AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Vi venter baby i desember og lurer på å flytte til et større hus på mitt hjemsted, men vil da være uten fastlege pga lange ventelister . her vil vi få masse hjelp av min nærmeste familie. vi bor nå i en liten leilighet som er litt liten pga hjemmekontor, som er sentralt og med fastlege i nærheten. Her har vi svigers som vi har mindre kontakt med. Jeg er redd for å få fødselsdepresjon og risikere å ikke få god hjelp om jeg står uten fastlege , pluss at lille baby har ikke fastlege. ( er klar over at det er helsestasjon , men er det nok om man trenger hjelp?) har og trengt masse oppfølging i svangerskapet pga risikosvangerskap. Men så er det jo veldig viktig med støtte og hjelp fra nærmeste familie, som jeg vil få på mitt hjemsted. hvor viktig er det egentlig å ha fastlege lett tilgjengelig etter fødsel? Anonymkode: 00801...f5c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #2 Skrevet 27. oktober 2023 Blir barnet sykt, så må du jo ha fastlege. Helsestasjonen kan ikke gi barnet medisiner, stille diagnoser, skrive ut resepter eller henvise til sykehuset. Helsestasjonen gir vaksiner, gir råd og veiledning og veier og måler barnet. Anonymkode: 84286...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #3 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Blir barnet sykt, så må du jo ha fastlege. Helsestasjonen kan ikke gi barnet medisiner, stille diagnoser, skrive ut resepter eller henvise til sykehuset. Helsestasjonen gir vaksiner, gir råd og veiledning og veier og måler barnet. Anonymkode: 84286...5a4 Joda, helsestasjonen har lege tilknyttet som kan gjøre dette. Vi har bare brukt helsestasjonslegen til alt dette Både fått medisiner og henvisninger av henne. Anonymkode: 25a7b...25d 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #4 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg var aldri hos fastlege etter fødsel. Første gang barnet var hos fastlege var hen 11mnd. Før det var vi kun på sykehuset (rett etter fødsel, for å følge opp vekt) og helsestasjon. Jeg tok 6ukerskontroll hos jordmor på HS. Man har jo rett på legehjelp uannsett også? Hva gjør andre som bor i området når de blir syke? Man har jo sykehus, legevakt, eventuelle private leger om det er krise, lege i nabokommunen kanskje? Jeg ville prioritert familie over fastlege. Samtidig nå vet jo jeg at vi ikke trengte lege så lett å si sånn i ettertid. Anonymkode: c563b...08a
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #5 Skrevet 27. oktober 2023 Men altså om du eller baby faktisk blir syke så tror jeg ikke det er sånn at dere bare må ligge hjemme uten legetime eller mediisner fordi dere ikke har fått ny fastlege, da får man vel komme på legevakten feks. Eller baby kan få hjelp av lege tilknyttet helsestasjonen. Ville nok ikke vært så bekymret for det jeg Anonymkode: c563b...08a 2
kaleidoskop Skrevet 27. oktober 2023 #6 Skrevet 27. oktober 2023 Du har krav på legehjelp, selv om du ikke har fastlege. Men det du risikerer er å få forskjellige leger hver gang som ikke kjenner din historie. Jeg personlig ville ha flyttet, tenker at familien har jeg mer nytte av en lege. Men så har jeg ikke de utfordringer som det høres ut som du har. Har bare hatt med barnet til legen en gang pga inngrodd tånegl. Så behovet er ikke stort hos meg.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #7 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Blir barnet sykt, så må du jo ha fastlege. Helsestasjonen kan ikke gi barnet medisiner, stille diagnoser, skrive ut resepter eller henvise til sykehuset. Helsestasjonen gir vaksiner, gir råd og veiledning og veier og måler barnet. Anonymkode: 84286...5a4 Dette ordner seg jo, det er ikke slik at man står uten helsehjelp fordi det er ventetid på fastlege. Spesielt ikke for spedbarn. Anonymkode: 4749f...d92
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #8 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Joda, helsestasjonen har lege tilknyttet som kan gjøre dette. Vi har bare brukt helsestasjonslegen til alt dette Både fått medisiner og henvisninger av henne. Anonymkode: 25a7b...25d Den legen helsestasjonen har gjør ikke jobben som fastlegen skal. Legen er der kun en gang i uka. Og er ment for typ sjekk av enkelte ting på typ 6 uker, 6 mnd osv. så det hadde jeg ikke belaget meg på. Anonymkode: 82d5b...335
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #9 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den legen helsestasjonen har gjør ikke jobben som fastlegen skal. Legen er der kun en gang i uka. Og er ment for typ sjekk av enkelte ting på typ 6 uker, 6 mnd osv. så det hadde jeg ikke belaget meg på. Anonymkode: 82d5b...335 Her kan vi ikke bruke helsestasjon sin lege og ikke der vi bodde før heller. Men barnet må ha en legen, som kjenner barnet og kan følge opp. Er ikke uvanlig at vi har måtte dra to ganger til legen på samme uke, så da hadde det jo ikke hjulpet at legen ikke var der mere engang i uka. Når dem er der så er timeplanene dems full for avtaler så det bør man ikke belage seg på at legen der skal ta dem inn. Anonymkode: 82d5b...335
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #10 Skrevet 27. oktober 2023 Det var verdifullt for meg å ha kjent fastlege å gå til. Både pga. fødselsskader og depresjon. Anonymkode: 667e5...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #11 Skrevet 27. oktober 2023 Familie er viktigere for å forebygge fødselsdep. enn fastlege. Du ville vel uansett blitt henvist til psykolog. Det gjør helsestasjonen ofte. Selv om vi har bodd her lenge har vi ikke fastlege fordi vår flyttet. Vi får forskjellig lege hver gang, men det går bra Anonymkode: 64909...516
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #12 Skrevet 27. oktober 2023 Du kan beholde fastlegen din selvom du flytter! Dessuten har du krav på helsehjelp uansett, så det går nok fint å flytte! Vil Dee det, så gjør det! Sett dere på venteliste hos en lege med en gang dere har bestemt dere for å flytte. Anonymkode: bdff6...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #13 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir barnet sykt, så må du jo ha fastlege. Helsestasjonen kan ikke gi barnet medisiner, stille diagnoser, skrive ut resepter eller henvise til sykehuset. Helsestasjonen gir vaksiner, gir råd og veiledning og veier og måler barnet. Anonymkode: 84286...5a4 Man får legehjelp selvom man ikke har fastlege der man er🙄 Helsestasjonen har også barnelege, så vi fikk beskjed at vi bare kan ringe dit om det skulle være noe med barnet. Legevakt er åpen for alle. Anonymkode: 8ef4e...33e
Brunello Skrevet 27. oktober 2023 #14 Skrevet 27. oktober 2023 (endret) kaleidoskop skrev (1 time siden): Du har krav på legehjelp, selv om du ikke har fastlege. Men det du risikerer er å få forskjellige leger hver gang som ikke kjenner din historie. Jeg personlig ville ha flyttet, tenker at familien har jeg mer nytte av en lege. Men så har jeg ikke de utfordringer som det høres ut som du har. Har bare hatt med barnet til legen en gang pga inngrodd tånegl. Så behovet er ikke stort hos meg. Det gjør vel folk stort sett også om man har fastlege. I alle fall om du bor i tett trygde strøk og ikke har sykdom som gjør at du er mye hos legen. Vi blir i alle fall tildelt den legen som har ledig på legekontoret fastlegen er tilknyttet. Er heldig vis nesten aldri hos legen, så ikke noe problem. Endret 27. oktober 2023 av Brunello
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #15 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Man får legehjelp selvom man ikke har fastlege der man er🙄 Helsestasjonen har også barnelege, så vi fikk beskjed at vi bare kan ringe dit om det skulle være noe med barnet. Legevakt er åpen for alle. Anonymkode: 8ef4e...33e De fleste legene på helsestasjonen er der en gang i uka. 🙄 De jobber somregel andre plasser. Uten fastlege blir det legevakten eller kanskje du treffer en lege på helsestasjonen. Kommer sikkert litt an på hvor i landet du bor. Helsestasjonen vi tilhører er vertfall ganske ubrukelig. Jeg går til fastlegen. Anonymkode: 84286...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #16 Skrevet 27. oktober 2023 Mange steder i landet har man ikke en fast fastlege i det hele tatt pga lav bemanning på legekontorene. Man får da komme til lege for det. Lang ventetid mange steder da...🙄 Anonymkode: b9b24...630
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #17 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda, helsestasjonen har lege tilknyttet som kan gjøre dette. Vi har bare brukt helsestasjonslegen til alt dette Både fått medisiner og henvisninger av henne. Anonymkode: 25a7b...25d Hvor er dette? Luksus! Anonymkode: 84286...5a4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #18 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): De fleste legene på helsestasjonen er der en gang i uka. 🙄 De jobber somregel andre plasser. Uten fastlege blir det legevakten eller kanskje du treffer en lege på helsestasjonen. Kommer sikkert litt an på hvor i landet du bor. Helsestasjonen vi tilhører er vertfall ganske ubrukelig. Jeg går til fastlegen. Anonymkode: 84286...5a4 Man får legehjelp på legesenteret der man bor. Legevakt gjelder utenom åpningstid for legesenteret… Er bare søke plass på venteliste til fastlege dit man flytter, så får man jo tildelt fastlege når det blir ledig. Inntil da har man uansett krav på legehjelp. Anonymkode: 8ef4e...33e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #19 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Mange steder i landet har man ikke en fast fastlege i det hele tatt pga lav bemanning på legekontorene. Man får da komme til lege for det. Lang ventetid mange steder da...🙄 Anonymkode: b9b24...630 Her har vi fastleger men kommer ofte inn til turnuslege eller annen lege om man ikke må til fastlegen sin. Her ringer man den dagen man har behov for time så får man time samme dag, ingen ventelister. Så merkelig at det skal være så forskjellig 😅 Er man syk så trenger man jo time «med en gang» , ikke om 3 uker… Anonymkode: 8ef4e...33e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #20 Skrevet 27. oktober 2023 Du får legehjelp, selv om du ikke har fastlege. Du må gjerne på legevakten, eller du må gå til en tilfeldig lege - men legehjelp får du. Jeg fikk fødselsdepresjon med førstemann, men følte ikke det å ha fastlege var et viktig poeng der. Så jeg ville overhodet ikke sett på det som en dealbreaker. Anonymkode: 0f33e...4f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå