Reidar Tomb Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Det er mye som vedtas i det grønne skiftet navn som ikke nødvendigvis er formålstjenlig, verd kostnadene eller miljøvennlig. Selv har jeg nylig blitt med i et parti som ikke er med på notene på dette feltet, Folkets Parti. Dette innlegget handler om at regjeringen har satt i gang arbeidet med å forby dieseldrevne anleggsmaskiner innen 2035. Konsekvensene særlig for distrikts-Norge og det urealistiske ved hele prosjektet skriker mot en. Her trenger jeg ikke argumentere ytterligere; innleggsforfatter har sagt det meste som trengs å si. Men jeg velger å legge til ett argument. la oss si at en el-bil vinner med tanke på forurensning i hele sitt livsløp, sammenlignet med en fossilbil. Noen har påpekt at det allikevel ikke finnes naturressurser nok til å elektrifisere hele verdens bilpark. Da følger det nærmest logisk at det må være nok med en viss, frivillig, utskiftning av fossilbiler med el-biler. Det å finne på urealistiske utskiftninger som forbud mot dieseldrevne anleggsmaskiner blir rett og slett unødvendig. Det verste er at det ikke er et isolert eksempel på dårskap. Elektrifiseringen av sokkelen kan bli et milliardsluk uten at man reelt sett kutter ned på forurensning. Og så har vi Melkøya, som truer med å bli en økonomisk og miljømessig giganttabbe. 2
LadeJarl Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 Reidar Tomb skrev (3 minutter siden): Det er mye som vedtas i det grønne skiftet navn som ikke nødvendigvis er formålstjenlig, verd kostnadene eller miljøvennlig. Selv har jeg nylig blitt med i et parti som ikke er med på notene på dette feltet, Folkets Parti. Dette innlegget handler om at regjeringen har satt i gang arbeidet med å forby dieseldrevne anleggsmaskiner innen 2035. Konsekvensene særlig for distrikts-Norge og det urealistiske ved hele prosjektet skriker mot en. Her trenger jeg ikke argumentere ytterligere; innleggsforfatter har sagt det meste som trengs å si. Men jeg velger å legge til ett argument. la oss si at en el-bil vinner med tanke på forurensning i hele sitt livsløp, sammenlignet med en fossilbil. Noen har påpekt at det allikevel ikke finnes naturressurser nok til å elektrifisere hele verdens bilpark. Da følger det nærmest logisk at det må være nok med en viss, frivillig, utskiftning av fossilbiler med el-biler. Det å finne på urealistiske utskiftninger som forbud mot dieseldrevne anleggsmaskiner blir rett og slett unødvendig. Det verste er at det ikke er et isolert eksempel på dårskap. Elektrifiseringen av sokkelen kan bli et milliardsluk uten at man reelt sett kutter ned på forurensning. Og så har vi Melkøya, som truer med å bli en økonomisk og miljømessig giganttabbe. "Folkets parti" Du mener ikke tilfeldigvis idiotpartiet INP ?
Stina234 Skrevet 27. oktober 2023 #3 Skrevet 27. oktober 2023 Siste spikeren i kista for politisk troverdighet. 1
Reidar Tomb Skrevet 6. november 2023 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2023 LadeJarl skrev (På 26.10.2023 den 19.41): "Folkets parti" Du mener ikke tilfeldigvis idiotpartiet INP ? Nei, jeg mente Folkets Parti (søk gjerne på Google). Det er noen likheter i politikken, men jeg så noen grunner til ikke å velge INP.
Larsern Skrevet 7. november 2023 #5 Skrevet 7. november 2023 Ser mørkt ut dersom EU-forslaget om energieffektivisering av boliger skal oppfylles samtidig som at maskinparken i Norge også skal omstilles. Boligeiere må påregne mangfoldige hundretusener i oppgraderinger, i mange tilfeller millioner og på toppen av det så skal de finansiere regningen for omstilling av maskinparken. Blir dyrt dette. Får nesten håpe pensjonistene ikke tømmer fondet før regninga skal betales. 1
Stina234 Skrevet 8. november 2023 #6 Skrevet 8. november 2023 Larsern skrev (19 timer siden): Ser mørkt ut dersom EU-forslaget om energieffektivisering av boliger skal oppfylles samtidig som at maskinparken i Norge også skal omstilles. Boligeiere må påregne mangfoldige hundretusener i oppgraderinger, i mange tilfeller millioner og på toppen av det så skal de finansiere regningen for omstilling av maskinparken. Blir dyrt dette. Får nesten håpe pensjonistene ikke tømmer fondet før regninga skal betales. Ja dyrt blir det. Jeg frykter nok at regningen blir belastet oss alle. Miljøgevinsten her er nesten null. 2
jabx Skrevet 8. november 2023 #7 Skrevet 8. november 2023 Reidar Tomb skrev (På 26.10.2023 den 19.36): Noen har påpekt at det allikevel ikke finnes naturressurser nok til å elektrifisere hele verdens bilpark. Det er bare pisspreik.
I Grosny Skrevet 8. november 2023 #8 Skrevet 8. november 2023 Dette er enkelt. Kjøp dieselaggragat som du kan ha på hengeren, så får du ladet batteriene. 2
Example Skrevet 8. november 2023 #9 Skrevet 8. november 2023 jabx skrev (4 timer siden): Det er bare pisspreik. Per nå er det i alle fall fullstendig urealistisk å tro at det vil skje. Mange steder i verden er det å i det hele tatt ha strøm man kan stole på i hjemmet vanskelig å få til. At for eksempel en del land i Afrika skal bytte ut sine fossilbiler med elektriske biler de neste tiårene er en utopi. 1
I Grosny Skrevet 9. november 2023 #10 Skrevet 9. november 2023 (endret) Jeg kan ikke skjønne annet enn at dersom man vil ha utslippssfrie anleggsmaskiner så er det microatomkraftverk i maskina som må levere strøm. En anleggsmaskin ville vel ha trengt et batteri på flere tonn for å kunne jobbe effektivt lenge nok om den skule lades på strømnettet. Før man får tak i disse atom-maskinene så ser jeg ingen bedre løsning en diesel. Endret 9. november 2023 av I Grosny 2
Apis Skrevet 9. november 2023 #11 Skrevet 9. november 2023 Det blir sagt at vis du tar en helt ny diesellastebil i dag og kjører mellom Oslo, så er luftkvalitet der bedre etter at du har kjørt lastebilen igjennom, en før du kjørte. Nye dieselmotorer har så mange ting som skal rense avgasser 2
Larsern Skrevet 9. november 2023 #12 Skrevet 9. november 2023 9 hours ago, Example said: Per nå er det i alle fall fullstendig urealistisk å tro at det vil skje. Mange steder i verden er det å i det hele tatt ha strøm man kan stole på i hjemmet vanskelig å få til. At for eksempel en del land i Afrika skal bytte ut sine fossilbiler med elektriske biler de neste tiårene er en utopi. Dagens energiforbruk i Norge hadde vært totalt urealistisk å forsyne på 80-90-tallet og en stor del av grunnen til at det har gått er omtillinger til bl.a fjernvarme og energieffektivisering. En omstilling til elektrifisering av bilparken vil uansett skje gradvis. I fjor brukte elektriske biler i Norge totalt 703GWh (inkl. hybrider), sammenlignet med total kraftproduksjon på ca 150TWh. Elektriske biler stod da for ca 0.5% av det elektriske forbruket. Ca 30% av personbilene i Norge er elektriske. Oppsummering: 30% av bilparken (som er elektrisk) bruker ca 0.5% av den elektriske kraften. Konklusjon: Dette går sikkert bra.
Example Skrevet 9. november 2023 #13 Skrevet 9. november 2023 Larsern skrev (14 timer siden): Dagens energiforbruk i Norge hadde vært totalt urealistisk å forsyne på 80-90-tallet og en stor del av grunnen til at det har gått er omtillinger til bl.a fjernvarme og energieffektivisering. En omstilling til elektrifisering av bilparken vil uansett skje gradvis. I fjor brukte elektriske biler i Norge totalt 703GWh (inkl. hybrider), sammenlignet med total kraftproduksjon på ca 150TWh. Elektriske biler stod da for ca 0.5% av det elektriske forbruket. Ca 30% av personbilene i Norge er elektriske. Oppsummering: 30% av bilparken (som er elektrisk) bruker ca 0.5% av den elektriske kraften. Konklusjon: Dette går sikkert bra. Dette er Norge. Norge var på 80- og 90-tallet langt mer utviklet enn mange land i verden er i dag. I tillegg har vi enorme mengde energi. Og ja, jeg tror Norge fint kan elektrifisere bilparken. Det handler i stor grad kun om vilje. For resten av verden - nei, ikke fullt så enkelt. 1
I Grosny Skrevet 9. november 2023 #14 Skrevet 9. november 2023 (endret) Example skrev (1 time siden): Dette er Norge. Norge var på 80- og 90-tallet langt mer utviklet enn mange land i verden er i dag. I tillegg har vi enorme mengde energi. Og ja, jeg tror Norge fint kan elektrifisere bilparken. Det handler i stor grad kun om vilje. For resten av verden - nei, ikke fullt så enkelt. Elektrifisere mange personbiler går an, men anleggsmaskiner, det tror jeg ikke på. Dette pga ladetid, batteristørrelse og krav til effektiv drift. Jeg fant ikke mange el-traktorer på finn. https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=298757723 Endret 9. november 2023 av I Grosny 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå