Gå til innhold

Feberfri i 24 t før barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 15 mnd ble hjemsendt fra barnehagen i dag da de hadde målt feber på 38,5. Hun virket pigg og rask når jeg hentet henne, så jeg målte tempen når vi kom hjem - i tilfelle hun skulle ha hatt en paracet. 35,8 i temp.. Hun har vært i storform i hele dag, definitivt ikke syk. Barnehagen var bastante på at hun måtte holdes hjemme i morgen, er det vanlig praksis? 

Anonymkode: d257c...399

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår barnehage er det bare en anbefaling, ikke et absolutt krav. Men hvis bhg sier at reglene er sånn, så må dere bare føye dere uansett hvor urimelig det kan virke.

Anonymkode: 0092b...4f3

• Liker 2
Skrevet

Hvis hun ikke er syk og ikke har feber, så kan hun vell gå i barnehagen.

Trodde det var omgangssyke det var litt strengere regler for. 48 timer etter siste oppkast/diaré. 

Jeg kan ta feil da 🤷‍♀️

Anonymkode: d568f...6da

• Liker 1
Skrevet

Nå kan barn i den alderen ha høy temp uten at det er feber, så derfor skal også allmentilstand også legges til grunne. Min hadde feber på ettermiddagen så jeg holdt henne hjemme dagen etter. Men det er faktisk ikke uvanlig at barna har rett over feber temperaturene uten og ha feber. Derfor noen barnhager ikke måler om dem virker litt varmen, men allmentilstand som avgjør 

Anonymkode: a3112...dcc

Skrevet

Ja, det er helt vanlig. Temperaturen stiger i løpet av dagen, ganske vanlig at unger er feberfrie om morgenen og får feber etterhvert. I tillegg så skal jo ungen faktisk orke å være i barnehagen, og om man var sjuk med feber dagen før er man jo gjerne litt redusert. Husk at det er mye mindre slitsomt å være hjemme, det er ikke rart at ungen virker piggere der. Det handler ikke om smitte som med omgangssyke, men heller om å forsikre seg om at ungen faktisk er frisk. 

Med mindre du tror at barnehagen lyver om at barnet ditt hadde feber, så ville jeg fulgt retningslinjene deres? Du risikerer at hun uansett blir ringt hjem etter noen timer, og du gjør deg heller ikke populær ved å ignorere beskjeder? 

Anonymkode: 7aa1c...100

• Liker 3
Skrevet

Ja normen er 24t feberfri,  48t spyfri 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I vår barnehage er det bare en anbefaling, ikke et absolutt krav. Men hvis bhg sier at reglene er sånn, så må dere bare føye dere uansett hvor urimelig det kan virke.

Anonymkode: 0092b...4f3

Selvfølgelig føyer vi oss, spørsmålet var vel i hovedsak om det er vanlig praksis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det er helt vanlig. Temperaturen stiger i løpet av dagen, ganske vanlig at unger er feberfrie om morgenen og får feber etterhvert. I tillegg så skal jo ungen faktisk orke å være i barnehagen, og om man var sjuk med feber dagen før er man jo gjerne litt redusert. Husk at det er mye mindre slitsomt å være hjemme, det er ikke rart at ungen virker piggere der. Det handler ikke om smitte som med omgangssyke, men heller om å forsikre seg om at ungen faktisk er frisk. 

Med mindre du tror at barnehagen lyver om at barnet ditt hadde feber, så ville jeg fulgt retningslinjene deres? Du risikerer at hun uansett blir ringt hjem etter noen timer, og du gjør deg heller ikke populær ved å ignorere beskjeder? 

Anonymkode: 7aa1c...100

Jeg tror selvfølgelig ikke at barnehagen lyver om feberen, men jeg synes det er merksnodig at et friskt barn skal holdes hjemme fra barnehagen. Hun blir hjemme med meg i morgen, da jeg forholder meg til retningslinjene de setter - men, uavhengig av dette synes jeg at et lite «blaff» med febertemp er dårlig grunn til å holde et friskt barn hjemme. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig praksis. Mest for at barnet som har hatt feber enten kan brygge på noe eller ha nedsatt allmenntilstand. Og det er ikke uvanlig at barnet virker pigg hjemme. Men ofte blir de grinete og krever mer enn normalt i barnehagen og da er det bedre å være hjemme en ekstra dag :) 

Anonymkode: d1b3c...e86

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå kan barn i den alderen ha høy temp uten at det er feber, så derfor skal også allmentilstand også legges til grunne. Min hadde feber på ettermiddagen så jeg holdt henne hjemme dagen etter. Men det er faktisk ikke uvanlig at barna har rett over feber temperaturene uten og ha feber. Derfor noen barnhager ikke måler om dem virker litt varmen, men allmentilstand som avgjør 

Anonymkode: a3112...dcc

Helt klart. Hadde vi målt feber i ettermiddag / kveld hadde det jo ikke hersket noen tvil om at hun bør og skal holdes hjemme. 

Skrevet

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

- i tilfelle hun skulle ha hatt en paracet. 35,8 i temp.. 

Det er greit å huske på at kan kroppstemperatur  (under 36.4) også kan være tegn på sykdom.

Anonymkode: 928e6...50f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

(under 36.4) også kan være tegn på sykdom.

* lav kroppstemperatur 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jenta mi på 15 mnd ble hjemsendt fra barnehagen i dag da de hadde målt feber på 38,5. Hun virket pigg og rask når jeg hentet henne, så jeg målte tempen når vi kom hjem - i tilfelle hun skulle ha hatt en paracet. 35,8 i temp.. Hun har vært i storform i hele dag, definitivt ikke syk. Barnehagen var bastante på at hun måtte holdes hjemme i morgen, er det vanlig praksis? 

35,8 i temp midt på dagen hørtes lite ut, pleier hun ha så lav temp eller mente du 38,5? :) 

Anonymkode: 97dbd...405

Skrevet

35,8 i temp midt på dagen hørtes lite ut, pleier hun ha så lav temp eller mente du 38,5? :) 

36,8! Får ikke redigert innlegget. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er greit å huske på at kan kroppstemperatur  (under 36.4) også kan være tegn på sykdom.

36,8 var tempen jeg målte (skrev feil men får ikke redigert innlegget)☺️

Skrevet

36,8! Får ikke redigert innlegget. 

Hvis barnet er i normal form og har 36,8 i temp ser jeg ingen grunn til å holde barnet hjemme fra barnehagen. Almenntilstanden kan være forskjellig i barnehage og hjemme da, er litt mer aktivitet og støy i en barnehage enn hjemme. Jeg sender ungen i barnehagen hvis hun er i god form og feberfri på ettermiddagen og kvelden i forveien. 

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig føyer vi oss, spørsmålet var vel i hovedsak om det er vanlig praksis. 

Mange barnehager har denne anbefalingen, men det strider mot rådene fra fhi.

Vi har lar allmenntilstand og temperatur kvelden før være avgjørende. Er barna naturlig feberfrie på kvelden og har god allmenntilstand, så sender vi de i barnehagen. Har de feber kvelden før, så holder vin de hjemme, for da er de erfaringsmessig ikke friske nok til å være i barnehagen dagen etter. Har dattera vært frisk og feberfri hele kvelden, så ville jeg levert i barnehagen dagen etter. 

Anonymkode: d1c41...1eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange barnehager har denne anbefalingen, men det strider mot rådene fra fhi.

Vi har lar allmenntilstand og temperatur kvelden før være avgjørende. Er barna naturlig feberfrie på kvelden og har god allmenntilstand, så sender vi de i barnehagen. Har de feber kvelden før, så holder vin de hjemme, for da er de erfaringsmessig ikke friske nok til å være i barnehagen dagen etter. Har dattera vært frisk og feberfri hele kvelden, så ville jeg levert i barnehagen dagen etter. 

Jeg er fullstendig enig. Men, når barnehagen gir klar beskjed om at hun skal holdes hjemme i morgen så kan jeg nesten ikke troppe opp i barnehagen med frøkna i morgen tidlig. Må nesten bare forholde meg til beskjeden jeg har fått - selv om jeg synes det er ganske så tullete. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er fullstendig enig. Men, når barnehagen gir klar beskjed om at hun skal holdes hjemme i morgen så kan jeg nesten ikke troppe opp i barnehagen med frøkna i morgen tidlig. Må nesten bare forholde meg til beskjeden jeg har fått - selv om jeg synes det er ganske så tullete. 

Her ville jeg faktisk ringt helsestasjonen og/eller fastlege og forhørt meg. Tipper minst en av dem klarer å slå opp i anbefalingene fra fhi. Så leverer du i barnehagen og gir beskjed om at det er rådet du fikk fra helsepersonell.

Så kan du heller si til barnehagen at du er tilgjengelig og at de bare må ringe deg dersom de vurderer at allmenntilstanden til barnet ikke er bra nok til å være i barnehagen.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her ville jeg faktisk ringt helsestasjonen og/eller fastlege og forhørt meg. Tipper minst en av dem klarer å slå opp i anbefalingene fra fhi. Så leverer du i barnehagen og gir beskjed om at det er rådet du fikk fra helsepersonell.

Så kan du heller si til barnehagen at du er tilgjengelig og at de bare må ringe deg dersom de vurderer at allmenntilstanden til barnet ikke er bra nok til å være i barnehagen.

I tillegg forteller du at du målte rektalt og at barnet ditt har hatt normal temperatur, og at det nok var riktigere enn hva nå barnehagen brukte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...