AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Vi tok med sønnen vår på sykehuset for å ta blodprøve i forbindelse med en utredning. Vi var der i 1 time og de klarte ikke å ta prøven. De stakk han fire ganger (kun én gang traff de åren, de andre gangene rotet de rundt mens han hylte). De var tre ulike som prøvde, men han første var såpass usikker på hva han gjorde at det selvsagt gjorde oss nervøse også. Han sa ikke hvordan vi skulle holde ham, først da han begynte å vri seg rundt sa han "Dere må holde ham!!". Etter det var sønnen vår ganske oppkjørte så de neste forsøkene gikk ikke så bra selv om de to neste som prøvde var mye flinkere. Vi avledet med Fantus, men det hjalp ikke. Kan legge til at dette var barnepoliklinikk så de skal i utgangspunktet kunne dette. I tillegg stresset de rundt hele timen vi var der. Telefonen ringte i ett kjør og de sprang inn og ut av rommet. Frustrerende arbeidsforhold for dem og veldig stressende opplevelse for oss. Vi fikk beskjed om å komme tilbake på mandag og prøve igjen da. Jeg har en klump i magen og leverte en stressa gutt i barnehagen og kjenner det ikke frister å gjøre det igjen 😔 Er det sånn det er å ta blodprøve av barn eller har vi vært uheldige? Anonymkode: 40bff...65c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #2 Skrevet 27. oktober 2023 Det kan være ganske vanskelig å treffe ja. Hadde dere på embla-plaster i forkant? Det hjelper en del på smerten. Lurt å ha på på begge hendene om de ikke treffer. På vårt barn har de endt med å ta blodprøven fra fingeren da de ikke klarer å treffe åren. Er det vanlige sykepleiere på barnepoliklinikken som tar prøver? På vårt sykehus er det laboratoriepersonell som tar prøvene. Anonymkode: b792c...12c 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #3 Skrevet 27. oktober 2023 For det første, emla plaster, for det andre ikke godta så mange forsøk! Jeg har fortsatt ekstrem nåleskrekk fordi jeg ble holdt fast og stukket mange ganger som liten. Det setter seg. Krev anestesi, altså at de stikker, de er best på det. Anonymkode: b81d4...015 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #4 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi tok med sønnen vår på sykehuset for å ta blodprøve i forbindelse med en utredning. Vi var der i 1 time og de klarte ikke å ta prøven. De stakk han fire ganger (kun én gang traff de åren, de andre gangene rotet de rundt mens han hylte). De var tre ulike som prøvde, men han første var såpass usikker på hva han gjorde at det selvsagt gjorde oss nervøse også. Han sa ikke hvordan vi skulle holde ham, først da han begynte å vri seg rundt sa han "Dere må holde ham!!". Etter det var sønnen vår ganske oppkjørte så de neste forsøkene gikk ikke så bra selv om de to neste som prøvde var mye flinkere. Vi avledet med Fantus, men det hjalp ikke. Kan legge til at dette var barnepoliklinikk så de skal i utgangspunktet kunne dette. I tillegg stresset de rundt hele timen vi var der. Telefonen ringte i ett kjør og de sprang inn og ut av rommet. Frustrerende arbeidsforhold for dem og veldig stressende opplevelse for oss. Vi fikk beskjed om å komme tilbake på mandag og prøve igjen da. Jeg har en klump i magen og leverte en stressa gutt i barnehagen og kjenner det ikke frister å gjøre det igjen 😔 Er det sånn det er å ta blodprøve av barn eller har vi vært uheldige? Anonymkode: 40bff...65c Embla krem! Ikke plaster. Plaster må rives av. Og ille godta mer enn ett eller to forsøk. Og ja dere må holde fast og ungen skriker hvis dette er nødvendig. Vi har et barn som må ha medisin intravenøst og dette MÅ han ha i enkelte tilfeller og da holder vi han fast mens han sparker og skriker (livsviktig medisin). men ved blodprøver og tilfeller hvor det ikke haster får de ikke stikke han mer enn en gang eller to og kun mens han sitter i ro og godtar det… hvis ikke avbryter vi Anonymkode: dd286...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #5 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For det første, emla plaster, for det andre ikke godta så mange forsøk! Jeg har fortsatt ekstrem nåleskrekk fordi jeg ble holdt fast og stukket mange ganger som liten. Det setter seg. Krev anestesi, altså at de stikker, de er best på det. Anonymkode: b81d4...015 Hvorfor skulle de være best tror du? Anonymkode: 5c4f7...e57
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #6 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skulle de være best tror du? Anonymkode: 5c4f7...e57 Det er de. Alle vet jo at anestesi er best på dette. På vårt barn tilkaller de dem. Og da jeg var i fødsel og jeg skulle få lagt veneflon og jordmor skulle gjøre det, men anestesi var i rommet fra før pga epidural så tilbydde anestesi seg å sette veneflonen. Jordmor var mer enn villig til å overlate det. Anonymkode: dd286...4fb
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #7 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er de. Alle vet jo at anestesi er best på dette. På vårt barn tilkaller de dem. Og da jeg var i fødsel og jeg skulle få lagt veneflon og jordmor skulle gjøre det, men anestesi var i rommet fra før pga epidural så tilbydde anestesi seg å sette veneflonen. Jordmor var mer enn villig til å overlate det. Anonymkode: dd286...4fb Veneflon og blodprøver er jo 2 forskjellige ting Anonymkode: 5c4f7...e57
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #8 Skrevet 27. oktober 2023 55 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor skulle de være best tror du? Anonymkode: 5c4f7...e57 Tror ingenting faktisk, bare vet. Anonymkode: b81d4...015
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #9 Skrevet 27. oktober 2023 Takk for svar, da er det tydeligvis noe vi må stå i.. Synes fremdeles de som gjør det burde være trygge i sin rolle og ikke stresse oss opp mer. Vet ikke om det er sykepleiere eller labpersonell, tipper det siste. Er emblaplaster/krem noe vi må ha med selv? Til de som lurer på hvorfor vi lot dem stikke så mange ganger: fordi vi ønsker å få snart så snart som mulig og ikke grue oss til en ny runde potensielt like utrygge sykepleiere/labansatte på mandag, fordi vi leide bil for å dra dit og totalt brukte to timer på reise og å være der og fordi han sannsynligvis vil reagere likt neste gang. Men skjønner at det beste kanskje hadde vært å avbryte når det ble sånn. Skal snakke med legen som anbefalte oss å dra dit og høre om det finnes bedre alternativer. Hvis noen vet om en plass i oslo de er flinke til dette tar jeg gjerne i mot tips! Anonymkode: 40bff...65c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #10 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar, da er det tydeligvis noe vi må stå i.. Synes fremdeles de som gjør det burde være trygge i sin rolle og ikke stresse oss opp mer. Vet ikke om det er sykepleiere eller labpersonell, tipper det siste. Er emblaplaster/krem noe vi må ha med selv? Til de som lurer på hvorfor vi lot dem stikke så mange ganger: fordi vi ønsker å få snart så snart som mulig og ikke grue oss til en ny runde potensielt like utrygge sykepleiere/labansatte på mandag, fordi vi leide bil for å dra dit og totalt brukte to timer på reise og å være der og fordi han sannsynligvis vil reagere likt neste gang. Men skjønner at det beste kanskje hadde vært å avbryte når det ble sånn. Skal snakke med legen som anbefalte oss å dra dit og høre om det finnes bedre alternativer. Hvis noen vet om en plass i oslo de er flinke til dette tar jeg gjerne i mot tips! Anonymkode: 40bff...65c Embla krem eller plaster spør dere lege om resept på. Det skal tas på en stund før en stikker derfor greit at dere har det selv. Det skal også tas av en stund før de tar blodprøven slik at en ser årene godt. Anonymkode: dd286...4fb
Fame Skrevet 27. oktober 2023 #11 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar, da er det tydeligvis noe vi må stå i.. Synes fremdeles de som gjør det burde være trygge i sin rolle og ikke stresse oss opp mer. Vet ikke om det er sykepleiere eller labpersonell, tipper det siste. Er emblaplaster/krem noe vi må ha med selv? Til de som lurer på hvorfor vi lot dem stikke så mange ganger: fordi vi ønsker å få snart så snart som mulig og ikke grue oss til en ny runde potensielt like utrygge sykepleiere/labansatte på mandag, fordi vi leide bil for å dra dit og totalt brukte to timer på reise og å være der og fordi han sannsynligvis vil reagere likt neste gang. Men skjønner at det beste kanskje hadde vært å avbryte når det ble sånn. Skal snakke med legen som anbefalte oss å dra dit og høre om det finnes bedre alternativer. Hvis noen vet om en plass i oslo de er flinke til dette tar jeg gjerne i mot tips! Anonymkode: 40bff...65c Det er lurt å ha emlaplaster hjemme hvis dere vet dere skal ta blodprøver. De må virke på huden i hvertfall 40 min så da kan dere sette det på hjemme. Kremen skal for øvrig også ha plaster over seg for å unngå at det smøres ut overalt. Liker plaster best. De er lette å få av, og detter noen ganger av av seg selv men ja, virker som om dere traff på feil folk som skulle stikke 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #12 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Embla krem eller plaster spør dere lege om resept på. Det skal tas på en stund før en stikker derfor greit at dere har det selv. Det skal også tas av en stund før de tar blodprøven slik at en ser årene godt. Anonymkode: dd286...4fb Trenger ikke rp på det. Fåes på apotek. Sett på et par timer før timen og ta den av 20 min før. Årene trekker seg sammen pga plasteret og de 20 min gjør at årene blir normale igjen. Enig med de over, anestesi har som regel mye bedre peiling enn sykepleier/barnepleier/bioingeniør/helsesekretær. Lykke til Anonymkode: 2bb3b...bff 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #13 Skrevet 27. oktober 2023 Fame skrev (8 minutter siden): Det er lurt å ha emlaplaster hjemme hvis dere vet dere skal ta blodprøver. De må virke på huden i hvertfall 40 min så da kan dere sette det på hjemme. Kremen skal for øvrig også ha plaster over seg for å unngå at det smøres ut overalt. Liker plaster best. De er lette å få av, og detter noen ganger av av seg selv men ja, virker som om dere traff på feil folk som skulle stikke En tar på kompress og surrer rundt noe plastfolie. Det kan fort gjøre litt vondt å dra av de plasterene og det har i allefall gjort det være for vårt barn Anonymkode: dd286...4fb
Fame Skrevet 27. oktober 2023 #14 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En tar på kompress og surrer rundt noe plastfolie. Det kan fort gjøre litt vondt å dra av de plasterene og det har i allefall gjort det være for vårt barn Anonymkode: dd286...4fb Bare å fukte de med vann så detter de av ^,^ sykehuset har ofte plasterfjerner og 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #15 Skrevet 27. oktober 2023 Fame skrev (Akkurat nå): Bare å fukte de med vann så detter de av ^,^ sykehuset har ofte plasterfjerner og Har aldri noen kommet med til oss og det er leger som stikker unger ofte. Anonymkode: dd286...4fb
Fame Skrevet 27. oktober 2023 #16 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har aldri noen kommet med til oss og det er leger som stikker unger ofte. Anonymkode: dd286...4fb Må spørre om det
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #17 Skrevet 27. oktober 2023 Emla krem , ha på en times tid før dere skal ta blodprøve. Smør flere steder tilfelle de må stikke forskjellige steder Hold barnet vendt mot siden av deg på fanget, ta beina til barnet mellom dine bein så du får låst de fast. Ta armen som er mot deg inn bak ryggen din(under armen din), og hold rundt barnet med den andre hånden din så du har kontroll over den andre armen til barnet. Hvor gammel er baby ? Du kan spørre om de kan ta i hælen, det kan være litt vondere men er enklere å treffe der så da slipper man mange stikk. De kan også bruke sukkervann som avledning mens de stikker Anonymkode: 274ef...ef3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #18 Skrevet 27. oktober 2023 Fame skrev (6 minutter siden): Må spørre om det Men det blir jo egentlig litt det ts kritiserer. De er fagfolkene. De bør si slikt Anonymkode: dd286...4fb
Fame Skrevet 27. oktober 2023 #19 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det blir jo egentlig litt det ts kritiserer. De er fagfolkene. De bør si slikt Anonymkode: dd286...4fb Det kan så være jeg pleier ikke bruke det på barn med mindre de trenger det, for det er ikke alle som har behov. Ser jeg at de trenger det så henter jeg det Hva de gjør i ts sitt tilfelle kan nok ikke jeg gjøre noe med
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #20 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Embla krem! Ikke plaster. Plaster må rives av. Og ille godta mer enn ett eller to forsøk. Og ja dere må holde fast og ungen skriker hvis dette er nødvendig. Vi har et barn som må ha medisin intravenøst og dette MÅ han ha i enkelte tilfeller og da holder vi han fast mens han sparker og skriker (livsviktig medisin). men ved blodprøver og tilfeller hvor det ikke haster får de ikke stikke han mer enn en gang eller to og kun mens han sitter i ro og godtar det… hvis ikke avbryter vi Anonymkode: dd286...4fb Emla kremen må ha en plasterfilm oppå som må rives av.. Hvis ikke sitter jo ikke kremen på en time. Anonymkode: be0fe...ada
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå