AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg har ei venninne som har slitt en god del igjennom hele livet. Jeg er en av hennes nærmeste, i tillegg til hennes kjæreste. Hun har alltid slitt med depresjon og har hatt det vanskelig i livet generelt. For noen uker siden opplevde hun noe som trigget henne inn i en psykotisk episode som gjorde at hun ble voldelig med typen og ringte meg ved flere anledninger hvor hun hadde vrangforestillinger.. det var utrolig ekkelt og ubehagelig. Jeg har selv en angstlidelse og klarer så vidt å ta vare på meg selv og synes det er vanskelig å alltid være der for henne. T.o.m når vi ikke prater på flere dagar har jeg henne alltid i tankene, har en klump i magen og blir stresset når hun sender meg melding eller ringer. Etter psykosen hennes har jeg dessverre for et nytt syn på henne og synes det er vanskelig å omgås henne, da jeg er blitt redd for hva hun kan gjøre, eller om det skulle skje igjen. Hun er langt sterkere enn meg. Jeg har ikke tørt å ta dette opp med henne enda da jeg redd for at det kan bli for mye for henne. Er det jeg som er urimelig eller har jeg grunn til å vurdere vennskapet? Anonymkode: 7563f...3e3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #2 Skrevet 27. oktober 2023 Kjenner meg igjen i den hverdagsfølelsen du beskriver. Jeg vet ikke hva min desperate veninne kan finne på om jeg kutter, så jeg har bare minimert kontakten uten noe oppgjør. Det tror jeg ville blitt noe voldsomt spetakkel ut av. Satser på at jeg heller blir blokkert av vedkommende🫣Jeg sliter med angst og fysisk sykdom, og blir trigget av andres drama og sinne. Har nylig faset ut en bipolar dame. Skulle ønske jeg selv var friskere, og i stand til å bli venner med «vanlige» mennesker😅 Anonymkode: 6d78d...2d8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #3 Skrevet 27. oktober 2023 Folk er så selvsentrerte nå til dags at man får jo psykiske problemer av bare det. Meg meg meg meg og meg Anonymkode: 55b62...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #4 Skrevet 27. oktober 2023 Hva med at du slutter å henge med rusmisbrukere da Anonymkode: 55b62...2b5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #5 Skrevet 27. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med at du slutter å henge med rusmisbrukere da Anonymkode: 55b62...2b5 Leste du i det hele tatt innlegget? TS, bare kutt henne ut Kort og brått om du klarer, eller sakte men sikkert om du er konfliktsky. Anonymkode: 60c9c...974
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #6 Skrevet 27. oktober 2023 Vet du, det aller beste er å ta på seg voksen-buksene og si det. Det beste du kan gjøre er jo å oppfordre til behandling. Jeg ville sagt noe alla "Du, etter den hendelsen som skjedde for noen uker siden, så har jeg blitt veldig engstelig. Jeg merker at jeg trekker meg unna, jeg er redd og slett redd deg. Og det er ingen god følelse når man skal være venninner. Jeg er sjeleglad i deg, men dette MÅ du ta tak i. Dette er ikke lenger bare 'angst',. Det er viktig for meg, at jeg er ærlig. For det var såpass skummel opplevelse, at jeg fikk en real tankevekker. Jeg har blitt veldig redd. " Anonymkode: 24365...0b3 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #7 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hva med at du slutter å henge med rusmisbrukere da Anonymkode: 55b62...2b5 Man kan utvikle psykose av stress, sterke livshendelser eller påkjenninger - så det er ikke bare rus som utløser psykose.. Anonymkode: 73d28...083 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #8 Skrevet 27. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ei venninne som har slitt en god del igjennom hele livet. Jeg er en av hennes nærmeste, i tillegg til hennes kjæreste. Hun har alltid slitt med depresjon og har hatt det vanskelig i livet generelt. For noen uker siden opplevde hun noe som trigget henne inn i en psykotisk episode som gjorde at hun ble voldelig med typen og ringte meg ved flere anledninger hvor hun hadde vrangforestillinger.. det var utrolig ekkelt og ubehagelig. Jeg har selv en angstlidelse og klarer så vidt å ta vare på meg selv og synes det er vanskelig å alltid være der for henne. T.o.m når vi ikke prater på flere dagar har jeg henne alltid i tankene, har en klump i magen og blir stresset når hun sender meg melding eller ringer. Etter psykosen hennes har jeg dessverre for et nytt syn på henne og synes det er vanskelig å omgås henne, da jeg er blitt redd for hva hun kan gjøre, eller om det skulle skje igjen. Hun er langt sterkere enn meg. Jeg har ikke tørt å ta dette opp med henne enda da jeg redd for at det kan bli for mye for henne. Er det jeg som er urimelig eller har jeg grunn til å vurdere vennskapet? Anonymkode: 7563f...3e3 Jeg har psykiske lidelser, og føler med venninnen din, men jeg føler også veldig med deg. Du skal ikke måtte slite med redsel og ansvar for henne, dette går utover deg og ditt liv så jeg anbefaler å trekke deg litt unna. Hun kan få profesjonell hjelp som sannsynligvis vil være bedre i lengden i stedet for at hun kun lener seg på deg. Jeg håper du får til å komme deg litt vekk fra henne. Du virker som en med god innsikt og empati ut fra det korte innlegget så jeg er sikker på at du får til å si dette på en fin og ok måte til henne. Anonymkode: 462c9...e75
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #9 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva med at du slutter å henge med rusmisbrukere da Anonymkode: 55b62...2b5 Tror du psykose kommer bare fra rus? Anonymkode: 03df2...ea2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #10 Skrevet 27. oktober 2023 Hvis vennskapet ødelegger din egen helse, sp gir svaret seg selv. Anonymkode: be5ea...412
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå