AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Er i 7.måned og sliter veldig med smerter ved ribbeina når jeg sover på siden. Uansett hvilken side det er. Sover derfor sjeldent mer enn maks 2 timer før jeg våkner av smerter. Det beste for meg er å sove på ryggen, men jeg leste at dette bør unngås. Er det en gamle myte eller er det sant? I såfall forstår jeg ikke hva som skal være så farlig, siden de fleste vil også føde mens de ligger på ryggen. Anonymkode: 370bf...fcb
Duff Skrevet 27. oktober 2023 #2 Skrevet 27. oktober 2023 Det ble tungt å puste når jeg lå på ryggen så jeg måtte ligge på siden med pute litt under korsryggen og pute mellom beina.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #3 Skrevet 27. oktober 2023 Fra nhi.no: «I flere tiår har fødselsleger vært klar over at ryggleie og graviditet ikke er en god kombinasjon. Dette er antagelig fordi livmoren til den gravide kan presse på hovedvenen i buken (nedre vena cava) ved ryggleie. Dette kan gi flere negative konsekvenser, så som lavt blodtrykk og redusert blodtilførsel til fosteret.» Jeg sliter også med å sove på siden og våkner ofte på rygg. Skal kjøpe en bbhugme-pute og håper det blir bedre. Anonymkode: aefcd...cb6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #4 Skrevet 27. oktober 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Fra nhi.no: «I flere tiår har fødselsleger vært klar over at ryggleie og graviditet ikke er en god kombinasjon. Dette er antagelig fordi livmoren til den gravide kan presse på hovedvenen i buken (nedre vena cava) ved ryggleie. Dette kan gi flere negative konsekvenser, så som lavt blodtrykk og redusert blodtilførsel til fosteret.» Jeg sliter også med å sove på siden og våkner ofte på rygg. Skal kjøpe en bbhugme-pute og håper det blir bedre. Anonymkode: aefcd...cb6 Gjelder dette gjennom hele graviditeten, eller først når fosteret blir av en viss størrelse? Jeg er i uke 8 og ligger på rygg, men fosteret er jo veldig lite enda. Anonymkode: 0b7a4...f57
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #5 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gjelder dette gjennom hele graviditeten, eller først når fosteret blir av en viss størrelse? Jeg er i uke 8 og ligger på rygg, men fosteret er jo veldig lite enda. Anonymkode: 0b7a4...f57 Når babyen blir tyngre. Du kan fint sove på rygg i uke 8 Anonymkode: 8eb8b...e6a
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #6 Skrevet 27. oktober 2023 å herregud..... Anonymkode: 16106...2d8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #7 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjelder dette gjennom hele graviditeten, eller først når fosteret blir av en viss størrelse? Jeg er i uke 8 og ligger på rygg, men fosteret er jo veldig lite enda. Anonymkode: 0b7a4...f57 Dette er aktuelt fra ca tredjetrimester. I uke 8 kan du absolutt sove og hvile på rygg! Anonymkode: aefcd...cb6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #8 Skrevet 27. oktober 2023 Det er vel en liten økning i dødfødsler blant dem som sover på ryggen. Husker ikke tallet, kan sikkert googles. Anonymkode: 347ff...e25
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #9 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): å herregud..... Anonymkode: 16106...2d8 Hva gjør du på forumet egentlig? Svar konstruktivt eller la være, scroll forbi og logg av. Anonymkode: aefcd...cb6 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #10 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): å herregud..... Anonymkode: 16106...2d8 Gud har ikke noe med det å gjøre. Gå heller i kirken, du! Anonymkode: 370bf...fcb 2
Gjest Chicchi Skrevet 27. oktober 2023 #11 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er i 7.måned og sliter veldig med smerter ved ribbeina når jeg sover på siden. Uansett hvilken side det er. Sover derfor sjeldent mer enn maks 2 timer før jeg våkner av smerter. Det beste for meg er å sove på ryggen, men jeg leste at dette bør unngås. Er det en gamle myte eller er det sant? I såfall forstår jeg ikke hva som skal være så farlig, siden de fleste vil også føde mens de ligger på ryggen. Anonymkode: 370bf...fcb Jeg leste, og dette er ingen sikker kilde, at det finnes en liten sjanse for at navlestrengen kan gå rundt barnet når man ligger mye på ryggen i tredje trimester. Derfor er det en økning i dødfødsler hos de som sover på rygg. Men jeg tror dette kommer fra instagram eller noe, så ikke ta det som en sannhet! Jeg sover også best på ryggen og har aldri opplevdsvimmelhet i graviditeten på grunn av det. Du får nesten spørre jordmor eller noe. Et alternativ er å bygge opp en masse puter i ryggen og sove halvt sittende.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #12 Skrevet 27. oktober 2023 Det er ikke en myte, det er fakta at ryggleie i 3. trimester kan føre til press på den blodåren. Men det jeg fikk vite av jordmor var at dette pleide man å merke selv, ved at man ble svimmel og uvel (?) For sikkerhetsskyld så unngikk jeg ryggleie så godt jeg kunne når jeg sov men jeg lå jo iblant delvis på ryggen og så på tv og sånn da.. Anonymkode: e715c...d51
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #13 Skrevet 27. oktober 2023 Jordmor sa til meg at dette er noe man i så fall vil merke noe til selv ved at man blir svimmel/dårlig. Så hun sa at så lenge man kjenner at det går greit, går det helt fint. Anonymkode: 34b8a...14f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå