AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Da barna var små feiret vi tradisjonelt sett jul vekselvis hos mine foreldre, og svigerforeldre jule-og nyttårsaften. Hos svigerforeldre var vi saman med svoger / svigerinne og deres barn. Etterhvert som barna kom inn i voksenalderen fant de seg kjærester, og 10 stk blei omsider til 25 stk rundt bordet på julaften i svigerforeldrenes hus som budde eit steinkast fra vårt hjem. Er innflytter, og mine foreldre budde 2-3 t reiseavstand med bil ,og båtforbindelse under vekslende verforhold fra vårt hjem. Vintersdag var de ikkje så flyttbare, og av praktiske årsaker ønskte de helst feire julen i eget hjem. Juleforbredelsen som pynting av juletre, matlaging etc, sørget vi for det meste sjølve så mine foreldre / svigerforeldre ikkje skulle føle noe press. Etterhvert som foreldre / svigerforeldre blei eldre fant vi ut at det var på tide å endre på tradisjonen. Nå skulle foreldre / besteforeldre vekselvis bli innvitert til våres hjem saman saman med barn /barnebarn. Den tradisjonen blei holdt vedlike til foreldre / svigerforeldre blei borte. Anonymkode: c0a5b...82d
Amossa Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 I vår familie er det tradisjon at jul skal feires hos de unge med barn. Det er fordi barna skal få sine juletradisjoner fra barndomshjemmet sitt. Derfor inviterte vi både svigerforeldre og mine foreldre til julefeiring hvert år. Mannen og jeg har begge søsken som gjorde det samme. Foreldrene våre valgte selv hvor de ville være gjester. I praksis gikk de på omgang. Nå er de eldste borte, barna våre er voksne, og vi har fått barnebarn. I dag er det vi som inviteres til barna. For oss fungerer dette fint. Om vi skulle ønske å feire jul bare oss to, så vet vi at det er greit også. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 Av denne grunn, har jeg feiret jul hjemme hos meg hvert år. Døren er åpen for hvem som helst. Men må de feire jul på min måte. Gjerne lege til noe for en gjest. Men de blir tydelig informert hvordan vi har det hos meg. Så de vet hva de kommer til og ikke prøver overta. Da det er viktig for meg at barna skal ha en jul de er vant til. Anonymkode: 43890...2c2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #4 Skrevet 1. november 2023 Vi å er vant til at det er de som har barna som inviterer. Jeg har ingen barnebarn enda. Men ene barnet har flytta ut. Jeg regner med hun kommer til å dele seg annen hvert år mellom vår familie og hans familie til de ønsker at vi skal komme til dem. Så jeg står for jul så lenge mine barn ønsker at jeg gjør det. Mine foreldre kommer annet hvert år til oss. Siden jeg har ei søster. Svigerfar kommer når han ønsker selv. Stående invitasjon hvert år. Så møtes vi i mellomjula til mine foreldre sammen med familien til min søster. Min svigerfamilie fungerer ikke som en familie. Så vi har ingen tradisjon med dem. Bare svigerfar som kommer til oss når han selv ønsker. Anonymkode: 6076e...ac3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå