Gå til innhold

Byrådsleder, Bergen (H): Mistet velgere etter å ha tatt standpunkt

Anbefalte innlegg

Gjest Refreng
Skrevet (endret)

I VGs intervju med Christine Meyer kan vi finne flere... interessante uttalelser som kanskje kan gi oss verdifull innblikk i hvordan politikken fungerer idag. hun har tross alt klart å få et nevneverdig verd selv med disse verdiene. Her er noen av sitatene, mer kontekst finner dere i linken under

– Finnes det noen prinsipper du ikke er villig til å bryte for å få makt?

– Det gjør det helt sikkert. Men hva de prinsippene er ... Det er vanskelig å si hva det skulle vært.

Fascinerende innsikt i, kanskje en vanligere høyrepolitikers tanker rundt prinsipper?

– Hva gikk galt?

– Min analyse er at det gikk bra fram til vi ble tvunget til å ta standpunkt i saker. Da mistet vi velgere, følte jeg.

– Essensen i politikk er vel å ta standpunkt?

– Jo, men når standpunktene splitter folk, så ender vi opp med å skyve velgere fra oss, sier hun.

Å være ærlig om hvilke standpunkt man har er fy-fy. Da skyver man velgere unna seg.

– Er det viktigere for deg å få makt enn å holde ord?

– I denne saken ble det det. Men som en generell regel vil jeg ikke si at det er det.

Jeg får vel ikke lov å sitere mer pga siteringsregler, men anbefaler denne artikkelen, den er høyst underholdende. Merk at Meyer hadde med seg en rådgiver under intervjuet, les gjerne det siste spørsmålet til slutt https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0QdavB/christine-meyer-ga-velgerne-en-garanti-to-uker-etter-valget-var-den-brutt

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjærbakst
Skrevet

Interessant at hun utleverer seg så direkte. Har merket meg veldig dette med at Høyre unngår å ta standpunkt! De kritiserer det regjeringen gjør, men svarer alltid kryptisk når det blir spørsmål om hvordan de selv ville gjøre det. De vil "gjøre endringer" og "finne en bedre løsning", men det er vel lett å si og ikke noe reelt svar! Se f.eks. hvordan Høyre svarer i alle saker om grunnrenteskatten. Umulig å finne ut hva Høyre kommer til å gjøre, selv om de lover at de skal gjøre endringer. Når man først begynner å legge merke til tåkeleggingen er det til å bli gal av!

Skrevet

I et demokrati må man få vite hva man stemmer på. Å støtte demokratiet må være viktigere enn å få makt.

Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

I et demokrati må man få vite hva man stemmer på. Å støtte demokratiet må være viktigere enn å få makt.

Det er ingen garanti at man får det man ble lovet. 

Politikerne lyver, dekket av ytringsfrihet, før og etter valg. Så gjør de noe helt annet og ikke det de lovet å gjøre skulle de fått stemmen vår.

Så til slutt vet du ikke hva du får uansett hvem du stemmer. Den eneste måten å unngå å bli lurt er å ikke stemme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...