Gå til innhold

Hvorfor så folk så mye eldre ut før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakker bare om 20-25 år tilbake.

F.eks i tv-serien Sopranos fra 1999 så er ekteparet Tony Soprano og Carmela bare 37 og 35 år gamle når serien starter. De ser MINST 10 år eldre ut. Og i serien er de jo attpåtil sminket.

På eldre bilder syns jeg også folk alltid ser eldre ut enn de var.

Har vi blitt bedre til å ta vare på utseendet, eller er det klesstil? Lever vi mindre harde liv enn de før oss?

Anonymkode: fdcf9...cb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kles og hårstil fra annen tid, røyking og dårligere hudprodukter fikk folk til å se eldre ut før. Husker mamman til en venninne så eldgammel ut når vi gikk på skolen for hun kledde seg i lik crimplenekjole som mine bestemødre og krøllet håret. Hun var samme alder som meg når jeg fikk barn- 35 så hun var ikke eldgammel, men stilen ga inntrykk av det.  

Jeg ble tatt for å være 18 når jeg var 13 på grunn av hår og sminke, men betalte barnebillett på toget når jeg var 29 og var nærmere 40 siste gang jeg ble spurt om leg på polet og ble spurt omtrent hver gang før det. Kunne bare glemme å kjøpe uten leg. Hadde nok blitt spurt lenger om jeg hadde vært flinkere med hudorodukter og ikke fått sånne brune flekker i ansiktet, men jeg er for lat…. 

Før fikk man «voksenstil» mye tidligere enn nå. 

Anonymkode: 62c66...cce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hardt arbeid som gjorde at de eldes tidligere. 

Anonymkode: e1490...699

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hardt arbeid som gjorde at de eldes tidligere. 

Anonymkode: e1490...699

På 1990-tallet?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

På 1990-tallet?

Ja, det var andre tider da. Du må huske at dette er før snøfnugg-generasjonen og folk som trekker frem krenket kortet.

Anonymkode: eb43d...c10

• Nyttig 3
Skrevet

Det er heller omvendt - før så man mer naturlig ut. Man så mer ut som den alderen man var. I dag er det et ekstremt skjønnhetspress hvor man skal bruke trening, sminke, styling, botox og fillers for å se så ung ut som mulig til enhver tid. Det er sykelig.

Anonymkode: 3aa62...396

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er heller omvendt - før så man mer naturlig ut. Man så mer ut som den alderen man var. I dag er det et ekstremt skjønnhetspress hvor man skal bruke trening, sminke, styling, botox og fillers for å se så ung ut som mulig til enhver tid. Det er sykelig.

Syns ikke det er så kult å se ut som en middelaldrende mann når man er 35+. Som James Gandolfini gjør.

Gjest Menelaos
Skrevet

Frisyren

Hvordan man gikk kledd

Man jobbet mer ute og hardere.

Skrevet

Syns ikke det er så kult å se ut som en middelaldrende mann når man er 35+. Som James Gandolfini gjør.

Du er jo middelaldrende når du er 35+.

Anonymkode: 4a406...f9a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Men James Gandolfini var noe overvektig og tynn i håret. Det gjør jo at man ser eldre ut.

Anonymkode: 618bd...194

• Liker 2
Skrevet

Ivrig soling med spenol og jordnøttolje som solfaktor? Røyking overalt? De ga generelt bare mer faen? Ingen tilgang på retinol, botox eller fillere og veldig mye mindre utseende- og alderspress?

Tja.

Skrevet

Tror vi ser det slik fordi de (ut fra vår oppfatning i dag) har utdaterte klær og frisyrer. Godt mulig folk sier det samme om oss om 20 år.

Skrevet
On 10/27/2023 at 6:06 PM, ti10 said:

Tror vi ser det slik fordi de (ut fra vår oppfatning i dag) har utdaterte klær og frisyrer. Godt mulig folk sier det samme om oss om 20 år.

Yepp. Og sånt tror jeg det har mye med fokus å gjøre. Hvilke faktorer bruker man for å vurdere alder. 

Jeg ser f.eks støtt og stadig folk i 20 og 30 årene som jeg finner ut alderen på og som jeg tenker ser mye eldre ut en alderen tilsier. 

Damer, se f. eks tilbake på bilder av deg selv som (ung) tenåring og sammenlign med dagens tenåringer. Du såg kanskje ut som et barn, mens dagens gjerne ser mye mer voksne/eldre ut. Det er mye pga. sminke, klær, styling.... 

Overvekt får mange til å se eldre ut enn de er. Langt flere overvektige nå med tilhørende visuell økning i alder. 

Anonymkode: ac57b...ae6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 17.56):

Du er jo middelaldrende når du er 35+.

Anonymkode: 4a406...f9a

Man er ikke middelaldernde før i 40-årene (når man er middelaldrende øker jo også i takt med forventet levealder). 

Anonymkode: 8ee45...a30

• Liker 2
Skrevet

Video om du akkurat dette😊

Anonymkode: 3d5bd...a09

Skrevet

Screenshot_20231030_132843_SamsungInternet_1698669204620.thumb.png.01e734cb6f72b743b25bd9ed2b32a921.png

25 år...

Anonymkode: 6de9e...f6f

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Screenshot_20231030_132843_SamsungInternet_1698669204620.thumb.png.01e734cb6f72b743b25bd9ed2b32a921.png

25 år...

Hun til høyre er nok veldig heldig rent genetisk. Samtidig tenker jeg dette er et greit eksempel på hvordan vekt øker alder. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun til høyre er nok veldig heldig rent genetisk. Samtidig tenker jeg dette er et greit eksempel på hvordan vekt øker alder. 

Vekt? Heller kirurgi og botox øker alder.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 12.49):

Ja, det var andre tider da. Du må huske at dette er før snøfnugg-generasjonen og folk som trekker frem krenket kortet.

Anonymkode: eb43d...c10

Vil nå si at man tilhører snøfnugg generasjonen hvis man kunne kjøpe hus for en slikk og ingenting og få seg jobb bare man kastet en CV på noen. 

De så eldre ut fordi de visste lite om hudpleie og kosmetikk, mange røykte fremdeles og spesielt pudder og foundation fremhevet ofte rynker og porer. Huden skulle være veldig matt på den tiden. Ja også friterte mange seg i solsenger og i syden uten solbeskyttelse.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 12.51):

Trening og sminke har det alltid vært, men det du nevner om botox og fillers hører hjemme hos noen bestemte grupper og ikke hos de fleste kvinner.

Før dampet og røkte de noe voldsomt, og sånt merkes på utseendet. I tillegg har vi blitt mer bevisste på det med solarium osv., det førte også til at de ble mer rynkete etter hvert. Vi har generelt bedre råd i dag, og har bedre tilgang til gode hudpleieprodukter og lignende. Det har også vært en rivende utvikling med tanke på hjelpemidler i hjemmet, man får bedre tid til å pleie seg selv, trene, osv.

Anonymkode: 85ea2...c67

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...