AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Del Skrevet 26. oktober 2023 Eller er det bare høy skatt for enk? Kan jeg skatte en prosent av fast jobb og en annen for firmaet eller går alt under ett? Anonymkode: e5d43...162 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Del Skrevet 26. oktober 2023 Når skatt fastsettes etter innsending av skattemelding er det en samlet skattevurdering. ENK skal i utgangspunktet betale forskuddsskatt basert på antatt inntjening i selskapet. Jeg får en faktura fra skatteetaten, men kan endre beløpet hvis oppdragsmengden er lavere. Anonymkode: 5cbe7...e53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Del Skrevet 26. oktober 2023 Du må betale forskuddsskatt fire ganger i året av det du tjener på ENK. Du må legge inn forventet inntekt fra begge hos skatteetaten. Da vil du få ett beløp for forskuddsskatt og en prosentsats for ordinær lønnsinntekt. Forskuddsskatt forfaller til betaling 15.mars,15. juni, 15.september og 15.desember. Anonymkode: 37c57...c09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Del Skrevet 26. oktober 2023 Det er den totale inntekten som avgjør skattesatsen. Jeg legger inn et lavt anslag på skattekortet (men over fastjobben) slik at rentene på skatten havner hos meg og ikke i skatteetaten. Er mva-registrert og av erfaring setter jeg av 50% av alt jeg tjener i ENK på en mva/ skattekonto i egen bank, da jeg alltid har en del utgifter i forbindelse med ENK. Har til dags dato aldri opplevd å måtte betale mer skatt enn det jeg har oppspart på denne måten, alltid mindre når selvangivelsen leveres, og restskatt betales. Anonymkode: 1238b...125 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #5 Del Skrevet 27. oktober 2023 Den høyere skatten for enk er bare trygdeavgiften og den gjelder kun inntekten i foretaket. Ellers gjelder de samme satsene, men med høyere inntekt blir det selvsagt høyere skatt på de siste kronene. Anonymkode: 64b08...525 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #6 Del Skrevet 27. oktober 2023 Hvis det opprettes i år, må jeg skatte mer for hele året i år? Selv om jeg kun har inntekt på firmaet neste år? For å ordne med alle godkjenninger bør jeg egentlig starte det i år for å være klar på nyåret Anonymkode: e5d43...162 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #7 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er den totale inntekten som avgjør skattesatsen. Jeg legger inn et lavt anslag på skattekortet (men over fastjobben) slik at rentene på skatten havner hos meg og ikke i skatteetaten. Er mva-registrert og av erfaring setter jeg av 50% av alt jeg tjener i ENK på en mva/ skattekonto i egen bank, da jeg alltid har en del utgifter i forbindelse med ENK. Har til dags dato aldri opplevd å måtte betale mer skatt enn det jeg har oppspart på denne måten, alltid mindre når selvangivelsen leveres, og restskatt betales. Anonymkode: 1238b...125 Du setter 50 % av inntektene inn på en skatt/mva-konto? Merkelig praksis. Hvorfor i alle dager gjør du ikke dette på den enkleste og ryddigste måten: en separat konto for mva, og en separat konto for skatt? Da har du maks oversikt, og ikke minst så holder du statens penger (mva) i en helt egen sekk. Det er ikke noe krav om dette, men det er uten tvil smartest og mest oversiktlig å ha driftskonto, skattekonto og mva-konto helt separert. Anonymkode: 43479...667 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 27. oktober 2023 #8 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Eller er det bare høy skatt for enk? Kan jeg skatte en prosent av fast jobb og en annen for firmaet eller går alt under ett? Anonymkode: e5d43...162 Du betaler skatt for det du tjener. Når du har både enk og vanlig jobb, vil overskuddet fra enk-foretaket bli regnet som lønn i tillegg til lønna fra jobben din og du må betale skatt av totalen. Det du tjener på jobben din trekkes jo fra før du får pengene utbetalt, så der er det greit. Du trenger ikke gjøre noe med det. Det du tjener på enk-foretaket bør du betale noe forskuddsskatt på, men du må ikke. Hvis du velger å ikke betale forskuddsskatt på enk-inntekten, vil du i stedet få restskatt når regnskap og alt er ferdig. Du kan skatte hver for seg på lønn og enk. Du må selvsagt føre regnskap for enk-foretaket og ut i fra regnskapet skal det sendes inn en rapport til Skatteetaten innen en viss frist utpå våren. Dette vil da bli lagt inn i ditt skatteregnskap sammen med tallene som din arbeidsgiver rapporterer inn og Skatteetaten regner ut hva du skal betale i skatt, sjekker det mot hva du allerede har betalt på forhånd, og hva du eventuelt får igjen eller må betale ekstra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #9 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis det opprettes i år, må jeg skatte mer for hele året i år? Selv om jeg kun har inntekt på firmaet neste år? For å ordne med alle godkjenninger bør jeg egentlig starte det i år for å være klar på nyåret Anonymkode: e5d43...162 Uten inntekt ingen skatt. Anonymkode: 64b08...525 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 27. oktober 2023 #10 Del Skrevet 27. oktober 2023 (endret) Ja skatt går opp siden ENK er personlig skatt, de er ikke uavhengig av hverandre Endret 27. oktober 2023 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #11 Del Skrevet 27. oktober 2023 Du får lavere trygdeavgift på enk.foretaket om du er ansatt et annet sted. Da har du er arbeidsgiver som betaler inn på deg. Anonymkode: 3399f...86d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå