Gå til innhold

Grønn dårskap - eksemplifisert ved forbud mot dieseldrevne anleggsmaskiner


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye som vedtas i det grønne skiftet navn som ikke nødvendigvis er formålstjenlig, verd kostnadene eller miljøvennlig. Selv har jeg nylig blitt med i et parti som ikke er med på notene på dette feltet, Folkets Parti.

Dette innlegget handler om at regjeringen har satt i gang arbeidet med å forby dieseldrevne anleggsmaskiner innen 2035. Konsekvensene særlig for distrikts-Norge og det urealistiske ved hele prosjektet skriker mot en. Her trenger jeg ikke argumentere ytterligere; innleggsforfatter har sagt det meste som trengs å si. Men jeg velger å legge til ett argument. la oss si at en el-bil vinner med tanke på forurensning i hele sitt livsløp, sammenlignet med en fossilbil. Noen har påpekt at det allikevel ikke finnes naturressurser nok til å elektrifisere hele verdens bilpark. Da følger det nærmest logisk at det må være nok med en viss, frivillig, utskiftning av fossilbiler med el-biler. Det å finne på urealistiske utskiftninger som forbud mot dieseldrevne anleggsmaskiner blir rett og slett unødvendig.

Det verste er at det ikke er et isolert eksempel på dårskap. Elektrifiseringen av sokkelen kan bli et milliardsluk uten at man reelt sett kutter ned på forurensning. Og så har vi Melkøya, som truer med å bli en økonomisk og miljømessig giganttabbe.

  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Reidar Tomb skrev (3 minutter siden):

Det er mye som vedtas i det grønne skiftet navn som ikke nødvendigvis er formålstjenlig, verd kostnadene eller miljøvennlig. Selv har jeg nylig blitt med i et parti som ikke er med på notene på dette feltet, Folkets Parti.

Dette innlegget handler om at regjeringen har satt i gang arbeidet med å forby dieseldrevne anleggsmaskiner innen 2035. Konsekvensene særlig for distrikts-Norge og det urealistiske ved hele prosjektet skriker mot en. Her trenger jeg ikke argumentere ytterligere; innleggsforfatter har sagt det meste som trengs å si. Men jeg velger å legge til ett argument. la oss si at en el-bil vinner med tanke på forurensning i hele sitt livsløp, sammenlignet med en fossilbil. Noen har påpekt at det allikevel ikke finnes naturressurser nok til å elektrifisere hele verdens bilpark. Da følger det nærmest logisk at det må være nok med en viss, frivillig, utskiftning av fossilbiler med el-biler. Det å finne på urealistiske utskiftninger som forbud mot dieseldrevne anleggsmaskiner blir rett og slett unødvendig.

Det verste er at det ikke er et isolert eksempel på dårskap. Elektrifiseringen av sokkelen kan bli et milliardsluk uten at man reelt sett kutter ned på forurensning. Og så har vi Melkøya, som truer med å bli en økonomisk og miljømessig giganttabbe.

"Folkets parti" Du mener ikke tilfeldigvis idiotpartiet INP ? 

Skrevet

Siste spikeren i kista for politisk troverdighet. 

  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
LadeJarl skrev (På 26.10.2023 den 19.41):

"Folkets parti" Du mener ikke tilfeldigvis idiotpartiet INP ? 

Nei, jeg mente Folkets Parti (søk gjerne på Google). Det er noen likheter i politikken, men jeg så noen grunner til ikke å velge INP.

Skrevet

Ser mørkt ut dersom EU-forslaget om energieffektivisering av boliger skal oppfylles samtidig som at maskinparken i Norge også skal omstilles. Boligeiere må påregne mangfoldige hundretusener i oppgraderinger, i mange tilfeller millioner og på toppen av det så skal de finansiere regningen for omstilling av maskinparken.

Blir dyrt dette. Får nesten håpe pensjonistene ikke tømmer fondet før regninga skal betales.

  • Liker 1
Skrevet
Larsern skrev (19 timer siden):

Ser mørkt ut dersom EU-forslaget om energieffektivisering av boliger skal oppfylles samtidig som at maskinparken i Norge også skal omstilles. Boligeiere må påregne mangfoldige hundretusener i oppgraderinger, i mange tilfeller millioner og på toppen av det så skal de finansiere regningen for omstilling av maskinparken.

Blir dyrt dette. Får nesten håpe pensjonistene ikke tømmer fondet før regninga skal betales.

Ja dyrt blir det.  Jeg frykter nok at regningen blir belastet oss alle.  Miljøgevinsten her er nesten null.

  • Liker 2
Skrevet

Dette er enkelt. Kjøp dieselaggragat som du kan ha på hengeren, så får du ladet batteriene.:ironi: 

  • Liker 2
Skrevet
jabx skrev (4 timer siden):

Det er bare pisspreik.

Per nå er det i alle fall fullstendig urealistisk å tro at det vil skje. Mange steder i verden er det å i det hele tatt ha strøm man kan stole på i hjemmet vanskelig å få til. At for eksempel en del land i Afrika skal bytte ut sine fossilbiler med elektriske biler de neste tiårene er en utopi.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dersom man vil ha utslippssfrie anleggsmaskiner så er det microatomkraftverk i maskina som må levere strøm. En anleggsmaskin ville vel ha trengt et batteri på flere tonn for å kunne jobbe effektivt lenge nok om den skule lades på strømnettet. Før man får tak i disse atom-maskinene så ser jeg ingen bedre løsning en diesel.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet

Det blir sagt at vis du tar en helt ny diesellastebil i dag og kjører mellom Oslo, så er luftkvalitet der bedre etter at du har kjørt lastebilen igjennom, en før du kjørte. Nye dieselmotorer har så mange ting som skal rense avgasser 

  • Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Example said:

Per nå er det i alle fall fullstendig urealistisk å tro at det vil skje. Mange steder i verden er det å i det hele tatt ha strøm man kan stole på i hjemmet vanskelig å få til. At for eksempel en del land i Afrika skal bytte ut sine fossilbiler med elektriske biler de neste tiårene er en utopi.

Dagens energiforbruk i Norge hadde vært totalt urealistisk å forsyne på 80-90-tallet og en stor del av grunnen til at det har gått er omtillinger til bl.a fjernvarme og energieffektivisering. En omstilling til elektrifisering av bilparken vil uansett skje gradvis.

I fjor brukte elektriske biler i Norge totalt 703GWh (inkl. hybrider), sammenlignet med total kraftproduksjon på ca 150TWh. Elektriske biler stod da for ca 0.5% av det elektriske forbruket. Ca 30% av personbilene i Norge er elektriske.

Oppsummering:

30% av bilparken (som er elektrisk) bruker ca 0.5% av den elektriske kraften.

Konklusjon:

Dette går sikkert bra.

Skrevet
Larsern skrev (14 timer siden):

Dagens energiforbruk i Norge hadde vært totalt urealistisk å forsyne på 80-90-tallet og en stor del av grunnen til at det har gått er omtillinger til bl.a fjernvarme og energieffektivisering. En omstilling til elektrifisering av bilparken vil uansett skje gradvis.

I fjor brukte elektriske biler i Norge totalt 703GWh (inkl. hybrider), sammenlignet med total kraftproduksjon på ca 150TWh. Elektriske biler stod da for ca 0.5% av det elektriske forbruket. Ca 30% av personbilene i Norge er elektriske.

Oppsummering:

30% av bilparken (som er elektrisk) bruker ca 0.5% av den elektriske kraften.

Konklusjon:

Dette går sikkert bra.

Dette er Norge. Norge var på 80- og 90-tallet langt mer utviklet enn mange land i verden er i dag. I tillegg har vi enorme mengde energi. 

Og ja, jeg tror Norge fint kan elektrifisere bilparken. Det handler i stor grad kun om vilje. For resten av verden - nei, ikke fullt så enkelt. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Example skrev (1 time siden):

Dette er Norge. Norge var på 80- og 90-tallet langt mer utviklet enn mange land i verden er i dag. I tillegg har vi enorme mengde energi. 

Og ja, jeg tror Norge fint kan elektrifisere bilparken. Det handler i stor grad kun om vilje. For resten av verden - nei, ikke fullt så enkelt. 

Elektrifisere  mange personbiler går an, men anleggsmaskiner, det tror jeg ikke på. Dette pga ladetid,  batteristørrelse og krav til effektiv drift.

Jeg fant ikke mange el-traktorer på finn.

https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=298757723

Endret av I Grosny
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...