snagglepusnos Skrevet 26. januar 2006 #1 Skrevet 26. januar 2006 Hei, Nå har jeg vært vært i hjembyen min i under en uke,og på den tiden har jegklart å få meg både jobb og leilighet,og etter å ha gått arbeidsløs her nede i Tvedestrand i over 4 mnd,er jeg overlykkelig! Men saken er den,at jeg har gått på sosialen i de mnd jeg ikke har hatt jobb, og fått livsopphold av de,og har da ikke hatt sjansen til å spart opp de største summer med penger,så mitt spørsmål er da.. Hvor stor er sjansen for at sosialkontoret dekker depositumet mitt når jeg er nødt for å flytte til en annen by for å få jobb? For alternativet er jo at jeg må fortsette å bo her nede, og la de betale for meg med livsopphold og husleie som de har gjort de siste mnd. Håper noen kan gi meg noen råd
Helene Skrevet 26. januar 2006 #2 Skrevet 26. januar 2006 Ta kontakt med sosialkontoret i kommunen der du skal jobbe. Forklar problemet. De vil helt sikkert hjelpe deg. Enten stiller de garanti, eller så låner de deg pengene. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #3 Skrevet 26. januar 2006 et lite spørsmål om noe annet, jeg har vært hos sosialen og fått livsopphold for 1 måned. må jeg søke på nytt og inn til samtale osv, hele den prosessen for å få livsopphold for neste måned? eller får jeg automatisk bidrag? :/
Gjest Gjesta Skrevet 26. januar 2006 #4 Skrevet 26. januar 2006 et lite spørsmål om noe annet, jeg har vært hos sosialen og fått livsopphold for 1 måned. må jeg søke på nytt og inn til samtale osv, hele den prosessen for å få livsopphold for neste måned? eller får jeg automatisk bidrag? :/ ← Det står i vedtaket ditt hvor lenge det gjelder for. Ellers ville jeg hørt om fremgangsmåte for hvordan du kan søke om forlengelse.
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. januar 2006 #5 Skrevet 30. januar 2006 et lite spørsmål om noe annet, jeg har vært hos sosialen og fått livsopphold for 1 måned. må jeg søke på nytt og inn til samtale osv, hele den prosessen for å få livsopphold for neste måned? eller får jeg automatisk bidrag? :/ ← Du må fylle ut ny søknad når vedtaket ditt går ut, men kravet til dokumentasjon vil bli noe forenklet. Som regel må du bare gi kontoutskrift for en mnd, pluss kvittering på betalt husleie.
Laina Skrevet 30. januar 2006 #6 Skrevet 30. januar 2006 Fraflytningskommunen er ansvarlig for de første 3 mnd når du flytter til ny kommune. Det har derfor liten hensikt å be om hjelp i den kommunen du flytter til. Det er ytterst få kommuner som gir depositum ifa lån eller bidrag, men de er ofte behjelpelige med å gi garanti. Det er derimot ikke alle utleiere som er villige til å godta slik garanti. Når du flytter fra en kommune til en annen, er det som sagt fraflytningskommunen som er ansvarlig de 3 første mnd. De pleier allikevel å kontakte den kommunen man flytter til, for å høre om de overtar garantien etter de 3 mnd er gått.
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. januar 2006 #7 Skrevet 30. januar 2006 Fraflytningskommunen er ansvarlig for de første 3 mnd når du flytter til ny kommune. ← Usikker på hva du mener her, men for å presisere: det er den kommunen man bor i som er ansvarlig når man søker hjelp, om man så bare sover på sofaen til en kompis som bor der. Dersom man allerede mottar sosialstønad og skal flytte må man forholde seg til det første sosialkontoret til de har fåt overført saken. Dette kan ta inntil tre måneder, men erfaringsmessig er det gjort på en måned. (Noe annet ville vært upraktisk, dersom man skal flytte langt.) Men i dette tilfellet hvor du allerede mottar stønad vil det være riktig å ta kontakt med den kommunen man allerede får stønad fra. Dersom du skal flytte til en annen by for å ta en jobb kan du også søke sosialkontoret om stønad til selve flyttingen.
Xora Skrevet 30. januar 2006 #8 Skrevet 30. januar 2006 Har du forhørt deg i banken din om lån til depositum da? Jeg har fått det ved et par anledninger. Når jeg da har løst ut depositumet så har banken fått pengene sine inkl rentene. (mener å huske det var sånn!!)
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #9 Skrevet 30. januar 2006 Har du forhørt deg i banken din om lån til depositum da? Jeg har fått det ved et par anledninger. Når jeg da har løst ut depositumet så har banken fått pengene sine inkl rentene. (mener å huske det var sånn!!) ← I tillegg til rentene må du nok betale litt ekstra for dette lånet. Mener å huske at min bank tok et oppstartsbeløp på rundt 500 kroner for dette. Det er mulig det også var kvartalsvise eller årlige tilleggsbeløp, men vi flyttet ut etter bare 3 måneder så jeg rakk aldri å finne ut det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå