AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Samboer er ferdig med sitt andre år med gjeldsordning. Han har nå blitt oppfordret av gjeldsrådgiver i kommunen til å søke startlån hos Husbanken fordi man kan gjøre det etter to år med ordningen. Jeg tjener normalt og har ikke noe gjeld annet enn studielån. Han har ett barn fra før og vi har ett felles. Har noen erfaring med at jeg også kan kvalifisere til lån i husbanken siden vi har barn sammen? Alene hadde jeg ikke fått lån der da jeg får lån i vanlig bank. Noen som vet? 😄 Anonymkode: 13917...c9b
Jytte Skrevet 27. oktober 2023 #2 Skrevet 27. oktober 2023 Er ikke sikker, men kan dere ved hjelp av startlån få lavere boutgifter og dermed mer til kreditorene er det mulig, det var mulig før i alle fall. Om ikke startlån, så i andre banker, men i dag er nok startlån tingen.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #3 Skrevet 27. oktober 2023 Med 10 mill i inntekt så tviler jeg på at en kvalifiserer, selv om en har barn sammen. Anonymkode: acc1c...1b0
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #4 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Samboer er ferdig med sitt andre år med gjeldsordning. Han har nå blitt oppfordret av gjeldsrådgiver i kommunen til å søke startlån hos Husbanken fordi man kan gjøre det etter to år med ordningen. Jeg tjener normalt og har ikke noe gjeld annet enn studielån. Han har ett barn fra før og vi har ett felles. Har noen erfaring med at jeg også kan kvalifisere til lån i husbanken siden vi har barn sammen? Alene hadde jeg ikke fått lån der da jeg får lån i vanlig bank. Noen som vet? 😄 Anonymkode: 13917...c9b Nei så lenge du får lån i annen bank får du ikke i husbanken. Anonymkode: d91d1...ffd
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #5 Skrevet 27. oktober 2023 Kanskje ikke så lurt å eie bolig sammn med en med dårlig pengestyring? Du kan ikke kjøpe alene,da? Anonymkode: 092e6...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 22.24): Samboer er ferdig med sitt andre år med gjeldsordning. Han har nå blitt oppfordret av gjeldsrådgiver i kommunen til å søke startlån hos Husbanken fordi man kan gjøre det etter to år med ordningen. Jeg tjener normalt og har ikke noe gjeld annet enn studielån. Han har ett barn fra før og vi har ett felles. Har noen erfaring med at jeg også kan kvalifisere til lån i husbanken siden vi har barn sammen? Alene hadde jeg ikke fått lån der da jeg får lån i vanlig bank. Noen som vet? 😄 Anonymkode: 13917...c9b Vet noen kommuner har egne regler på at det ikke gis lån til de med gjeldsordning. Så kommer nok ann på Men prøv, nysgjerrig selv Anonymkode: b002c...022
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet noen kommuner har egne regler på at det ikke gis lån til de med gjeldsordning. Så kommer nok ann på Men prøv, nysgjerrig selv Anonymkode: b002c...022 Veldig rar forskjellsbehandling i så fall. Anonymkode: 714bb...6b3 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig rar forskjellsbehandling i så fall. Anonymkode: 714bb...6b3 Ja, noen har sære regler, må ha bodd i kommunen så og så lenge osv Anonymkode: b002c...022
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #9 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ja, noen har sære regler, må ha bodd i kommunen så og så lenge osv Anonymkode: b002c...022 Den ser jeg, men å ikke yte lån i det hele tatt under go er rart Anonymkode: 714bb...6b3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #10 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Vet noen kommuner har egne regler på at det ikke gis lån til de med gjeldsordning. Så kommer nok ann på Men prøv, nysgjerrig selv Anonymkode: b002c...022 Vi er innenfor kravene i vår kommune, ellers hadde ikke gjeldsrådgiver foreslått det Anonymkode: 13917...c9b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #11 Skrevet 28. oktober 2023 44 minutter siden, AnonymBruker said: Veldig rar forskjellsbehandling i så fall. Anonymkode: 714bb...6b3 Det er helt normal forskjellsbehandling. Det er sånn lokaldemokrati fungerer. Forskjellige kommunere har forskjellige måter å gjøre ting på. Anonymkode: aef85...e7d
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #12 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er helt normal forskjellsbehandling. Det er sånn lokaldemokrati fungerer. Forskjellige kommunere har forskjellige måter å gjøre ting på. Anonymkode: aef85...e7d Fortsatt rart å drive på slik. Anonymkode: 714bb...6b3 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #13 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fortsatt rart å drive på slik. Anonymkode: 714bb...6b3 ja enig, Norge er jo en stat så man bør kunne bosette seg der man vil Anonymkode: b002c...022
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #14 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er innenfor kravene i vår kommune, ellers hadde ikke gjeldsrådgiver foreslått det Anonymkode: 13917...c9b Da er det bare å prøve. Umulig for folk her inne å vite om dere kvalifiserer som husstand. Dere blir nok regnet under ett, og ikke hver for dere. Anonymkode: c54e2...e7c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #15 Skrevet 28. oktober 2023 Dette høres rart ut. Er det han som har fortalt deg dette ???? Jeg har vært på gjeldsordning . ( min eksmann pådro meg masse gjeld , - psykisk og økonomisk vold ) Jeg kunne IKKE søke noe lån i den perioden . ( 5 år ) I tillegg er det 3 år til , hvor man ikke kan arve,bli samboer eller vinne noe uten å opplyse namsmannen . ( ifht kreditorer) Jeg skal nemlig søke husbanklån / startlån før året er omme. Og de reglene jeg har lest rundt det,,passer ikke inn hos dere . Jeg søker på grunnlag av barn med funksjonshemming. Og til og med VI har måttet vente i 8 år. Så den " Nav- ansatte" der ,,har jeg liten tro på. Fiktiv eller virkelig. Du bør uansett trå varsomt ifht å ta på deg lån sammen med / alene med noen på gjeldsordning. Du kan fort bli ansvarlig for ting du ikke ser komme. Anonymkode: e2081...4fb 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #16 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette høres rart ut. Er det han som har fortalt deg dette ???? Jeg har vært på gjeldsordning . ( min eksmann pådro meg masse gjeld , - psykisk og økonomisk vold ) Jeg kunne IKKE søke noe lån i den perioden . ( 5 år ) I tillegg er det 3 år til , hvor man ikke kan arve,bli samboer eller vinne noe uten å opplyse namsmannen . ( ifht kreditorer) Jeg skal nemlig søke husbanklån / startlån før året er omme. Og de reglene jeg har lest rundt det,,passer ikke inn hos dere . Jeg søker på grunnlag av barn med funksjonshemming. Og til og med VI har måttet vente i 8 år. Så den " Nav- ansatte" der ,,har jeg liten tro på. Fiktiv eller virkelig. Du bør uansett trå varsomt ifht å ta på deg lån sammen med / alene med noen på gjeldsordning. Du kan fort bli ansvarlig for ting du ikke ser komme. Anonymkode: e2081...4fb Flere med gjeldsordning har fått husbanklån/ startlån. Startlån er det kommunen som bestemmer vilkårene for og derfor praktiseres det noe ulikt fra kommune til kommune. Anonymkode: c54e2...e7c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #17 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette høres rart ut. Er det han som har fortalt deg dette ???? Jeg har vært på gjeldsordning . ( min eksmann pådro meg masse gjeld , - psykisk og økonomisk vold ) Jeg kunne IKKE søke noe lån i den perioden . ( 5 år ) I tillegg er det 3 år til , hvor man ikke kan arve,bli samboer eller vinne noe uten å opplyse namsmannen . ( ifht kreditorer) Jeg skal nemlig søke husbanklån / startlån før året er omme. Og de reglene jeg har lest rundt det,,passer ikke inn hos dere . Jeg søker på grunnlag av barn med funksjonshemming. Og til og med VI har måttet vente i 8 år. Så den " Nav- ansatte" der ,,har jeg liten tro på. Fiktiv eller virkelig. Du bør uansett trå varsomt ifht å ta på deg lån sammen med / alene med noen på gjeldsordning. Du kan fort bli ansvarlig for ting du ikke ser komme. Anonymkode: e2081...4fb Det er ikke rart. Man kan få lån til hus under GO. Anonymkode: 714bb...6b3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #18 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke rart. Man kan få lån til hus under GO. Anonymkode: 714bb...6b3 Mulig det har endret seg da de siste årene. I mitt vedtak ( 2015) sto det i vedtaket at man ikke kan ta opp lån. Det samme sa namsmannen. At det varierer kommuner imellom tror jeg ikke. Anonymkode: e2081...4fb
ThereGoesBob Skrevet 28. oktober 2023 #19 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mulig det har endret seg da de siste årene. I mitt vedtak ( 2015) sto det i vedtaket at man ikke kan ta opp lån. Det samme sa namsmannen. At det varierer kommuner imellom tror jeg ikke. Anonymkode: e2081...4fb Har hørt at dette praktiseres ulikt fra kommune til kommune, så her må man rett og slett være heldig med hvor man bor i landet. Jeg fikk ikke lov å SØKE på startlån så lenge jeg var underlagt gjeldsordning, en utenomrettslig som sådan. Men for min del var dette bare tull da jeg ikke hadde noen reell inntekt (nav$$$) til å betjene noe slags gjeldsordning på den tiden men likevel ble det slik. Og fordi jeg ikke hadde "betalt" så ble den ansett som misligholdt etter 5 år, og kravet ble derfor over 100K større uten at jeg fikk vite dette på forhånd og gjelden ble alt annet enn slettet. Sismo er ekstremt ekle å ha med å gjøre og kan potensielt ruinere deg for en feil du gjorde som ung og dum. Heldigvis for min del klarte jeg å hoste opp og gjøre opp for meg.
Jytte Skrevet 28. oktober 2023 #20 Skrevet 28. oktober 2023 Søk. Samme hva kommunen sier. Det er ikke de som bestemmer og du kan anke. Har hatt Go en gang og en gang startlån. Nå klarer jeg meg uten masse lån, har ikke startlån mer heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå