Gå til innhold

Hvordan forebygge ungdomskriminaliteten blandt unge ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/rogaland/voldskriminaliteten-oker-blant-unge_-_-kyss-skoene-mine-ellers-_stabber_-jeg-deg-1.16139503

Det er høyst bemyrimgsfult at ungdomskriminaliteten blandt unge har økt de senere, og  mange har opplevd å blind vold utan noen salgs form for provokasjon.

Er det foeldreoppgaven som har sviktet eller i skolemiljøet.?  Eller er det rett og slett  mangel på fritidstilbud for  de unge der ungdomskriminalieteten har økt. ?  Har fri oppdargelse endert barn og unge sine  holdninger, og respekt for lov  og orden. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Foreldre svikter, men også samfunnet som helhet. Ingen barn må føle på at de har færre muligheter enn andre grunnet økonomi. På østkanten vokser det opp en haug av barn i fattigdom. De har også oftere raskt COMT, noe som gjør at de har økt forekomst av vold dersom de ikke får en god oppvekst. Vi legger altså opp til at de skal bli kriminelle. 

Endret av Majer
Skrevet (endret)

Synes det var mye mer vold ungdom i mellom da jeg vokste opp på 80-tallet enn det er i dag. Det skjedde jo daglig at ungdom barket sammen i skolegården. Og det var alltid konflikter/rivalisering mellom gjenger i helgene, for ikke å snakke om bygd mot by når utestedene stengte. Greia er jo at det ble jo aldri anmeldt den gangen, en tok med seg blåveisene, løse tenner og oppsvulmete lepper hjem og involverte aldri politiet (eller pressen).  Kanskje holdt mor oss hjemme et par dager til vi så ut som folk igjen. 

Endret av Lurium
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Refreng
Skrevet

Sosiale grep. Flere gode voksne rollemodeller involverte. Flere møtesteder og aktiviteter for alle. Man har tilbud fra tidlig alder av som er gratis. Alle kan melde på sine barn på en aktivitet eller sosial samling som er gratis. Samfunnet betaler lønninger til voksne som jobber med barn og unge. Flere voksne per barn. Bedre utdannede lærere som gjerne kan ha en viss kompetanse innen det psykiske- og har lønn deretter. Lærere sin lønn blir økt drastisk så fremt de har kompetanse

Sosial trening av nordmenn, mer sosialisering, mer normalisering av det sosiale

Vi må også jobbe med holdningene voksne har, vi må vise at voksne har innsikt og er kompetente. Vi trenger å fjerne influensere, søppeltv og annet som viser ungdom at livet handler om å være en idiot og bli belønnet for det. Vi trenger mennesker på norsk tv som er der fordi de har egenskaper som man ønsker å vektlegge. Nysgjerrighet, åpenhet, intelligens osv.

Vi trenger at voksne tar mer ansvar for at mennesker rundt dem har det bra. Er du ute på tur og går forbi en 10-åring- si hei! 10-åringer skal føle at voksne er en positiv kraft i samfunnet, og at voksne tar ansvar

Skrevet

Få dem til å bo i naturen. Frisk luft på fjellet, fersk vann. Gjør dem interessert i filosofi og poesi.

• Liker 2
Gjest Sirisiri10
Skrevet
Acer skrev (6 timer siden):

https://www.nrk.no/rogaland/voldskriminaliteten-oker-blant-unge_-_-kyss-skoene-mine-ellers-_stabber_-jeg-deg-1.16139503

Det er høyst bemyrimgsfult at ungdomskriminaliteten blandt unge har økt de senere, og  mange har opplevd å blind vold utan noen salgs form for provokasjon.

Er det foeldreoppgaven som har sviktet eller i skolemiljøet.?  Eller er det rett og slett  mangel på fritidstilbud for  de unge der ungdomskriminalieteten har økt. ?  Har fri oppdargelse endert barn og unge sine  holdninger, og respekt for lov  og orden. ?

Tror svaret er veldig kompleks i grunn. Some, kosthold, skolen, ikke minst oppdragelse, mye press og stress, materialisme (bort fra det naturlige) etc. 

Skrevet
Sirisiri10 skrev (12 timer siden):

Tror svaret er veldig kompleks i grunn. Some, kosthold, skolen, ikke minst oppdragelse, mye press og stress, materialisme (bort fra det naturlige) etc. 

Kanskje det ligg noe  i bånn med oppdragelsen !

Ein vet vel idag mye om hvorfor noen blir voldeleg, og kriminelle medan  de fleste oppfører  seg ordentlig. 

Ein vet idag  også mye om hvorfor noen takler motgang  dårlegere en andre medan andre takler det langt bedre.

Skrevet
Refreng skrev (13 timer siden):

Sosiale grep. Flere gode voksne rollemodeller involverte. Flere møtesteder og aktiviteter for alle. Man har tilbud fra tidlig alder av som er gratis. Alle kan melde på sine barn på en aktivitet eller sosial samling som er gratis. Samfunnet betaler lønninger til voksne som jobber med barn og unge. Flere voksne per barn. Bedre utdannede lærere som gjerne kan ha en viss kompetanse innen det psykiske- og har lønn deretter. Lærere sin lønn blir økt drastisk så fremt de har kompetanse

Sosial trening av nordmenn, mer sosialisering, mer normalisering av det sosiale

Vi må også jobbe med holdningene voksne har, vi må vise at voksne har innsikt og er kompetente. Vi trenger å fjerne influensere, søppeltv og annet som viser ungdom at livet handler om å være en idiot og bli belønnet for det. Vi trenger mennesker på norsk tv som er der fordi de har egenskaper som man ønsker å vektlegge. Nysgjerrighet, åpenhet, intelligens osv.

Vi trenger at voksne tar mer ansvar for at mennesker rundt dem har det bra. Er du ute på tur og går forbi en 10-åring- si hei! 10-åringer skal føle at voksne er en positiv kraft i samfunnet, og at voksne tar ansvar

Enig i mye. Tydelige voksne og bedre rollemodeller på some. Vi må tørre å gripe inn. 

Jeg jobber med barn, det er veldig mange barn som har holdningen «du bestemmer ikke over meg» fra de er små. Sånn kan vi ikke ha det. Jeg mener ikke at voksne kun skal være autoritære, men å behandle barn og unge som likesinnede på alle områder går ikke. Vi kan ikke være kompis med barna. 

Og økonomisk støtte direkte til arbeid med barn og unge. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Acer skrev (20 timer siden):

Fri oppdragelse er ikke det samme som ingen oppdragelse. 

Og jeg tror ikke problemet er knyttet ett aspekt; det er en kombinasjon av at ungdom i større og større grad overlates til seg selv, uten voksenkontakt. 

Før var alle delene av samfunnet regulerende: det var krav på skole, hjem, alle fritidsaktiviteter og generelt i samfunnet. Man opplevde forventninger til oppførsel og konsekvenser ved ikke å innordne seg. 

Nå har man hatt mange år der man anser reelle konsekvenser som traumatiserende, skolen er fratatt mye oppdragende status, og en forherllighet av individ på bekostning av samfunn:

Jeg er viktigere enn Vi.  

Og det er det all kriminalitet i bunn og grunn handler om

• Nyttig 4
Skrevet
Druid skrev (Akkurat nå):

Fri oppdragelse er ikke det samme som ingen oppdragelse. 

Og jeg tror ikke problemet er knyttet ett aspekt; det er en kombinasjon av at ungdom i større og større grad overlates til seg selv, uten voksenkontakt. 

Før var alle delene av samfunnet regulerende: det var krav på skole, hjem, alle fritidsaktiviteter og generelt i samfunnet. Man opplevde forventninger til oppførsel og konsekvenser ved ikke å innordne seg. 

Nå har man hatt mange år der man anser reelle konsekvenser som traumatiserende, skolen er fratatt mye oppdragende status, og en forherllighet av individ på bekostning av samfunn:

Jeg er viktigere enn Vi.  

Og det er det all kriminalitet i bunn og grunn handler om

Det siste du skriver der er viktig. Jeg er viktigere enn vi. 

Hvordan ble det sånn? 

Skrevet (endret)
Acer skrev (21 timer siden):

Kjernen er hjemmet. Men det er ikke "fri oppdragelse" men derimot vold. Barn som lærer hjemme at vold er greit, eller som lærer seg at vold er nødvendig for å klare seg, vil ha større sannsynlighet for å bli voldelige mot andre.

Så her må barnevernet få friere tøyler til å overta omsorgen. Det må bli langt lavere terskel.

I tillegg må vi innse at enkelte mennesker er ødelagte, og samfunnet må skjermes mot dem. Dette kan også gjelde tenåringer. De må fjernes fysisk fra samfunnet og hindres fra å skade andre. Dette gjelder kanskje en liten gruppe da mange kanskje vil kunne "rehabiliteres", men det er på tide at vi beskytter uskyldige ofre, og ikke bare gjerningpersoner. Selv om disse gjerningspersonene måtte være under 18.

Truer du noen med kniv? Da er det faen meg ikke greit at du får gå fritt rundt og belønnes for atferden.

Endret av jabx
  • Nyttig 3
Skrevet
Trubadur skrev (1 minutt siden):

Enig i mye. Tydelige voksne og bedre rollemodeller på some. Vi må tørre å gripe inn. 

Jeg jobber med barn, det er veldig mange barn som har holdningen «du bestemmer ikke over meg» fra de er små. Sånn kan vi ikke ha det. Jeg mener ikke at voksne kun skal være autoritære, men å behandle barn og unge som likesinnede på alle områder går ikke. Vi kan ikke være kompis med barna. 

Og økonomisk støtte direkte til arbeid med barn og unge. 

Mange barn som tidligere ikkje var så skoleflinke var ofte dømt til å misslykkes, og de  mistet ofte  anerkjennelse. Etterhvert som desse barna kom inn i voksenalderen blei det avdekt at mange av dem hadde ressurser,og  det blei folk av dem også.  

Forkjellen på barn, og unge sine oppvekstkår idag er ikkje  heilt  samanlignbare.

Ein ungdom fra  bygda  hadde eit langt kriminelt rulleblad, men blei kaptein på eit større  crusieskip i voksenalderen.  Ein av mine barndomsvenner var ein "brøyler" i barndomen, men blei  grunder, og etablerte etterhvert en bedrift med  100 ansatta. 

Poenget :  Det har levd folk "før oss" som vet utmerket godt hva god eller dårleg oppdragelse handler om.  Noen er praktisk anlagde, og noen er teoretisk anlagde, og er bekymra for at stadig flere barn og unge vokser opp der foreldre er skilt. 

Skrevet
jabx skrev (12 minutter siden):

Kjernen er hjemmet. Men det er ikke "fri oppdragelse" men derimot vold. Barn som lærer hjemme at vold er greit, eller som lærer seg at vold er nødvendig for å klare seg, vil ha større sannsynlighet for å bli voldelige mot andre.

Så her må barnevernet få friere tøyler til å overta omsorgen. Det må bli langt lavere terskel.

I tillegg må vi innse at enkelte mennesker er ødelagte, og samfunnet må skjermes mot dem. Dette kan også gjelde tenåringer. De må fjernes fysisk fra samfunnet og hindres fra å skade andre. Dette gjelder kanskje en liten gruppe da mange kanskje vil kunne "rehabiliteres", men det er på tide at vi beskytter uskyldige ofre, og ikke bare gjerningpersoner. Selv om disse gjerningspersonene måtte være under 18.

Truer du noen med kniv? Da er det faen meg ikke greit at du får gå fritt rundt og belønnes for atferden.

Det er i hjemmet grunnlaget for "dine holdninger"  vert lagd ,og her bør det bli langt bredere  fokus. 

Bedre å bruke mere ressurser på forbygging av  samlivsbrudd ....eller etter samlivsbrudd. 

Gi en gavepakke til alle småbarnsforeldre som ledd i å forebygge samlivsbrudd. 

Tidligere var det tvungen verneplikt på henholdsvis 18-15-12 mnd.  for alle gutter v/ fylte 20-21 år, og dette må igjenninnføres, også for jenter. De som ikkje er stridsdyktige må kunne  bli beordret til  pliktmessig samfunntjeneste. 

Det bør opprettes langt flere læringsplasser for ungdom som er lite motivert for videregående skolegang etter endt ungdomskole, og som bryter utav videregående skole. 

Barnevernet består  desv. av folk som knapt har "holdt eit barn på sitt fang" Vi  har etterhvert fått mange "mye fagfolk"  i norge som har fått sin kompetanse ut fra  læreboka.  

Skrevet
Acer skrev (34 minutter siden):

Mange barn som tidligere ikkje var så skoleflinke var ofte dømt til å misslykkes, og de  mistet ofte  anerkjennelse. Etterhvert som desse barna kom inn i voksenalderen blei det avdekt at mange av dem hadde ressurser,og  det blei folk av dem også.  

Forkjellen på barn, og unge sine oppvekstkår idag er ikkje  heilt  samanlignbare.

Ein ungdom fra  bygda  hadde eit langt kriminelt rulleblad, men blei kaptein på eit større  crusieskip i voksenalderen.  Ein av mine barndomsvenner var ein "brøyler" i barndomen, men blei  grunder, og etablerte etterhvert en bedrift med  100 ansatta. 

Poenget :  Det har levd folk "før oss" som vet utmerket godt hva god eller dårleg oppdragelse handler om.  Noen er praktisk anlagde, og noen er teoretisk anlagde, og er bekymra for at stadig flere barn og unge vokser opp der foreldre er skilt. 

Jeg er ikke så bekymret over skilte foreldre, men mer over manglende rollemodeller, særlig mannlige. 

• Liker 1
Skrevet
Trubadur skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke så bekymret over skilte foreldre, men mer over manglende rollemodeller, særlig mannlige. 

Er vel  kanskje ofte  ein samanheng mellom manglende rollemodeller fra menn, og samlivsbrudd. 

Skrevet
Acer skrev (1 minutt siden):

Er vel  kanskje ofte  ein samanheng mellom manglende rollemodeller fra menn, og samlivsbrudd. 

Kanskje. Men det er for lettvint å skylde på dette. 

Skrevet
Trubadur skrev (2 minutter siden):

Kanskje. Men det er for lettvint å skylde på dette. 

Kjærnefamiliens tid  slik vi kjenner det fra tidligere er oppløst.

Nettverket mange barnefamilier hadde rundt seg er forvitret, og oppløst.

Ego-pandemien har økt i omfang, og forløbi er det ikkje komt noen vaksine den.

Skrevet
Acer skrev (3 minutter siden):

Kjærnefamiliens tid  slik vi kjenner det fra tidligere er oppløst.

Nettverket mange barnefamilier hadde rundt seg er forvitret, og oppløst.

Ego-pandemien har økt i omfang, og forløbi er det ikkje komt noen vaksine den.

Men dette blir vel synsing? Har du kilder? 
Er det mange ungdomskriminelle som har vokst opp med skilte foreldre?

Jeg prøver å forstå hvorfor det har blitt sånn selv jeg. Kom gjerne med kilder og statistikk. 

Skrevet

Ingen (sunne) rollemodeller, sykelig bruk av tiktok, snap, SoMe generelt, youtube, "influensere", laber oppdragelse hjemmefra, foreldre som ikke tør/ikke har lov å ta i barnet sitt, skjermtid, kosthold, rus osv osv.

Barn som ingen har lov å så mye som ta i armen, så de har i egentlig grenseløs makt blant allmennheten, de har fri tilgang til brus, snop, junkfood osv. Eget bankkort, gjør hva fanden de vil med ukelønn som renner inn uansett om de gjør noe for penga eller ikke. De klarer holde oppmerksomhet i ca 6 sekunder om gangen, så de løper rundt som tweakere nesten, og det eneste de forholder seg til på SoMe er DRITTfolk som flexer med lambo og sigar, "prænker", tiktok edits av gangstere som gjør gangster-shit, hysterisk musikk som varer i ca 7 sekunder, 3 videoer som spiller oppå hverandre....ja listen er uendelig.

Jeg tror det rett og slett må så mye til at det er langt forbi.

Foreldre må være mer på banen, hele tiden. Foreldre kan ikke være bestekompisen deres. Og de må ha lov å være streng og kunne ta de fysisk med seg. Dessuten må foreldre være strengere på SoMe bruk.

Penger må fortjenes, internett er bare på familiePCen før de er gamle nok. Mobil er for SMS og ringing. De kan ha egen pc med wifi når de viser seg ansvarlig nok.

Kommuner burde ha innetid på barn inntil problemet er borte. Ingen under 16 år for eks ute etter 21.00 i de verste kommunene.  

Politiet må være mer synlig. I gater, på skolen, kjøpesentre, overalt. 

De må ha mulighet til å være med på gratis og lavterskel sport og fritdsaktiviteter. 

Men enn så lenge foreldre ikke gidder så står alt fast.

• Liker 4
Skrevet
jabx skrev (1 time siden):

Men det er ikke "fri oppdragelse" men derimot vold. Barn som lærer hjemme at vold er greit, eller som lærer seg at vold er nødvendig for å klare seg, vil ha større sannsynlighet for å bli voldelige mot andre

Utfordringen er at den trenden vi ser nå korrelerer direkte med fraværet av oppdragervold: barn lærer ikke nødvendigvis vold av voldelige foreldre: barn har instinktivt kunnskap om effekten av vold. De lærer ikke ulempen av vold.

Trubadur skrev (1 time siden):

Hvordan ble det sånn? 

Menneskelig utvikling, som ikke har satt seg, og samfunn som ikke har tilpasset seg.

»barndom» er vel 2-300 år, ungdom er vel 70 år og pensjonist er vel 60 år: vår samfunnsmessige oppdeling i utviklingsløp, er under kontinuerlig utvikling, og dette tar tid for å sette seg på samfunnsnivå. 

Det er fortsatt områder i verden der barn kan få barneleker men fortsatt forventes å måtte jobbe, eller der vi er bevist at barn er seksuelt opptatte vesner, men undertrykker det, hvilket åpner for overgrep.

Vi har etablert ungdom som en 10 år periode med rumspringa, fordi vi som samfunn er redd for at de skal få negative reaksjoner av konsekvenser og samfunnskorrigering. Og det henger på 40 år med fokus på individuell frihet : der samfunnet er en gevinst for individet i større grad enn motsatt. 

Dette er en balanseball, og samfunnsutviklingen igjennom siste 1000 år viser det justerer seg. Det tar bare tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...