Gå til innhold

Kan jeg gi all arven til mitt ene barnebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som jeg må si jeg skammer meg over. Han var voldelig mot kona si i årevis før han var utro og gjorde en annen dame gravid. Jeg ønsker ikke at han skal arve meg, jeg vil gi alt til mitt eldste barnebarn. Er det noen mulighet for å få det til? Vet det er pliktdelsarv, men kunne jeg startet en stiftelse/organisasjon, gitt bort alt til som så gav det til mitt eldste barnebarn? 

Anonymkode: fcda8...4c4

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånne spørsmål må du ta med advokat. Da får du svar på hvilke muligheter som finnes.

Anonymkode: 20c5e...88e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan gi bort alt så lenge du er i live og oppegående. 

Anonymkode: 0cf96...8a0

• Liker 5
Skrevet

Ja, det kan du. Du kan gi alt som gave så din sønn ikke får sin pliktdel. Men forhør deg med advokat uansett. Det kan ikke ha vært lett å se din egen sønn oppføre seg slik, så ta godt vare på barnebarnet ditt som har vokst opp med en slik far. Alt godt til deg! 

Anonymkode: c9dfe...a35

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke det er så lett å få til desverre, men du kan selfølgelig ta kontakt med advokat. Det letteste er vel å sikre barnebarnet før det blir arv. Nå kjenner ikke jeg barnebarna dine, men regner ikke med at de andre barnebarna har det så mye lettere med han som far? Er ikke sikkert at den andre damen han fikk gravid visste at han hadde dame fra før av og barnet som ut av det hadde ihvertfall ingen skyld. Kan ikke være så lett å ha en farmor som favoritiserer heller 

Anonymkode: be6ae...4ee

• Nyttig 1
Skrevet

Du bestemmer over pengene dine så lenge du er i live, og kan gjøre hva du vil med dem da, så lenge det ikke kan bevises at du ikke var ved dine fulle fem da du gjorde det (arvinger kan bestride slike pengeoverføringer etter at man er gått bort).

Hvis jeg var i dine sko ville jeg rett og slett kontaktet advokat med spesialitet arverett, og hørt hva du kan få til. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan gi bort alt så lenge du er i live og oppegående. 

Anonymkode: 0cf96...8a0

Ja, men det er jo lite lurt å gi alt til et barn. Jeg ønsker at han skal få det når han er voksen, evt. at moren hans skal passe på de for han til han blir voksen.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke det er så lett å få til desverre, men du kan selfølgelig ta kontakt med advokat. Det letteste er vel å sikre barnebarnet før det blir arv. Nå kjenner ikke jeg barnebarna dine, men regner ikke med at de andre barnebarna har det så mye lettere med han som far? Er ikke sikkert at den andre damen han fikk gravid visste at han hadde dame fra før av og barnet som ut av det hadde ihvertfall ingen skyld. Kan ikke være så lett å ha en farmor som favoritiserer heller 

Anonymkode: be6ae...4ee

Jo da, hun (dame nr.2) visst alt! Jeg er ingen bestemor til det siste barnebarnet. Greier ikke å møte hverken min sønn eller moren. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...