Gå til innhold

Gir bort laptoper til millioner av fattige barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet
:ler:

Skal vi kort oppsummere med at denne tråden fikk fram fordommer om "de andre" i verden?

Absolutt!

Det som skremmer meg mest er at mennesker som bor i Norge og som uttaler seg som om de har kunnskap om emnet fremdeles ikke har forstått at utdannelse er nøkkelen til å få bukt med fattigdomsproblemet.

Mangt et statsoverhode har forstått at det å sørge for at en størst mulig del av landets innbyggere er analfabeter er det beste hjelpemiddel når det gjelder å undertrykke, utnytte og beholde makten uten altfor store protester fra de som lider under styret, Sierra Leone burde være et godt eksempel på dette.

Videre er det mange grader av fattigdom. I mange land medfører det å gå på skole at barna får et (ekstra) måltid mat. Kanskje det er akkurat det måltidet som sørger for nok næring til at utvikler seg optimalt. Hvis denne pc'en kan bidra til at flere begynner på skolen så er det veldig bra!

(Jeg ser også en miljøgevinst siden denne lille maskinen skal erstatte lærebøker, men det er det visst bare jeg som gjør i denne tråden.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Enig med deg Brunhilde :Nikke:

Apropo det med å sende cd'er til fadderbarna: Hva med de som reiser for å besøke fadderbarna sine? Hørt på makan til dumskap? Altså...disse barna har da virkelig ingen behov for å bli smilt til og klappet på og fotografert i et par timer, for så å stå alene igjen. I hvert fall har de større behov for de titusener av kroner fadderne bruker på denne reisen. Send pengene direkte til barna i stedet! Det er selvfølgelig viktig å få fokus på arbeidet ved at noen få reiser dit for å profilere prosjektet, men resten ligner mistenkelig på egoisme...

Endret av Sohoy
Skrevet
Joda, er fint og flott og alt det der, men faren er vel tilstede for at disse selges kjapt så familien skal få råd til mat?

Mat, klær, lærere som kan undervise, hjelpe igang med å bygge infrastruktur... Er mye som er langt viktigere enn pcer til sultne barn

Dersom du mener at mat er viktigere så burde det vel ikke bety noe om de selger dem for å kjøpe mat?

Synes hjelp til utdanning og annet som gjør fattige istand til å klare seg uten nødhjelp ol. er vel så viktig som akutt nødhjelp. Å gi mennesker mulighet til verdighet i steden for å måtte fortsette å tigge. Det er skjedd en utvikling de siste 10 årene som gjør at det ikke blir helt relevant å sammenligne med hva enkelte her klarte seg med når de gikk på skolen. Gi mennesker en sekk med mel og de har mat en stund, gi mennesker en sekk med korn og de har mat resten av livet.

Skrevet
Dersom du mener at mat er viktigere så burde det vel ikke bety noe om de selger dem for å kjøpe mat?

Synes hjelp til utdanning og annet som gjør fattige istand til å klare seg uten nødhjelp ol. er vel så viktig som akutt nødhjelp. Å gi mennesker mulighet til verdighet i steden for å måtte fortsette å tigge. Det er skjedd en utvikling de siste 10 årene som gjør at det ikke blir helt relevant å sammenligne med hva enkelte her klarte seg med når de gikk på skolen. Gi mennesker en sekk med mel og de har mat en stund, gi mennesker en sekk med korn og de har mat resten av livet.

jo, jeg er helt enig med deg, jeg bare reagerte på "pc" liksom.

Forøvrig er jeg vant til "gi en mann en fisk, så har han mat til en dag, gi en mann en båt og han har fisk hele livet" ;)

Skrevet
Klippet fra digi.no:

I første omgang er Negropontes målgruppe for den nye maskinen utdanningsdepartementer i land som Kina, der rimelige bærbare med bredbåndsforbindelser kan være en rimeligere løsning enn masseproduksjon av lærebøker. I Kina er det i dag over 220 millioner skoleelever og studenter. Til Red Herring sier Negroponte at han vil bare etterkomme bestillinger på minst en million enheter i slengen. Han ser for seg at de bærbare PC-ene vil kunne erstatte papirbaserte lærebøker på samme måte som Frankrikes lettbrukte Minitel-terminal på 1980-tallet utkonkurrerte telefonkataloger – i tillegg til at de tilbyr nye tjenester i forhold til tradisjonelle lærebøker.

Ok, det gir sånn høvelig mening. Da jeg først så denne tråden tenkte jeg på barn som var så fattige at de verken hadde skolebygninger og langt mindre strøm til disse pc'ene...

Skrevet
Forøvrig er jeg vant til "gi en mann en fisk, så har han mat til en dag, gi en mann en båt og han har fisk hele livet" ;)

Bortset fra at han dør raskt fordi vannet er forurenset. Derfor er det bedre at mannen får en spiselig fisk. Verden er ikke alltid så enkel for dem som må betale selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...