskje noen har vært gjennom noe av det samme, og har noen erfaringer å dele?

Anonymkode: b85e6...f3b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at dette er frustrerende. Jeg tenker at du må velge dine kamper med omhu. Jeg er enig i at du lar idretten være og jeg hadde også latt jobben være og at fokuset heller bør ligge på skole.

Hva skjer om du bare slutter å vekke ham? Gi beskjed om at han nå må komme seg opp og på skolen selv og la det gå en uke for å se hvordan det går. Hvis han ikke har kommet seg på skolen i tide den uken tenker jeg at han på ingen måter er for gammel til at privilegier blir inndratt. Passordet til internett endres daglig og blir utdelt til egnet klokkeslett på ettermiddag/kveld forutsatt at han 1) har stått opp på egen hånd og rukket skolen og 2) har gjort skolearbeid/lekser. Jeg ville også fått til et møte med kontaktlærer eller rådgiver på skolen, men sønnen din til stede. Prøv å komme til bunns i hvorfor han ikke er motivert. Er han skolelei? Er han deprimert? Føler han at han har valgt feil dag? Er det noe annet galt på skolen? Er det noe som helst som kunne motivere ham til å jobbe med dette? På et eller annet punkt må man la barna sine gjøre sine egne valg og ta konsekvensene av det, men jeg tror ikke noen vil kaste bort skoletiden sin slik uten at det er en grunn til det og det er det verdt å finne ut av. Ting kan alltids rettes opp igjen, fag kan tas på nytt, løpet er ikke kjørt uansett hva som skjer, det er greit å ha i bakhodet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig med Arkana, bare at dere ikke har en uke å miste om hen allerede har fått så mange varsler. Ville ha gitt ham én dag eller tatt det dag for dag neste uke. Selv om han går på vgs, kan du få til en avtale om at du får beskjed hver dag om fravær og forsentkomming. Men du må ta tak i  det NÅ, for når han blir 18 har ikke skolen lov til det.  Så ta kontakt med skolen på mandag (eller send en mail nå i helga). Send gjerne mail til både kontaktlærer og trinnannsvarlig avdelingsleder, siden dette vil kreve at mange av lærerne samarbeider om å holde deg oppdatert.

Å stenge internett kan være effektivt når han vil game, så lenge det er snakk om onlinespill. 

Anonymkode: 2b978...916

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville vært i forkant og sagt at internett blir stengt og vil kun bli åpnet hvis han selv klarer å komme seg på skolen. Hvis han forsover seg så er det ikke internet tilgjengelig den dagen.

Anonymkode: 97c43...41d

Skrevet

Har en 16-åring som har vært veldig umoden. Vi har måttet være strenge med internett og godtar ikke sløving.  Vi har også pakket bort PC, playstation og skjerm for en stund når vi fant han spillende midt på natta midt i uka.  Vi slår av nettet på natta, oppdager vi mer nettbruk på natta igjen så blir det ny runde uten utstyr. Vi brukte også gjennom hele ungdomsskolen mye tid på masing, pushing og ikke minst tid til å gå gjennom materialet før prøver  Mange sa vi var dumsnille og hjalp han aaaltfor mye, men noe skjedde da han kom på vgs. Han oppdaget forskjellen på læring og pugging. Han innså at alle timene vi satt med han ikke hadde vært forgjeves og at mye sitter som han kan bygge på nå. Han takler ikke å sitte og lese så godt, faller da helt ut, men han har to stk i klassen og de har en slags kollokvie og jobber med stoffet gjennom å tegne og forklare for hverandre. Vi hjalp han så han så det gikk an å få gode karakterer om man starter en del dager før prøven.  Det er også lettere å komme igang med litt hjelp.  Hadde vi ikke hjulpet han i gang så hadde nok karakterene vært dårlige og lite motivert, hvorfor gjøre noe når ingenting er bra likevel. Blir skikkelig negativ spiral det er vanskelig å komme ut av alene. Sønnen var på vei i bunni ett fag hvor vi ikke fikk fulgt opp (og som jeg ikke kan og ikke hadde fasit til) En 2 er og han ville gi opp alt. Mye masing og oppfølging og han endte opp med 5 i faget i 10. trinn…  kan kunne lett strøket om vi ikke hadde tatt grep. 

Vi må fortsatt bruke mye tid på vekking, men han passer bussen selv. 

Anonymkode: cf867...7ef

• Nyttig 1
Skrevet

Koble ut internet 22:00 hverdager

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker at du fint kan forvente at en snart 17 år gammel ungdom klarer å stå opp selv. 
Slutt å sy puter og la ham miste både jobb og trening. 
evt også la ham stryke i alle fag. 
Så får han jobbe resten av skoleåret og starte på nytt neste høst. 
Denne ungdommen trenger et kraftig spark bak og en realitetsorientering. 
Hvis konsekvensene er at han mister jobb, skole og trening er det kanskje det som skal til for at han modner og tar seg sammen neste høst. 
Advar og la ham ta konsekvensene av egne handlinger. 

Hvis du fortsetter å behandle ham som om han er 10 år fortsetter han å oppføre seg deretter! 

Anonymkode: ae5de...2ef

• Nyttig 3
Skrevet

Har og en sønn som liker å game, men han er ikke like gammel enda. Men det er nettopp det som er med denne gaminga og skjermbruken. De bryr seg jo omtrent ikke om noe annet, bare skjerm, skjerm, skjerm. Synes absolutt ikke noe om det.

Anonymkode: cff67...e53

Skrevet

Du slutter å sy puter under armene på 17 åringen. 

La han stryke palle fag. 

La han bli sparket ut fra aktiviteten. 

La han få sparken fra jobben sin. 

Han er snart 18 og myndig. Han skal np bestemme over sitt liv. 

Du må stille krav og si at skjerper han seg ikke får han flytte ut som 18. 

Han skal tross alt bidra til sitt eget liv og i hjemmet når bor hjemme. 

Akkurat nå er du en slave. 

Anonymkode: d1a2d...5e8

• Nyttig 2
Skrevet

Velg dine kamper, - få ham opp på skolen, men det andre kan du bare la være å mase om. Antagelig blir det ganske kjedelig å ha lite penger å rutte med. 

Har erfaring med at det ofte virker som om det skjer noe i hodet på ungdommen når de blir ca 19-20 der de plutselig skjønner at de har ansvar for eget liv og at utdannelse ikke bare er noe man gjør på grunn av lærerne eller foreldrene som maser. - Noen er jo topp motiverte fra de er veldig unge og vet tilsynelatende hvor de skal, men det pleier å gå bra med de mer vinglete også, når de får modnet eller funnet sin plass. 

…jeg fikk litt déjà vu når jeg skrev dette, så jeg fant ut at noe svært lignende hadde vært diskutert her, for lenge siden og der jeg sa omtrent det samme.  Her er den tråden: 

Skrevet

Jeg har inndratt og slått av Wi-Fi her huset til min sønn på den alderen. Ble ikke god stemning, men det tåler jeg. Dette var en periode jeg merket ting begynte å gli ut. Jeg trodde han sov om natta, men det var feil. Oppdaget at alarmen på huset ikke ble slått på noen ganger og fikk da mistanke og en bekreftelse fra skolen at han ikke hadde møtt opp. Da satte jeg hardt mot hardt. Nå går han siste året på vgs og tar bedre valg. Noen sjeldene ganger legger han seg kl 19. Og jeg skjønner han har sovet lite natten før, men han kommer seg på skolen. Det er det viktigste. 

Anonymkode: e6ef4...b2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...