Gå til innhold

Noen som kan veilede meg til lovverket om å angre kjøp når varen ikke blir levert iht avtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for 7 uker siden bestilt en varmepumpe som skulle installeres for nesten 3 uker siden.

Det var bestillingsvare og skulle komme innen 4 uker fra avtale om kjøp. Selger var hjemme hos meg på befaring og avtalen ble gjort via mail i etterkant.

Nå viser det seg at varmepumpen er kommet, men de har kun 1 person som installerer pumpene. Vedkommende har nå vært sykemeldt uke for uke og jeg får stadig nye oppdateringer om ny sykemelding og ny tid for installering.

Dette kan jo ta alt fra ut neste uke eller 1 helt år for jeg aner jo selvfølgelig ikke hva årsaken er (og det er heller ikke relevant).

Det som er relevant er at jeg sitter i et kaldt hus og venter på at pumpen skal bli montert og aner ikke når det blir.

Har jeg noen rettigheter? Kan jeg nå avbestille/angre kjøpet? Jeg har ikke blitt fakturert for varen enda.

Jeg har ikke lyst å sitte i uvisse lenger, men heller prøve å finne noen som eventuelt har pumpe på lager og få den installert så snart som mulig da kveldene begynner å bli veldig kalde og utrivelige uten denne varmepumpen.

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor i lovverket det står noe om dette?

På forhånd takk for hjelpen! 😊

Anonymkode: 56068...6b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest kjøpsvilkårene?

Anonymkode: 8944f...e1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du lest kjøpsvilkårene?

Nei det har jeg ikke. Mulig det er dumt, men jeg følte det var litt som å bestille en vare i butikk og da pleier jeg heller ikke å lese kjøpsvilkårene. Men det er vel dekket i forbrukerloven vil jeg tro. Jeg er bare ikke så god på å finne frem i den og lurte derfor på om noen her inne kunne hjelpe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det har jeg ikke. Mulig det er dumt, men jeg følte det var litt som å bestille en vare i butikk og da pleier jeg heller ikke å lese kjøpsvilkårene. Men det er vel dekket i forbrukerloven vil jeg tro. Jeg er bare ikke så god på å finne frem i den og lurte derfor på om noen her inne kunne hjelpe.

Du må jo lese avtalen du har inngått med firmaet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må jo lese avtalen du har inngått med firmaet.

Tusen takk for konstruktivt svar 🙃

Skrevet

Jeg ville ring dem og forlangt få montert pumpa innen en uke. Hvis de ikke klarer dette, kan du heve kjøpet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har vel en kvittering/ordrebekreftelse? 

Anonymkode: c5c6b...8d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har vel en kvittering/ordrebekreftelse? 

Anonymkode: c5c6b...8d8

Som sagt ingen kvittering siden varen kun er bestilt og ikke betalt. På ordrebekreftelsen står det jo ingenting om hva som skjer dersom selger ikke monterer iht avtale. Det er derfor jeg prøver å inne lovverket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Generelt står det i loven at man kan heve kjøpet ved vesentlig forsinkelse, etter man har gitt rimelig tilleggsfrist.

Så kommer det an på avtalen du har inngått. Men vanligvis vil man kunne si at det er vesentlig forsinkelse etter en måneds tid. Og at rimelig tilleggsfrist vil være på en måneds tid.

Anonymkode: cc0ed...19b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men altså det er der du finner informasjonen angående kjøpet du har gjort, og avtalen du har inngått med firmaet. Ikke noe vits å svare frekt fordi du ikke har gjort jobben din.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men altså det er der du finner informasjonen angående kjøpet du har gjort, og avtalen du har inngått med firmaet. Ikke noe vits å svare frekt fordi du ikke har gjort jobben din.

Ja du har selvfølgelig teoretisk rett i dette. Men det samme argumentet kan man jo da bruke hvis man ønsker å klage/bytte/heve kjøpet på en vare man har kjøpt i matbutikken eller klesbutikken. En får ikke utlevert, presentert eller bedt om å underskrive kjøpsvilkårene der heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Generelt står det i loven at man kan heve kjøpet ved vesentlig forsinkelse, etter man har gitt rimelig tilleggsfrist.

Så kommer det an på avtalen du har inngått. Men vanligvis vil man kunne si at det er vesentlig forsinkelse etter en måneds tid. Og at rimelig tilleggsfrist vil være på en måneds tid.

Anonymkode: cc0ed...19b

Tusen takk for forklaring. Vet du sånn cirka hvor dette står i loven? Forbrukerkjøpsloven eller noe deromkring vil jeg tro?

TS

Skrevet

Før du slår lovverket i bordet til selger ville jeg sjekket om det er reelle alternative montører. Altså er dette eneste montør i mils omkrets så er du ikke nærmere ei varmepumpe om du hevet kjøpet.

Skrevet

Sjekket opp dette engang da jeg ventet og ventet på en oppvaskmaskin. Forbrukerrådet sa det ikke er noe fast tid for når en kan heve avtalen, men at forsinkelsen må være til vesentlig ulempe.

Nå begynner det å bli skikkelig kaldt, samt at leveringen din er for lengst forbigått uten noe lys i tunnelen. Det re iallfall hva jeg vil kalle vesentlig ulempe.

Så hadde begynt med å prøve meg på at forsøk om at hvis den ikke er montert innen neste helg vil du heve kjøpet. Selger kan ikke la kjøpere vente i evigheter, han må leie inn vikar eller heve kjøpene til de som ikke vil vente. 

Anonymkode: f569c...496

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...