Gå til innhold

Fibromyalgi og uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har ME og fikk gjennom uføretrygd problemfritt. Men jeg hadde også alvorlig grad av ME, og da jeg dukket opp hos Durapart for å måle restarbeidsevnen ble jeg sendt hjem etter 5 min samtale med veileder. 

Det er veldig bra at NAV har strenge retningslinjer rundt det, men det brukes nok skjønn også. 

Anonymkode: f2c7f...d6b

De ser det vel lett på deg, ikke stygt ment altså. Men fibromyalgi og ME er jo usynlige sykdommer. Det kan være veldig vanskelig å få kommunisert hvor mye man sliter. Jeg syns det er veldig vanskelig ihvertfall. 

Anonymkode: 869a0...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

De ser det vel lett på deg, ikke stygt ment altså. Men fibromyalgi og ME er jo usynlige sykdommer. Det kan være veldig vanskelig å få kommunisert hvor mye man sliter. Jeg syns det er veldig vanskelig ihvertfall. 

ME og fibromyalgi er to forskjellige diagnoser med forskjellig alvorlighet. På meg var det veldig lett å se at jeg var veldig syk (avmagring, blek, flat i blikket, etc), men det er jo ikke slik for alle. 

Hvis du sliter med å formidle utfordringene når du er i møte med NAV eller lege, så kan det være lurt å skrive opp alt du sliter med/hva som gjør ting verre osv hjemme, også tar du med notatene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Mange sykdommer er forøvrig usynlige; hjertesykdom, diabetes, autoimmune sykdommer, psykiatriske diagnoser, og til og med kreft i noen tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du må ha andre diagnoser i tillegg til fibro og da helst litt alvorlige diagnoser. Jeg har fibro, en psykisk lidelse, hudlidelse, migrene, kraftig ibs... Fikk ikke bli vurdert for ufør før alle disse var på plass.

Anonymkode: 07269...4a8

Nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som min lege sa så er det lite sannsynlig at man går for 100% uføretrygd med bare FM, det er nesten umulig i dag. 

Slenger du på noe alvorlig som kan bevises med MR eller røntgen så er det ikke noe problem. Og slik bør det vel nesten være.

Anonymkode: 61756...2d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som min lege sa så er det lite sannsynlig at man går for 100% uføretrygd med bare FM, det er nesten umulig i dag. 

Slenger du på noe alvorlig som kan bevises med MR eller røntgen så er det ikke noe problem. Og slik bør det vel nesten være.

Anonymkode: 61756...2d5

Hva mener du med noe alvorlig som kan bevises med MR eller røntgen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Min fibro er av psykiske belastninger og traumer siden 12års alder. Altså belastning som nå har gått utover min fysiske helse også.

Anonymkode: 19296...5f2

Samme her, utviklet det i 12-årsalderen selv pga traumer. Jævlige greier. Har vært hardt å stå i arbeidslivet, men jeg har blitt mye bedre på å å takle stress, ikke spenne musklene, unngå kosthold som trigger betennelse og å tøye og trene riktig når det verste setter inn, pluss at jeg bruker varme mye som behandling og smertestillende, særlig om høsten/vinteren.

Er ikke ufør og tror aldri jeg blir det pga fibroen min heller. Fibro svinger og kan virkelig være totalt ulevelig, men det er også en tilstand som kan «tøyles» noe om man lærer seg (og faktisk orker å utføre) visse strategier, så helt ærlig mener jeg dét alene ikke burde være grunn til 100% permanent ufør, hvert fall. Men - man har jo gjerne utviklet fibro av «gode» (vonde) grunner og de grunnene kan jo også ha gitt andre problemer som har sitt å si på fungeringen i dagliglivet.

Anonymkode: 3c6e1...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør pga. fibro. Opplevde det ikke som "vanskelig", og opplevde heller ikke å bli mistrodd. 

Var selvfølgelig gjennom et langt løp med arbeidsutprøving osv. Konklusjonen ble at jeg var arbeidssom og arbeidsvillig, men siden formen varierte fra dag til dag var det umulig for meg å fungere i jobb. 

Anonymkode: 785f1...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...