AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Hadde ferritin på 31 (referanseområde 15-200), og jern på 9 (ref. 9-34) for ca 1,5 år siden. Har siden den gang ikke tatt no særlig jerntabletter.. Har hatt store blødninger siste 4 ukene (MA), og de har økt siste 2 ukene så skal ta en tlf til sykehus nå straks for å få ultralyd. Begynte å fossblø idag igjen, og jeg sank fra doen og ned på gulvet for å ikke svime av. Lå der å kaldsvetta, samt kastet jeg opp og hadde veldig hjertebank. Klarte å komme meg til senga, det var 4 meter unna, og rett før jeg la meg ned ble alt mørkt. Så fort jeg la meg ned så var jeg våken igjen (blod til hodet). Hodepine og lite følelse i bein og armer i liggende stilling. Får "liggevondt" i beinet om jeg ligger på en side. Har mye vondt i beina (melkesyre typ) når jeg går fort oppoverbakke, men går fort over. Har også merket sviende tunge en sjelden gang, det er visstnok alvorlig symptom. Hvordan vet jeg når det er alvorlig nok til å stryke med?? Jeg tar jerntabletter siste 2 ukene og begynte å føle meg bedre til tross for en del blødning, men har vært slurvete siste 4 dagene nå, derfor skjer dette igjen. Skjedde det samme for ca 14 dager siden, nå var det litt verre med "nestenbesvimelsen" da jeg denne gang kastet opp. Får fort følelse av lite blod i armer og bein, så bekymrer meg for alvorlig anemi, eller om det er nok å ta jerntabletter.. Bekymret for alt akkurat nå, hatt litt av et sammenbrudd idag. Er så sliten. Anonymkode: 82a2c...163
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde ferritin på 31 (referanseområde 15-200), og jern på 9 (ref. 9-34) for ca 1,5 år siden. Har siden den gang ikke tatt no særlig jerntabletter.. Har hatt store blødninger siste 4 ukene (MA), og de har økt siste 2 ukene så skal ta en tlf til sykehus nå straks for å få ultralyd. Begynte å fossblø idag igjen, og jeg sank fra doen og ned på gulvet for å ikke svime av. Lå der å kaldsvetta, samt kastet jeg opp og hadde veldig hjertebank. Klarte å komme meg til senga, det var 4 meter unna, og rett før jeg la meg ned ble alt mørkt. Så fort jeg la meg ned så var jeg våken igjen (blod til hodet). Hodepine og lite følelse i bein og armer i liggende stilling. Får "liggevondt" i beinet om jeg ligger på en side. Har mye vondt i beina (melkesyre typ) når jeg går fort oppoverbakke, men går fort over. Har også merket sviende tunge en sjelden gang, det er visstnok alvorlig symptom. Hvordan vet jeg når det er alvorlig nok til å stryke med?? Jeg tar jerntabletter siste 2 ukene og begynte å føle meg bedre til tross for en del blødning, men har vært slurvete siste 4 dagene nå, derfor skjer dette igjen. Skjedde det samme for ca 14 dager siden, nå var det litt verre med "nestenbesvimelsen" da jeg denne gang kastet opp. Får fort følelse av lite blod i armer og bein, så bekymrer meg for alvorlig anemi, eller om det er nok å ta jerntabletter.. Bekymret for alt akkurat nå, hatt litt av et sammenbrudd idag. Er så sliten. Anonymkode: 82a2c...163 LEGE????? Anonymkode: 5281d...4f7 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 Nå skal du ringe legevakten og snakke med dem, TS! NÅ!!! Telefonnummer: 116 117 Det er viktig at du tar deg selv og ditt eget liv på alvor, TS - du må kontakte legevakten NÅ!!! Anonymkode: 1705d...9e7 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): LEGE????? Anonymkode: 5281d...4f7 Selvfølgelig, skal til lege imorgen. Og skal ringe sykehuset nå, de svarte ikke før idag på sengepost. Men hjelper ikke på frykten min. Jeg er alltid litt sen med å dra til lege.. burde ha lavere terskel for å ringe legen/sykehus.. - ts Anonymkode: 82a2c...163
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 Du må ringe legen din i morgen og få tatt nye blodprøver, kan være du har behov for intravenøs jerninfusjon. Anonymkode: 9fd9f...a54
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå skal du ringe legevakten og snakke med dem, TS! NÅ!!! Telefonnummer: 116 117 Det er viktig at du tar deg selv og ditt eget liv på alvor, TS - du må kontakte legevakten NÅ!!! Anonymkode: 1705d...9e7 Jeg er mye bedre nå enn før idag, men så fort jeg reiser meg blir litt svimmel. Må reise meg rolig før det går greit. Ringte sykehuset sist jeg hadde det sånn her og de mente så lenge jeg ikkr hadde feber, eller smerter så tok de meg ikke inn. De tok meg ikke alvorlig på jernmangelen. Jeg skal ringe igjen nå, eller eventuelt legevakta.. Anonymkode: 82a2c...163
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig, skal til lege imorgen. Og skal ringe sykehuset nå, de svarte ikke før idag på sengepost. Men hjelper ikke på frykten min. Jeg er alltid litt sen med å dra til lege.. burde ha lavere terskel for å ringe legen/sykehus.. - ts Anonymkode: 82a2c...163 Du ringer ikke sengepost... du ringer legevakten. Anonymkode: 61c20...487 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må ringe legen din i morgen og få tatt nye blodprøver, kan være du har behov for intravenøs jerninfusjon. Anonymkode: 9fd9f...a54 Ja jeg mistenker at det kan være altfor lavt nå.. hadde det sånn for noen år siden og da lå jeg til sengs 20t i døgnet og trodde jeg var deprimert.. var jernmangel den gang også, men ble fort bedre. Anonymkode: 82a2c...163
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du ringer ikke sengepost... du ringer legevakten. Anonymkode: 61c20...487 Skal gjøre det nå, takk for at dere har lavere terskel for å ringe. Jeg har så høy terskel for å ringe lege.. må ta meg sammen bare Anonymkode: 82a2c...163
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 Du ringer jo ikke lege, du ringer til legevakten og da vil du få råd fra en sykepleier. Det er derfor de er der, for å gi deg råd om hva du bør gjøre. Anonymkode: 4af98...70b 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 Hvis du driver å svimer av samtidig som du har blødninget (store) er det også innafor å ringe 113, særlig hvis du er alene. Anonymkode: 064ec...a99 3
Sola de Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 Ring 113. Du besvimer og har blødninger. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 Du ringer 113. Jeg har gjort det selv når legevakten ikke har tatt meg på alvor, men at det har vært «akutt» (fikk ikke i meg livsviktige medisiner, kastet opp alt - så måtte ha intravenøst). Så terskelen din bør være lav, da ditt tilfelle er verre. Ta vare på deg selv ❤️ Anonymkode: 48d42...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis du driver å svimer av samtidig som du har blødninget (store) er det også innafor å ringe 113, særlig hvis du er alene. Anonymkode: 064ec...a99 Blødningene samler seg opp for så å komme som en stor blødning. Deretter roer det seg igjen. Blør ikke noe særlig nå, skal ringe sykehus for UL ift rester.. Driver å venter på å snakke med legevakta nå, litt ventetid på tlf Svimer ikke av lenger nå, hjalp å spise litt og ta det med ro. Har sett ann i dag men har fortsatt frykt så som dere sier, best å ringe å høre.. Anonymkode: 82a2c...163
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 Har du fått noe helsehjelp? Anonymkode: 064ec...a99
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #16 Skrevet 26. oktober 2023 Ringte legevakt og forklarte symptomer ol. Hun var ganske tydelig på at jeg nok har jernmangel/anemi men ikke såpass alvorlig at jeg bør være redd. Men hun mente jeg har krav på at fastlegen eller annen lege tar meg inn imorgen om jeg ringer/dukker opp tidlig. Hun ville ikke jeg skulle sitte på legevakta i x antall timer med mindre jeg måtte, men ba meg ringe henne hvis jeg skulle blitt verre. Jeg forklarte alle symptomer godt, og hun virket ikke bekymret før jeg fikk dårlig pust og hvis svimmelheten ikke går over når jeg reiser meg rolig. Men siden den går over litt så lenge jeg tar det rolig så mente hun jeg kunne vente til imorgen. Hu var tydelig på å ringe om jeg ble verre. Er ikke sånn svimmel eller kvalm lenger, bare veldig slapp og føler jeg skal svime av hvis jeg går eller stresser mye. Skal til legen imorgen tidlig, så tror det er bedre for meg å slappe av inatt og sove. Har tatt 3 jerntabletter idag (maksdose), så jeg regner med å føle meg bedre imorgen. Blødningene roa seg for 6 timer siden. - ts Anonymkode: 82a2c...163
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #17 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du fått noe helsehjelp? Anonymkode: 064ec...a99 Skrev over nå^ Anonymkode: 82a2c...163
Perelandra Skrevet 27. oktober 2023 #18 Skrevet 27. oktober 2023 Kjære trådstarter! Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg