Gå til innhold

Hva ville du gjort hvis du plutselig mistet halve håret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt rar tittel, men altså har jeg grunnet medisiner mistet halvparten av håret. Mesteparten er i fronten/vikene og jeg føler at ansiktet har endret seg helt som følge av det. Har prøvd parykk, men føler meg ikke helt vel med det.. noen som har tips? Føler meg ikke vel lenger, og har sluttet å sminke meg å kle meg fint pga håret. Vil så gjerne føle meg som "meg" igjen. Har såklart sluttet på medisinene og hårtapet har stoppet. En liten del kom tilbake, men det ser fortsatt fælt ut. Resten vil ikke komme tilbake sa legen.. noen tips eller erfaringer?

Anonymkode: b4c35...356

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ha fjernet alt håret.

Jeg har truffet flere kvinner uten sitt tynne hår eller parykken de bruker til å dekke det og tenkt «oi, du ser jo sånn egentlig strålende ut!» Alternativt kan du klippe det helt kort. Kort hår er også stilig. Det samme er for øvrig sant for sminke. Jeg har til nå til gode å treffe en kvinne eller mann penere med enn uten. Ja, sminke er et helt kurrant personlig eller kunstnerisk utrykk - gjør som du lyster med din kropp. Men det er ikke et estetisk penere valg enn å gå uten.

Men jeg, personlig, ville bare ha skrellet håret av og begitt meg ut i verden. De fleste ser bedre ut uten hår enn med tynt hår (bare se på menn - kvinner har verken styggere hoder eller penere hår enn menn) og du sparer masse tid du kan bruke på morsomme ting. 

Anonymkode: b5518...4c0

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg hadde prøvd alt mulig av kosmetikk og medisiner for å prøve å få det tilbake raskt som mulig. Biotin, priorin, nisim fast hår produkter, vitaminer, rosmarin olje massasje osv osv. Skal nevnes at jeg er gravid nå og når jeg sluttet på p piller og ble gravid fort etter det begynte jeg å miste ganske så mye hår, og jeg er nok så sikker på at det bare er halvparten igjen, merker hvor pjusk hestehalen har blitt. Jeg hadde dog veldig tjukt hår før, så der synes sikkert ikke sånn men jeg stresser og synes det er ubehagelig og sørgelig. Så jeg følger med deg. Mange av de tingene jeg nevnte kan jeg ikke bruke nå, men jeg bestilte sjampo og balsam mot hårfall, vitaminer, skal klippe meg en del kortere neste uke så det blir mer volum og kanskje mindre synlig, og håper at det stopper snart. Klem

Anonymkode: 6ab71...d1c

• Liker 1
Skrevet

Det er spørs hvordan det hadde sett ut. Hvis jeg hadde kunne skjult det ganske greit med å endre frisyrer, gå med hårband eller lignende så hadde jeg gjort det. Ellers hadde jeg heller klipt meg kort og eid det.

Har to venninner som har måtte barbere bort mye pga operasjonen. Begge så fantastisk ut uten hår! Hun ene valgte fortsette barbere hodet i mange år. Hun andre har valgt holde håret kort.

Anonymkode: 77097...0ed

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Har prøvd parykk,

Har du prøvd ordentlig parykker? ikke billige, men snakk om god kvalitet til noen tusen? 

Anonymkode: 2b90c...df7

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville klipt meg rett og slett for å finne en frisyre jeg kunne style og leve med, og vurdert å bruke tørkle, hatt, caps og sånn kanskje siden du sier parykker ikke funker for deg?
Og så ville jeg prøvt fått taket på å sminke meg på nytt for når håret endres endres som du skriver TS hele utseende og da må man bli kjent med seg selv igjen tror jeg.. Altså det nye deg, for du er garantert like fin som person fordi det kommer innenfra, du må bare finne deg igjen i det nye utseendet ditt ❤️ 

Skrevet

Ville kjøpt meg et par nye parykker. Har en fra før som jeg bruker når jeg får lyst på litt forandring. Hadde nok vært en prosess å komme meg gjennom det psykisk da, men har vel opplevd verre og tror det skulle gå bra med tida.

Anonymkode: 045a7...a1f

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for masse fine svar! ❤️ Jeg har prøvd et par dyre parykker, men følte ikke de var helt meg. Men mulig jeg ikke har truffet rett. Føler også det er litt tabu på en måte, redd for at folk skal se og kommentere det. Men igjen så er jeg jo redd de ser og kommenterer uten også.. skallet kommer jeg ikke til å passe! Har ganske avlang og rar fasong på hodet. Har sett mange som passer det men det ville sett helt komisk ut på meg. Har tenkt litt på tørklær, men tenker folk kanskje tenker at jeg har kreft? Tusen takk igjen for de fine svarene. Jeg trodde ikke jeg var så forfengelig, men håret betydde visst mer enn jeg ante. 

• Hjerte 5
Skrevet

Noen tips:

- God, tilpasset parykk. Dessverre er det veldig dyrt, men du kan få noe støtte fra NAV om håravfallet er veldig omfattende og varig. Det høres kanskje ikke ut som om du er helt der.

- Hårdel. Hårdeler kan klipses/festes inne i håret så det ser ut som en del av ditt eget hår. Kan passe dersom håret er tynnere på noen steder.

- Fargespray for ettervekst. Når håret er typisk tynnet ut, slik at hodebunnen skinner gjennom, kan slik spray dekke hodebunnen og gjøre det usynlig / mindre synlig. Kan bli dyrt, avhengig av hvor stort område du trenger å spraye, og fungerer kanskje ikke så bra om håret ditt er veldig lyst.

Anonymkode: 60e09...a7b

Skrevet

Jeg mistet mesteparten av håret pga medisiner. Valgte å fjerne det, vokste pent og fyldig ut igjen :) Var litt sårt, men psykisk absolutt det beste for meg.

Anonymkode: 8cc69...c97

Skrevet

Parykk eller en hårdel som er laget kun for den delen av hodet hvor du mangler hår. 

Rosemary olje (blandet ut i annen olje). Studier viser at det har en effekt i løpet av/etter 6mnd. 

Hårtransplantasjon? Jeg har en kamerat som tok hårplantasjon i England etter alvorlig akne. Han fikk et flott skjegg som skjulte arrene.

Anonymkode: 2451c...94e

Skrevet

Prøv de hårvitaminene fra hair lux? Stoppet håravfallet mitt etter en periode med ekstremt stress. Ei venninne fikk NY hårvekst på steder hun ikke hadde før, og fikk tilbake en del hun hadde mistet.

Prøv sånn Rosemarie olje?

Anonymkode: 7853d...573

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv de hårvitaminene fra hair lux? Stoppet håravfallet mitt etter en periode med ekstremt stress. Ei venninne fikk NY hårvekst på steder hun ikke hadde før, og fikk tilbake en del hun hadde mistet.

*Rosemarin 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar, men folliklene er dessverre døde så er ikke mulig å gjenvokse det jeg har mistet dessverre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, men folliklene er dessverre døde så er ikke mulig å gjenvokse det jeg har mistet dessverre. 

Sagt, da blir det nok verre:/ jeg elsker håret mitt og personlig hadde jeg nok prøvd parykk. Har man råd til mer enn en kan man jo variere litt og:) Hvis ikke blir det jo kort, kanskje mindre synlig med sånn ettervekst farge på sprayboks? Kommer sikkert litt an på hvor mye du har om det vil se rart ut eller ei. Ellers blir det vel bare hodeplagg å variere med. Ei venninne har genetisk tynt hår, alle damene i familien har det. Hun rocker kort pigg, bruker alle mulige hodeplagg (også fordi det blir kaldt), og bruker eyeliners i ulike farger for å kunne variere og føle seg fin:)

Skrevet

Hadde fjernet håret helt dersom det var svært tynt. 

Om det ikke var ekstremt tynt hadde jeg klipt meg og bleket håret, ala Gunhild Stordalen da hun var syk. 

Jeg har fin hals og nakke, så jeg hadde nok fokusert på at jeg "endelig" kunne vise frem dette. Parykker hadde jeg ikke orket å styret med.

Anonymkode: e72cc...ce0

Skrevet

De jeg kjenner som har parykk pga kreft bruker denne sjelden, det er mye styr og veldig ubehagelig sier de.

Jeg tror jeg ville gått til en GOD frisør (gjerne en som sykehuset kan anbefale - vet det er enkelte som spesialiserer seg på f.eks. kreftpasienter, men det er jo mange som mister håret av andre grunner også som de kanskje kan hjelpe). Ville klipt håret kort, kanskje ikke pinnkort men ganske kort, farget det lyst hvis det gjør at hodebunnen ikke skinner igjennom så mye. Hør hva frisøren anbefaler, hvilke råd han/hun har.

Ville hatt det korte håret og funnet en frisyre som dekket over hårtapet mest mulig. Og begynt å ha hårbånd. Finnes mange brede og fine hårbånd som dekker mye av hodet hvis man googler litt.

Lykke til, TS, dette er vår alles skrekk, å miste håret. Jeg har også fått svært tynt hår pga medisiner, andre ville sikkert klippet seg kort, men jeg tviholder på mitt nokså lange hår og bruker Nisim sjampo osv, uten at jeg føler det hjelper så mye...

Anonymkode: 5f7ce...b53

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for tulleinnlegg og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 7.16):

Da hadde jeg søkt NAV om støtte til parykk. 

Og spart opp penger så man kunne kjøpt n med kvalitet.

Og vekslet mellom det og hodeplagg. 

Hadde ikke prøvd å skjule hårtapet, bedre å eie det. Men jeg hadde likevel ønsket parykk til innimellombruk. 

Eller hårdel/topper om det gjelder front og krone. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet

Noen som vil dele hva slags medisiner som er årsaken til håravfallet? Begynte plutselig å tenke på om kanskje det kan være en årsak til at jeg mister håret….. 😯

Anonymkode: 88388...cec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...