AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Hei, prøver meg endelig på mitt første innlegg etter mye kverning og masse ubesvarte spørsmål… Jeg er snart 23 år, har vært sammen med samboer i nærmere 4 år, vi har det siste året snakket om at tiden er inne for barn. For å forsøke å holde innlegget kort: Har sparsom endometriose bekreftet med laparoskopi. Har også «sannsynlig pcos», da jeg har massemasse folikler, lengre syklus, slitt lenge med akne osv. men får ikke diagnosen da jeg er normalvektig uten økt hårvekst. Hatt gjentatte store cystesprekk, subtorsjon av eggstokk osv… Har også bare èn eggstokk igjen. jeg sluttet på p-piller i november i fjor, da jeg ikke lengre taklet bivirkningene det ga meg. Har siden da slurvet med prevensjon, halvveis prøvd å få barn, frem til i juni. Da begynte vi prøvingen på ordentlig. Er ikke blitt gravid. Skal til fastlegen på tirsdag for å høre om det kan settes i gang en prosess for å bli gravid. Det skal nevnes jeg ikke har testet eggløsning, men vi har sex regelmessig. så kommer jeg til spørsmålene: - Er jeg for ung til å få hjelp, eller har jeg prøvd for kort? - Hvilken hjelp er aktuell til å begynne med? - Egne erfaringer? Etter en nesten-vridning av eggstokken min fikk jeg beskjed om å begynne på p piller, for å unngå å ha eggløsning. Jeg nevnte da litt diskré vi snart ønsket barn, og spurte hvordan dette ville gå, fikk da beskjed om at dette kunne bli vanskelig da jeg trolig mangler mange eggløsninger. Er mildt sagt forvirret. Hadde trengt litt støttende ord, egne erfaringer osv… Anonymkode: 69ec8...dc5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 Dere må ha prøvd aktivt i 1 år før dere kan utredes og søkes til det offentlige. Men dere kan sikkert begynne utredning selv hos en privat klinikk. Ofte vil offentlige klinikker først prøve insemineringsforsøk før dem går over til ivf når alderen er litt lav, så hvis dere ikke ønsker å vente i typ 2-3 år så anbefaler jeg å heller kontakte privat klinikk Anonymkode: 6e305...f10 1
rullepo27 Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker said: Dere må ha prøvd aktivt i 1 år før dere kan utredes og søkes til det offentlige. Men dere kan sikkert begynne utredning selv hos en privat klinikk. Ofte vil offentlige klinikker først prøve insemineringsforsøk før dem går over til ivf når alderen er litt lav, så hvis dere ikke ønsker å vente i typ 2-3 år så anbefaler jeg å heller kontakte privat klinikk Anonymkode: 6e305...f10 Hva er årsaken til at man må ha prøvd et år først, dersom man har er fertilitetsproblem i bunn? Har jo fått høre jeg vil få vansker med å bli gravid, så hele prøveperioden føles nytteløst akkurat nå Trodde først man også ville forsøke med stimulering av eggløsning, men har hørt så mye forskjellig. tusen takk for svar! ts og vipps der var jeg ikke lenger anonym..😅 Endret 26. oktober 2023 av rullepo27
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Du er ikke for ung, men om du er uheldig vil du ikke bli tatt seriøst. Vært prøver selv siden jeg var 22, er nå 26, må fortsatt argumentere for hvorfor jeg ønsker meg barn. Blir overhode ikke tatt på alvor. Så vær forberedt på det Anonymkode: 40318...eb6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er ikke for ung, men om du er uheldig vil du ikke bli tatt seriøst. Vært prøver selv siden jeg var 22, er nå 26, må fortsatt argumentere for hvorfor jeg ønsker meg barn. Blir overhode ikke tatt på alvor. Så vær forberedt på det Anonymkode: 40318...eb6 Må også legge til at jeg aldri fikk igjen mensen, men fastlege mente vi måtte prøve et år før vi fikk hjelp. Så vi prøvde å bli gravide hver måned uten eggløsning vi. Endte med å gå privat for å få Letrozol slik at jeg fikk eggløsning, måtte deretter prøve et år med det også før vi ble henvist videre. Anonymkode: 40318...eb6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Må også legge til at jeg aldri fikk igjen mensen, men fastlege mente vi måtte prøve et år før vi fikk hjelp. Så vi prøvde å bli gravide hver måned uten eggløsning vi. Endte med å gå privat for å få Letrozol slik at jeg fikk eggløsning, måtte deretter prøve et år med det også før vi ble henvist videre. Anonymkode: 40318...eb6 Jeg er forberedt på å ikke nødvendigvis bli tatt på alvor, dessverre. Har nok litt med at jeg iallfall ønsker å lufte litt til legen og forsøke å sette i gang noe. Jeg er forberedt på at ting kan ta tid, men hadde jeg også kunne begynt på letrozol, hadde jeg iallfall hatt noe å forholde meg til, nå føles ting håpløst ut… takk for svar. Anonymkode: 69ec8...dc5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 rullepo27 skrev (1 time siden): Hva er årsaken til at man må ha prøvd et år først, dersom man har er fertilitetsproblem i bunn? Har jo fått høre jeg vil få vansker med å bli gravid, så hele prøveperioden føles nytteløst akkurat nå Trodde først man også ville forsøke med stimulering av eggløsning, men har hørt så mye forskjellig. tusen takk for svar! ts og vipps der var jeg ikke lenger anonym..😅 Jeg vet ikke. Jeg har selv endometriose og vi måtte prøve selv i ett år før vi fikk utredning. Etter å ha hatt utredninh i nesten 6 mnd fant vi ut at det var mannen min som ikke kunne få barn og vi måtte bruke donor. Og da insemineringsforsøk. Fikk ikke begynne rett på ivf selvom jeg har endometriose. Så for oss tok de unødvendig mange år og endte opp med at vi bruke opp aløe forsøk i det offentlige og gikk deretter over til privat klinikk og ble gravid 2 mnd senere. Der tok di med engang hensyn til endometriosen min og satte meg på medisiner som var mer egnet for dem med endometriose Anonymkode: 6e305...f10
Sjokoladekosmos Skrevet 27. oktober 2023 #8 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg syns det er trist at det er så mange som opplever dårlig oppfølging i det offentlige, da jeg selv har opplevd å bli møtt på en god måte… Jeg har selv PCOS og og sjeldne eggløsninger. For meg var det fullstendig uaktuelt å gå et helt år, men kanskje bare få 4 eggløsninger! Og da vet man heller ikke når de er, så det er ikke sikkert man treffer de engang… Jeg var heldig og fikk oppfølging på gynekologisk poliklinikk på sykehuset etter kun halvt års prøving. Der fikk jeg resept på medisiner som ga meg eggløsning. Etter et halvt år uten graviditet på de fikk vi time for henvisning videre, men på siste syklus før det ble jeg heldigvis gravid. Det er altså mulig å få god hjelp i det offentlige, men det ser altså ut som om du må være heldig på hvem du møter på… 😢 Hadde de ikke villet hjelpe meg, så hadde jeg gått privat med en gang! Men jeg var på en time privat før jeg hadde time i det offentlige for å undersøke, og de ville også skrive ut Letrozol til meg! Så det kan godt hende du kan få en resept på Letrozol i påvente av mer hjelp i det offentlige, uten at dette trenger å bli superdyrt! og forresten tenker jeg at du nok burde kunne få diagnosen PCOS da diagnosekriteriene er at du må kunne hake av på to av følgende kriterier: Diagnose Minst to av de tre følgende kriteriene må være tilstede for å stille diagnosen: Polycystiske ovarier (20 follikler eller mer per eggstokk) Manglende eller sjelden eggløsning (mindre enn åtte mensblødninger per år) Hyperandrogenisme, overvekt av mannlige kjønnshormon. Diagnostiseres enten ved kliniske funn (fysiske symptomer f.eks. økt behåring, uttalt akne, etc.) eller vha. blodprøver Dette er hentet fra pcosnorge.no. Har du polycystiske ovarier og sjelden eggløsning så fyller du faktisk diagnosekriteriene! Jeg fikk selv diagnosen uten å ha cyster på eggstokker eller være overvektig, jeg hadde sjeldne eggløsninger, og økte androgener på blodprøve. Hadde jeg vært deg hadde jeg oppsøkt en dyktig gynekolog privat for både korrekt diagnose og oppfølging, gjerne i påvente av det offentlige henger med i svingene… (Endometriose har jeg ingen erfaring på, så på det har jeg ingen gode råd å komme med, annet enn at du har to diagnoser som gjør det vanskelig, så du burde få hjelp asap). Masse lykke til! Håper det klaffer for deg! 🤞
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #9 Skrevet 27. oktober 2023 10 minutter siden, Sjokoladekosmos said: Jeg syns det er trist at det er så mange som opplever dårlig oppfølging i det offentlige, da jeg selv har opplevd å bli møtt på en god måte… Jeg har selv PCOS og og sjeldne eggløsninger. For meg var det fullstendig uaktuelt å gå et helt år, men kanskje bare få 4 eggløsninger! Og da vet man heller ikke når de er, så det er ikke sikkert man treffer de engang… Jeg var heldig og fikk oppfølging på gynekologisk poliklinikk på sykehuset etter kun halvt års prøving. Der fikk jeg resept på medisiner som ga meg eggløsning. Etter et halvt år uten graviditet på de fikk vi time for henvisning videre, men på siste syklus før det ble jeg heldigvis gravid. Det er altså mulig å få god hjelp i det offentlige, men det ser altså ut som om du må være heldig på hvem du møter på… 😢 Hadde de ikke villet hjelpe meg, så hadde jeg gått privat med en gang! Men jeg var på en time privat før jeg hadde time i det offentlige for å undersøke, og de ville også skrive ut Letrozol til meg! Så det kan godt hende du kan få en resept på Letrozol i påvente av mer hjelp i det offentlige, uten at dette trenger å bli superdyrt! og forresten tenker jeg at du nok burde kunne få diagnosen PCOS da diagnosekriteriene er at du må kunne hake av på to av følgende kriterier: Diagnose Minst to av de tre følgende kriteriene må være tilstede for å stille diagnosen: Polycystiske ovarier (20 follikler eller mer per eggstokk) Manglende eller sjelden eggløsning (mindre enn åtte mensblødninger per år) Hyperandrogenisme, overvekt av mannlige kjønnshormon. Diagnostiseres enten ved kliniske funn (fysiske symptomer f.eks. økt behåring, uttalt akne, etc.) eller vha. blodprøver Dette er hentet fra pcosnorge.no. Har du polycystiske ovarier og sjelden eggløsning så fyller du faktisk diagnosekriteriene! Jeg fikk selv diagnosen uten å ha cyster på eggstokker eller være overvektig, jeg hadde sjeldne eggløsninger, og økte androgener på blodprøve. Hadde jeg vært deg hadde jeg oppsøkt en dyktig gynekolog privat for både korrekt diagnose og oppfølging, gjerne i påvente av det offentlige henger med i svingene… (Endometriose har jeg ingen erfaring på, så på det har jeg ingen gode råd å komme med, annet enn at du har to diagnoser som gjør det vanskelig, så du burde få hjelp asap). Masse lykke til! Håper det klaffer for deg! 🤞 Tusen takk for langt og utfyllende svar. Hadde gjerne dratt privat, men vi har veldig lite oppsparte midler. Vi har to helt greie jobber, jeg har utdanning og han har også jobb, men grunnet andre årsaker har vi lite ekstra per nå å bruke på fertilitetsbehandling. i forhold til diagnosen pcos så har jeg tatt utallige ultralyder som bekrefter klassisk pcos-utseende på eggstokker, men jeg er normalvektig, og da har legen sagt at jeg ikke får diagnosen, veldig merkelig….. Har dog alltid slitt med akne, men har ikke økt-eller unormal hårvekst. Har regelmessig, men lengre syklus på rundt 30-40 dager, vet ikke om jeg har eggløsning. Har en grei fastlege, så håper vi kan komme frem til noe og få satt i gang noe behandling snart. Igjen takk for svar. Anonymkode: 69ec8...dc5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #10 Skrevet 27. oktober 2023 Hei! jeg sluttet på p piller selv når jeg fylte 18, 6 mnd etterpå ble jeg gravid men mistet. Ville prøve selv men når jeg fylte 22 skjønte jeg at jeg trengte hjelp sa ifra til fastlegen, satt meg på ringeliste hos klinikken og allerede 1 måned etter henvisningen ringte klinikken (da hadde de ringt mange men ingen tok den, heldigvis!) reiste til Porsgrunn og fikk resept på Letrozol, tok det i nesten 1 år før vi ville ha hjelp med IVF, da var jeg blitt 23 år. Hadde 1 egguttak men ingen overlevde, holder nå på å få plan for uttak nr.2 Jeg har PCO. Har hele veien hatt full støtte fra lege / klinikken selvom jeg er ung. Er vanvittig glad for at jeg søkte hjelp så tidlig og ikke ble 30+… sa når jeg var 20 år ish til fastlegen at jeg ønsket å vente med IVF sånn at de «eldre» kunne få hjelpen først, men det sa ho bare var tull av meg og ville henvise meg tidligere men jeg sa nei. Skulle sagt ja takk🤭 Anonymkode: 34afd...c73
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #11 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg er 28 og jeg gikk til privat gyn etter bare 5 mnd med prøving fordi jeg følte noe ikke stemte mtp at jeg nesten ikke hadde noe blødning (bare spotting) og veldig lange sykluser og bare kluss på EL-testene. Fastlegen sier hun kunne henvist meg offentlig, men tipper den ikke hadde gått igjennom pga for kort tid med prøving. Så jeg betalte de tusenlappene det kostet med privat gyn og fant ut at jeg har PCOS, og det har jeg selv om jeg hverken er overvektig eller mye hårvekst. Det er ikke et kriterie man må ha for å få diagnosen. Jeg hadde i alle fall 25-30 cyster i sommer. Er nå i gang med letrozol og det blir ivf-henvisning om et par måneder (for da har vi prøvd et år) hvis jeg ikke er gravid til da. Anonymkode: 856d5...bb7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #12 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for langt og utfyllende svar. Hadde gjerne dratt privat, men vi har veldig lite oppsparte midler. Vi har to helt greie jobber, jeg har utdanning og han har også jobb, men grunnet andre årsaker har vi lite ekstra per nå å bruke på fertilitetsbehandling. i forhold til diagnosen pcos så har jeg tatt utallige ultralyder som bekrefter klassisk pcos-utseende på eggstokker, men jeg er normalvektig, og da har legen sagt at jeg ikke får diagnosen, veldig merkelig….. Har dog alltid slitt med akne, men har ikke økt-eller unormal hårvekst. Har regelmessig, men lengre syklus på rundt 30-40 dager, vet ikke om jeg har eggløsning. Har en grei fastlege, så håper vi kan komme frem til noe og få satt i gang noe behandling snart. Igjen takk for svar. Anonymkode: 69ec8...dc5 Det er ikke slik at man må ha privat fertilitetsbehandling som IVF bare fordi man tar utredningen privat. Jeg har betalt ca 4000 til nå for utredning, 3 telefonkonsultasjoner i etterkant og letrozol. Det er ikke så mye penger for de fleste. Anonymkode: 856d5...bb7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #13 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dere må ha prøvd aktivt i 1 år før dere kan utredes og søkes til det offentlige. Men dere kan sikkert begynne utredning selv hos en privat klinikk. Ofte vil offentlige klinikker først prøve insemineringsforsøk før dem går over til ivf når alderen er litt lav, så hvis dere ikke ønsker å vente i typ 2-3 år så anbefaler jeg å heller kontakte privat klinikk Anonymkode: 6e305...f10 Det stemmer ikke når man har bekreftet å ha diagnoser som kan gi store problemer med å bli gravid, og det har ts. Anonymkode: 49417...aa0
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #14 Skrevet 27. oktober 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Hei! jeg sluttet på p piller selv når jeg fylte 18, 6 mnd etterpå ble jeg gravid men mistet. Ville prøve selv men når jeg fylte 22 skjønte jeg at jeg trengte hjelp sa ifra til fastlegen, satt meg på ringeliste hos klinikken og allerede 1 måned etter henvisningen ringte klinikken (da hadde de ringt mange men ingen tok den, heldigvis!) reiste til Porsgrunn og fikk resept på Letrozol, tok det i nesten 1 år før vi ville ha hjelp med IVF, da var jeg blitt 23 år. Hadde 1 egguttak men ingen overlevde, holder nå på å få plan for uttak nr.2 Jeg har PCO. Har hele veien hatt full støtte fra lege / klinikken selvom jeg er ung. Er vanvittig glad for at jeg søkte hjelp så tidlig og ikke ble 30+… sa når jeg var 20 år ish til fastlegen at jeg ønsket å vente med IVF sånn at de «eldre» kunne få hjelpen først, men det sa ho bare var tull av meg og ville henvise meg tidligere men jeg sa nei. Skulle sagt ja takk🤭 Anonymkode: 34afd...c73 Tusen takk for svar! Lykke til❤️ Anonymkode: 69ec8...dc5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #15 Skrevet 27. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er 28 og jeg gikk til privat gyn etter bare 5 mnd med prøving fordi jeg følte noe ikke stemte mtp at jeg nesten ikke hadde noe blødning (bare spotting) og veldig lange sykluser og bare kluss på EL-testene. Fastlegen sier hun kunne henvist meg offentlig, men tipper den ikke hadde gått igjennom pga for kort tid med prøving. Så jeg betalte de tusenlappene det kostet med privat gyn og fant ut at jeg har PCOS, og det har jeg selv om jeg hverken er overvektig eller mye hårvekst. Det er ikke et kriterie man må ha for å få diagnosen. Jeg hadde i alle fall 25-30 cyster i sommer. Er nå i gang med letrozol og det blir ivf-henvisning om et par måneder (for da har vi prøvd et år) hvis jeg ikke er gravid til da. Anonymkode: 856d5...bb7 Tusen takk for svar! har iallfall pco i det minste, og det er vel det som har betydning i min situasjon. Hadde sist 30-40 cyster… Anonymkode: 69ec8...dc5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #16 Skrevet 27. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er ikke slik at man må ha privat fertilitetsbehandling som IVF bare fordi man tar utredningen privat. Jeg har betalt ca 4000 til nå for utredning, 3 telefonkonsultasjoner i etterkant og letrozol. Det er ikke så mye penger for de fleste. Anonymkode: 856d5...bb7 Åå, så man kan få privat utredning altså! Det hadde vært et alternativ. Har fint råd til det, men ikke fullt IVF. Anonymkode: 69ec8...dc5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #17 Skrevet 27. oktober 2023 Pcos, ung og normalvektig. Jeg ble ikke henvist til fertilitetsklinikken før jeg hadde vært minst 1,5 år uten prevansjon og at vi aktivt hadde prøvd å bli gravide i 1 år. Slik er reglene. Er nå henvist og får hjelp. Anonymkode: 46df4...38f
Sjokoladekosmos Skrevet 27. oktober 2023 #18 Skrevet 27. oktober 2023 Det er ikke helt sant at man ikke har rett på noe form for hjelp før det har gått et år. Både jeg og andre som har svart her har faktisk fått det i det offentlige. Jeg fikk hjelp av gynekologisk poliklinikk på lokalsykehus, ikke en fertilitetsavdeling. Her fikk jeg medisinsk hjelp i form av Letrozol for PCOS før henvisning til fertilitetsklinikk på f.eks riksen, Porsgrunn, st Olav osv. Denne hjelpen kan for flere med PCOS gjøre at man faktisk får mulighet til å PRØVE, når man faktisk kan få eggløsninger å prøve på. Det er da ingen grunne til å ha sex annenhver dag i et helt år hvis man ikke har eggløsning! Men jeg sier som en over meg skrev at det her ikke er snakk om privat fertilitetsbehandling på mange hundre tusen kroner. For min del kunne jeg betalt 2000-3000 kr på volvat for gynekologisk undersøkelse, blodprøver og en resept 😊 (det trenger ikke være på en fertilitetsklinikk om du ikke har det i nærheten). Dette selvfølgelig i påvente av at det offentlige hadde henvist meg videre om det viste seg å være nødvendig. Og hadde jeg vært deg så hadde jeg lest meg opp på diagnosekriteriene for PCOS, anbefaler PCOSnorge.no for god og kvalitetssikret info. Å ha kunnskap selv kan hjelpe deg å ha i møte med leger som ikke vet alt om alt hele tiden! Som f. Eks å si at du ikke har det fordi du ikke er overvektig eller har økt behåring…
Helene90 Skrevet 27. oktober 2023 #19 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei, prøver meg endelig på mitt første innlegg etter mye kverning og masse ubesvarte spørsmål… Jeg er snart 23 år, har vært sammen med samboer i nærmere 4 år, vi har det siste året snakket om at tiden er inne for barn. For å forsøke å holde innlegget kort: Har sparsom endometriose bekreftet med laparoskopi. Har også «sannsynlig pcos», da jeg har massemasse folikler, lengre syklus, slitt lenge med akne osv. men får ikke diagnosen da jeg er normalvektig uten økt hårvekst. Hatt gjentatte store cystesprekk, subtorsjon av eggstokk osv… Har også bare èn eggstokk igjen. jeg sluttet på p-piller i november i fjor, da jeg ikke lengre taklet bivirkningene det ga meg. Har siden da slurvet med prevensjon, halvveis prøvd å få barn, frem til i juni. Da begynte vi prøvingen på ordentlig. Er ikke blitt gravid. Skal til fastlegen på tirsdag for å høre om det kan settes i gang en prosess for å bli gravid. Det skal nevnes jeg ikke har testet eggløsning, men vi har sex regelmessig. så kommer jeg til spørsmålene: - Er jeg for ung til å få hjelp, eller har jeg prøvd for kort? - Hvilken hjelp er aktuell til å begynne med? - Egne erfaringer? Etter en nesten-vridning av eggstokken min fikk jeg beskjed om å begynne på p piller, for å unngå å ha eggløsning. Jeg nevnte da litt diskré vi snart ønsket barn, og spurte hvordan dette ville gå, fikk da beskjed om at dette kunne bli vanskelig da jeg trolig mangler mange eggløsninger. Er mildt sagt forvirret. Hadde trengt litt støttende ord, egne erfaringer osv… Anonymkode: 69ec8...dc5 Med din forhistorie ville jeg ikke godtatt hvis dere blir henvist til gyn eller sykehus noe beskjed om at du er for ung. Du har samme rett som oss andre eldre. Er ikke noe aldersgrense sånn etter loven. Ville snakket med fastlege, får du lite hjelp eller forståelse der ville jeg gått til gyn og startet prosessen der. Du kan gå til gyn uten henvisning fra lege. Hva hjelp de vil starte deg på er vanskelig å si.. Gyn kan hjelpe med eggløsningsstimulerende medikamenter f.eks slik at syklusen din gjerne blir stabil, og at eggløsning skjer. For noen gir dette kroppen ett lite spark bak, for andre har det lite effekt. Veldig variabelt. De kan også gi andre typer medikamenter. Gyn er nok der du vil kunne få mest hjelp i form av legens kunnskap og erfaring med dine utfordringer. I forhold til videre om man blir henvist til sykehus vil du her inne kunne få mange ulike svar.. Det kommer rett og slett ann på hvor i landet du bor. Det er skremmende store forskjeller på rutiner og behandlingsmåter innen offentlig hjelp med fertilitet. Har en venninne, hun er 26 - noe samme problematikk som deg - ble henvist rett til ivf etter å ha prøvd i ca 10 mnd selv. Jeg 33 år, måtte prøve selv 12mnd, så bli henvist til gyn, for og så vente enda 12 mnd på henvisning til ivf.. for og så vente 5mnd på første time på sykehus før ballen rullet videre (selv om vi vet med 97% sannsynlighet at jeg ikke kan få flere barn på egenhånd) Så det er mye som spiller inn.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #20 Skrevet 27. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Pcos, ung og normalvektig. Jeg ble ikke henvist til fertilitetsklinikken før jeg hadde vært minst 1,5 år uten prevansjon og at vi aktivt hadde prøvd å bli gravide i 1 år. Slik er reglene. Er nå henvist og får hjelp. Anonymkode: 46df4...38f Takk for svar. Ts Anonymkode: 69ec8...dc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå