Gå til innhold

Hvor mye hadde dere i buffer når dere fikk barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye hadde dere spart opp i buffer da dere fikk barn? 

Vi leier bolig siden vi studerer, og vi har 750 000 på sparekonto (som skal gå til bolig). Er redd for å ikke klare studie, bli syk, ikke få råd til å kjøpe bolig, være fanget på leiemarkedet, bli «fattig med barn»)

Hva er vanlig å ha som buffer og hva hadde dere? :) 

Anonymkode: 21bd8...a46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På den tiden bygde vi hus og alt gikk til det. Så ingen buffer å snakke om da. Heldigvis kan vi ikke se fremtiden, og bra er det. 

Det er fornuftig å ha en buffer, men du overtenker og glemmer å leve. Sannsynligheten er jo at alt vil gå bra og du ikke blir syk, ikke klarer studiene osv. 

Man kan spare seg til fant, og gå glipp av mye. 

Anonymkode: 739e8...bf5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

På den tiden bygde vi hus og alt gikk til det. Så ingen buffer å snakke om da. Heldigvis kan vi ikke se fremtiden, og bra er det. 

Det er fornuftig å ha en buffer, men du overtenker og glemmer å leve. Sannsynligheten er jo at alt vil gå bra og du ikke blir syk, ikke klarer studiene osv. 

Man kan spare seg til fant, og gå glipp av mye. 

Anonymkode: 739e8...bf5

Jeg vet 😅 Klarer ikke å slappe helt av når det kommer til å planlegge et barn som vi skal være ansvarlige for at skal ha en god oppvekst. Tenker bare «hva om, hva hvis» selvom ting har en tendens til å ordne seg.

Anonymkode: 21bd8...a46

• Hjerte 1
Skrevet

Vi hadde 0 kr og ingenting på stell. Gikk bra det og.. 

Anonymkode: ddce3...804

• Liker 5
Skrevet

Vi hadde noen millioner

Anonymkode: 6b128...724

• Nyttig 1
Skrevet

Ingenting.

Hadde også kun min inntekt, for far studerte. Og jeg bekymret meg ikke for det, og det har gått bra, nå er ungene flydd ut av redet. 

Anonymkode: 97165...392

Skrevet

Buffer har vi fortsatt ikke, vi har 3 barn. Vi lever og har det fint likevel. Har stort fint hus, og klær til barn, og mat på bordet hver dag. 
Lev litt, man kan ikke planlegge et barn ned til minste detalj :) 

Skrevet

Nøyaktig 0 kroner. Var 19 år og uten jobb i tillegg. Men det gikk bra, og 16 år seinere så har vi både hus og bil og alt vi trenger. Ungen har aldri lidd noen nød 💕

Anonymkode: 4b316...f4c

• Liker 1
Skrevet

Ingenting. Hadde nettopp skrapt sammen alt vi hadde og kjøpt oss leilighet. Det er nå 13 år siden og nå har vi 3 og er overraskende lite kostbart å ha små barn. 

Største økonomiske utfordringene kommer nok nå og fremover. Tannregulering, konfirmasjoner, dyrere klær, skoleturer osv...

Skrevet

Har hatt barn i 22 år og har ennå ingen buffer. 🤣 Men vi mangler ingenting altså. Velfødde, velkledd og velskodd alle mann. Hus og biler også. 🤭

Anonymkode: 5806d...72a

Skrevet

Har som regel 20-30 stående, pluss at mannen har en litt mindre buffer. Det er sjeldent det kommer uforutsette utgifter på barnet syns jeg, det er mer hvis kjøleskapet ryker eller bilen må ha nye dekk. Vi har jo eller forsikringer som er ment å dekke mer alvorlige tilfeller 🙂

Anonymkode: 39074...1d7

Skrevet

Vi hadde 0 og leide leilighet. Der ble vi boende noen år til, men kjøpte leilighet når vi ventet nr 2.

Har fortsatt ikke buffer, klarer oss fint. 

Anonymkode: 1d4f1...d2f

Skrevet

Hadde ikke buffer men vi hadde kjøpt leilighet. Det er noen år siden og det har gått veldig bra 😊

Anonymkode: a6983...6d6

Skrevet

Planlegger dere barn, eller er blitt gravide ved uhell?

Vi hadde sikkert rundt 100 000 i løse penger. Men begge hadde jobb, så barn ble forsørget av lønn ikke sparing først og fremst.

Jeg vil råde deg til å ikke fokusere så mye på bufferen din. Men heller sette alt inn på å gjennomføre utdannelsen din. Det er det du skal leve av i årene fremover. Utdannelse er en investering i egen fremtid, både jobbinnhold og lønnsnivå.

Hvis dere ikke allerede er gravide, så ville jeg ventet. Mye enklere å få barn når man jobber enn når man studerer.

Anonymkode: 6fb9e...9a6

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde akkurat kjøpt nyt, litt for dyrt, hus og brukt alle pengene våre på det. 

Anonymkode: 4fc71...263

Skrevet

Hadde ikke noe. Traff mannen da jeg var 26. Kjøpte leilighet, giftet oss og fikk barn før jeg ble 30. Begge hadde trygge jobber. Litt mye å forvente at folk skal ha stor buffer i etableringsfasen. Da måtte jeg ha ventet med barn til jeg var over 35 😃

Anonymkode: 2f436...fd7

Skrevet

Vi hadde relativt ny enebolig, bra jobber og -inntekt, men lite på sparekonto, så den egentlige bufferen vår var vel at vi begge hadde rause foreldre med svært god råd...

Anonymkode: 38016...5cd

Skrevet

Jeg nektet å få barn før alt var på stell. 

Hus, fast jobb og buffer måtte være på plass. Jeg ser jo at vi helt sikkert hadde klart oss fint uten, men mindre bekymringer når man har bedre økonomi selv om man er litt eldre enn de andre mammaene til barna. 

Anonymkode: ed9e7...124

Skrevet

Åh herre… ikke rart at fødselstallene stuper når snøflak-generasjonen skal få barn😅

Vi hadde en del oppspart siden vi skulle kjøpe bolig. Fikk barn, kjøpte hus og hadde bare et par titusener på fond, men det gikk HELT fint. Vi trenger aldri å bekymre oss for hverken økonomi eller noe, og har heller aldri gjort det. Vet at vi klarer oss. Har tilogmed jobbet i 60% uten at barna lider 😂

Anonymkode: e569e...68e

Skrevet

Vi har rundt 3 millioner på konto (gravid for første gang) men det er jo helt hinsides, og vi vil snart bruke dem til nedbetaling av bolig. Jeg tenker dere sitter greit i det. Man trenger ikke, og skal ikke ha, millioner på konto. Det er bare dårlig sikkerhet og dårlig avkastning.

Anonymkode: 8d900...4f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...