Gå til innhold

Savner gullbok med 11 % sparerente

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en del år siden hadde jeg Gullbok i Postbanken som ga 11 % rente på innskudd.

Tror dere vi får se en slik god sparerente snart? Kanskje til neste år eller i 2025?

Anonymkode: f2342...2e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

For en del år siden hadde jeg Gullbok i Postbanken som ga 11 % rente på innskudd.

Tror dere vi får se en slik god sparerente snart? Kanskje til neste år eller i 2025?

Hehe, den likte jeg også. Men håper ikke den renta kommer tilbake. Husker med gru boliglånsrentene på den tiden.

Anonymkode: 0f67b...ef3

• Nyttig 4
Skrevet

Den husker jeg 😀 nei tror aldri vi får sparerente på 11%

Skrevet

Jeg savner rentefradraget på 74%.

Anonymkode: 712de...3a8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg savner rentefradraget på 74%.

Anonymkode: 712de...3a8

Når fikk du det? 

Skrevet

Skattefradraget burde fjernes, det er ikke andres oppgave å betale folks lån. Av renteinntekter burde bare den delen som er over prisstigning (dvs de senere årene null) skattes av. Det gir ingen mening å skatte av tap. 

Anonymkode: 596e4...1ad

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skattefradraget burde fjernes, det er ikke andres oppgave å betale folks lån. Av renteinntekter burde bare den delen som er over prisstigning (dvs de senere årene null) skattes av. Det gir ingen mening å skatte av tap. 

Anonymkode: 596e4...1ad

Enig. At gjeldsrenter skal gi fradrag på skatten er egebtlig ganske vanvittig. 

Anonymkode: 1e710...642

• Liker 2
Skrevet

De som har flyttet inn i nøkkelferdige  boliger utan å  fått dritt under neglene, og levd  med  historisk lav renter er utvilsamt  vinnerene på boligmarkedet.. De fekk ikkje bare historiske lave renter,men også  22 > 28 % fradrag på skatten på renteutgiftene og de har levd på en  historisk prisvekst på boliger.

På 70 -80 talet var det de  ferreste som flyttet inn i nøkkelferdige boliger. Omlag 50-70  % av total- kostandene til   boligene var  finansiert  igjennom egeninnsats medan  lånerenta lå  på omlag 13-16 % og ein fekk fradrag på skatten 74 %.. Utan all egeninnsatsen hadde det vert langt ferre som aldri hatt fått innfridd ønske om egen bolig. 

Vi kommer nok aldri tilbake til den tiden da innskuddsrenta var på 10 -11 % ettersom  bankene er blitt  altfor griske !  

Anonymkode: ae955...2be

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De som har flyttet inn i nøkkelferdige  boliger utan å  fått dritt under neglene, og levd  med  historisk lav renter er utvilsamt  vinnerene på boligmarkedet.. De fekk ikkje bare historiske lave renter,men også  22 > 28 % fradrag på skatten på renteutgiftene og de har levd på en  historisk prisvekst på boliger.

På 70 -80 talet var det de  ferreste som flyttet inn i nøkkelferdige boliger. Omlag 50-70  % av total- kostandene til   boligene var  finansiert  igjennom egeninnsats medan  lånerenta lå  på omlag 13-16 % og ein fekk fradrag på skatten 74 %.. Utan all egeninnsatsen hadde det vert langt ferre som aldri hatt fått innfridd ønske om egen bolig. 

Vi kommer nok aldri tilbake til den tiden da innskuddsrenta var på 10 -11 % ettersom  bankene er blitt  altfor griske !  

Ja, stakkars de på 70- og 80-tallet som kunne kjøpe bolig for en årslønn og trekke opp mot 75 % av rentene fra i skatt. Kanskje var 15 % rente på en million den gang det samme i kr som 3 % på 5 millioner lån i dag før skatt, men nedbetalingen var veldig annerledes med et lån på 1 mill vs 10 mill+ som man må ha i dag for å kjøpe noe som ligner og rentefradraget var mye større. Og nei, lønna har ikke vokset i takt med boligprisene.

Det er de som kjøpte på 70-80-90 tallet som har skutt papegøyen, det er de som nå sitter i svære hus i Holmenkollen og Oslo vest og på Tåsen - nedbetalt for mange herrens år siden og som nå lever i sus og dus. De som har lånt til oppover pipa for å få kjøpt noe de siste 5-10 åra kommer aldri til å bli gjeldfri om de ikke vinner i Lotto eller arver en svær bolig fra foreldrene som hadde flaks den gangen de kjøpte villa på Frogner for en mill.

Anonymkode: 6f800...569

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

11% sparerente betyr enda høyere lånerente. Ønsker vi det? Og renten er bare en funksjon av inflasjonen, du sitter ikke igjen med mer selv uansett.

Anonymkode: c7769...892

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke så lett å gjøre så mye egeninnsats med dagens regelverk... Som oftest er det en utbygger, entreprenør eller snekkerfirma som er ansvarlig for bygget som helhet, og det er vanskelig å slippe til folk uten fagbrev og kompetansen i orden. Det er kjedelig om lekkasjetesten feiler, eller at det blir kluss med samsvarserklæringer til ferdigattest osv. Om jeg hadde vært ansvarlig snekkerfirma hadde jeg overhodet ikke sluppet til to personer med 17 tomler på deling og risikert å stå ansvarligfor alle byggefeilene til slutt uansett.  

Skrevet
newman01 skrev (8 minutter siden):

Det er ikke så lett å gjøre så mye egeninnsats med dagens regelverk... Som oftest er det en utbygger, entreprenør eller snekkerfirma som er ansvarlig for bygget som helhet, og det er vanskelig å slippe til folk uten fagbrev og kompetansen i orden. Det er kjedelig om lekkasjetesten feiler, eller at det blir kluss med samsvarserklæringer til ferdigattest osv. Om jeg hadde vært ansvarlig snekkerfirma hadde jeg overhodet ikke sluppet til to personer med 17 tomler på deling og risikert å stå ansvarligfor alle byggefeilene til slutt uansett.  

Det er bransjeorganisasjonene som har jobbet bra for å hindre folk i å kunne gjøre en egeninnsats.

Skrevet
2 minutter siden, Apis said:

Det er bransjeorganisasjonene som har jobbet bra for å hindre folk i å kunne gjøre en egeninnsats.

Men det er ikke alle som er like flinke til å trekke strømkabler, dampsperre, legge ventilasjonskanaler osv. 

Men om man henter inn en arkitekt, får tegnet eget hus, og inngår en særavtale med et snekkerfirma som lar deg jobbe under oppsyn kan det kanskje gå. Eller at man setter seg inn i saksforskriften, erklærer ansvarsrett for utførelse, sørger for å dokumentere at man har tilstrekkelig kompetanse og gyver løs på jobben. Så det er sikkert mulig. Men ganske utfordrende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Husker den. Mener den var oppe i 13%, den gullboka.

Men jeg håper ikke vi får se slike innskuddsrenter igjen, fordi det betyr en lånerente på minst 15%. Om vi kommer dit, er det alvorlig økonomisk krise i landets økonomi, mye verre en det er nå. Utlånsrenta vil alltid være høyere enn innskuddsrenta, fordi det er her bankene tjener det meste av pengene sine. De er avhengige av at de får inn mer i lånerenter enn de gir ut i innskuddsrenter for ikke å gå konkurs.

Skrevet
7 minutter siden, aksase said:

Husker den. Mener den var oppe i 13%, den gullboka.

Men jeg håper ikke vi får se slike innskuddsrenter igjen, fordi det betyr en lånerente på minst 15%. Om vi kommer dit, er det alvorlig økonomisk krise i landets økonomi, mye verre en det er nå. Utlånsrenta vil alltid være høyere enn innskuddsrenta, fordi det er her bankene tjener det meste av pengene sine. De er avhengige av at de får inn mer i lånerenter enn de gir ut i innskuddsrenter for ikke å gå konkurs.

Tenk på alle kommunene som har lånefinansiert alle praktbyggene sine da? I Oslo økte Raymond den kommunale gjelden fra 30 milliarder i 2016 til over 50 milliarder i 2022. Han hadde også planer om å øke gjelden med ytterligere 38 milliarder i tidsrommet 2023-2026. 

Og med nær 90 milliarder i gjeld og 15% rente hadde det ikke vært plass til mye sosialstønad, bostøtte eller matpakke til barn igjen i velferdsstaten. 

Og det står ikke så mye bedre til i landets øvrige kommuner heller

Skrevet

Du kan jo kjøpe obligasjonsfond som gir over 10% rente nå..

Anonymkode: 8b5bd...b3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...