Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/sport/lucas-braathen-skal-snakke-ut-om-konflikten-med-skiforbundet-1.16606318

Jeg ble litt sjokkert når jeg så dette bildet på NRK, og lurer på om Braathen rett og slett er lut lei Helly  Hansen klær og vil vise seg fram i noe fint i stedet. Etter min mening er Helly Hansen klærne på bildet så middelmådige at det er direkte respektløst av dem å lure motebevisste ski-superstjerner til å vise seg offentlig i slike klær i fullt dagslys. 

Hør  på Lucas sin pressekonferanse. Dette stikker mye dypere enn klær. Det handler om utøvernes eierskap til bilder av seg selv, og om disrespektfull behandling fra skiforbundet. Skiforbundet oppfører seg såpass uakseptabelt at Lucas ikke kunne være med på det lenger.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel Helly Hansen som er med på å betale slik at Braathen kan ha fokus på trening og konkurranser. Han har signert en kontrakt med noen betingelser, og om ikke han skjønte at han brøt sponsorreglene burde noen oppegående rundt ham gjort det.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
smurfebuss skrev (På 26.10.2023 den 17.20):

Det er vel Helly Hansen som er med på å betale slik at Braathen kan ha fokus på trening og konkurranser. Han har signert en kontrakt med noen betingelser, og om ikke han skjønte at han brøt sponsorreglene burde noen oppegående rundt ham gjort det.

Det er helt riktig alt du sier der, og Brathen har begått en stygg feil,

men hvor går egentlig grensa for hvor middelmådige klær utøverne skal finne seg i å gå  rundt med? Braathen er mer enn slalomkjører, han er også mote-ikon, og da burde faktisk skiforbundets klessponsor ha vist såpass respekt at de hadde gitt utøverne  noe fint.

Braathen skulle selvfølgelig etter dialog med skiforbundet heller blitt med på motefotografering av klær som ikke har noe med skisport å gjøre. 

En slik dialog var imidlertid umulig, fordi skiforbundet nektet å snakke om sånt.

Endret av I Grosny
Skrevet (endret)

Nå har han lagt opp, og kan kle seg i hva han vil  :)

Skiforbundet har bommet totalt. De burde ha forstått hvilket enormt pr-potensiale de hadde. Jeg kan ikke huske Norske sportsstjerner, eller utenlandske for den sags skyld av dette kalibret. Vi snakker om stil-ikon. Man pakker ikke inn et stilikon i noe grått fra Helly Hansen. Det strider til og med mot bibelens ord om at du ikke skal sette ditt lys under en skjeppe.

Endret av I Grosny
  • Liker 7
Skrevet

Heldigvis så la denne motebevisste superstjernen opp. Nå kan han skinne i form av at han driver med….? Nei, ikke så interresant lengre ham nei 

• Liker 1
Skrevet

Han har saget over Instagram -greina han satt på. 

Hvem og hva er han for sponsorer og annonsører uten skikarrieren? 

• Liker 1
Skrevet
Miss Shady skrev (2 minutter siden):

For Helly Hansen er han ukurant, men for for stiligere klær er han hyperinteressant. Til og med sportsklær. Han har stil, sjarm og eleganse og han kan å stå på ski. Skal man lansere virkelig kule sportsklær som ser bra ut så er han mitt førstevalg. Andrevalget mitt her til lands er Victor Hovland.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Miss Shady skrev (4 minutter siden):

Han klarer nok seg fint. Vinnere har en tendens til å lykkes på andre områder også.

Det er Skiforbundet som virkelig har mistet noe her. De går jo i sporene til sittende regjering og jager ut de som virkelig gjør en forskjell.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
I Grosny skrev (5 minutter siden):

For Helly Hansen er han ukurant, men for for stiligere klær er han hyperinteressant. Til og med sportsklær. Han har stil, sjarm og eleganse og han kan å stå på ski. Skal man lansere virkelig kule sportsklær som ser bra ut så er han mitt førstevalg. Andrevalget mitt her til lands er Victor Hovland.

Victor Hovland er fortsatt aktuell, Lucas har ikke nok meritter å flyte på. Det er stor forskjell på ham ham og fks Aksel Lund Svinndal.

Men det er jo bare å vente og se,tiden vil vise.

Skrevet (endret)
Miss Shady skrev (16 minutter siden):

Victor Hovland er fortsatt aktuell, Lucas har ikke nok meritter å flyte på. Det er stor forskjell på ham ham og fks Aksel Lund Svinndal.

Men det er jo bare å vente og se,tiden vil vise.

Kjempeforskjell på dem det er sant. Aksel er en sportslegende. Men Lucas er stilikon og mye kulere. Jeg hadde valgt Lucas uansett. Allikevel. Det er unntak her. Jeg tenker på målgruppa. Det kan være at Svinndal Larsen kan være bedre til å selge en veldig formell dress.

Sammenlign også Lucas med Henrik Kristoffersen, Jacob Ingebriktsen,  Petter Northug og Karsten Warholm. I det beitet er det bare Karsten og Lucas som når opp hvis man skal selge kule klær, og Lucas har trolig høyest kul-faktor.  Han er ikke  mer  merittert som idrettsutøver, men han er merritert nok. Kristoffersen har feks. mange flere store prestasjoner men jeg ville uansett ha brukt Lucas. Men ikke til å selge grå klær fra Helly Hansen.

Endret av I Grosny
  • Liker 6
Skrevet
Grandidosa83 skrev (36 minutter siden):

Han klarer nok seg fint. Vinnere har en tendens til å lykkes på andre områder også.

Det er Skiforbundet som virkelig har mistet noe her. De går jo i sporene til sittende regjering og jager ut de som virkelig gjør en forskjell.

Akkurat det jeg mener om saken, ja.

Det er Skifrobundet som er taperen her. Ikke Braathen. 

• Liker 6
Skrevet
Drizzt skrev (3 minutter siden):

Akkurat det jeg mener om saken, ja.

Det er Skifrobundet som er taperen her. Ikke Braathen. 

Enig.

står respekt av valget hans.

• Liker 8
Skrevet
JennieB skrev (3 minutter siden):

Enig.

står respekt av valget hans.

Det er ikke første gang Skiforbundet står i samme konflikt. Det er Klæbo-reprise på en måte ... 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (26 minutter siden):

Det er ikke første gang Skiforbundet står i samme konflikt. Det er Klæbo-reprise på en måte ... 

Klassisk problemstilling, og kulturelt problem i forbundet. Sikkert kompetanseproblem også. Kanskje de forstår sport og sponsorkontrakter, men de ser svake ut på mote og idol-kunnskap.

Lucas har et pr-potensiale som skiforbundet ikke forstår seg på i det hele tatt.   De  har på en måte uten å vite og forstå det fått seg en Lamborghini Sian, og bruker den til å kjøre pizza. Ikke er det Peppes engang. Det er Grandiosa. Helly Hansen Grandiosa. Har man noe fint så skal man bruke det, men ikke misbruke det. Bruker du Lamborghini Sian som Pizzabudbil, så fortjener du ikke ha slik bil. Ikke steller de pent med Lamborghinien heller, de sutrer og klager. Sutring og klaging er ikke sexy.

Noe skiforbundet ikke helt forstår alvoret av er hvor mye de krever av utøverne sine som sponsorobjekter. De krever at de skal se annerledes ut enn de selv ønsker. Jeg googlet Lucas Braathen og han hadde på seg Helly Hansen klær på nesten alle bildene jeg fant. Jeg kan ikke forestille meg at han ønsker å være den grå Helly Hansen-mannen, og ha masse bilder av seg selv i klær han ikke liker spredt over hele verden.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet

Jeg blir helt ærlig ikke å savne Lucas. Den norske landslagsmodellen er superviktig for å legge til rette for at også unge fra middels til dårlig stilte familier skal kunne nå opp innen idrett. For at det skal forbli slik, er det superviktig at utøverne også når de har blitt kjente ansikter sørger for å bidra til økonomien til fellesskapet gjennom å være lojale mot landslagenes sponsorer. Det er jo forbundet som har gitt dem muligheten til å bli så kjente, og jeg synes stadig flere av disse «stjernene» glemmer hvor de kommer fra. Det er en uting.

• Liker 2
Skrevet
Drizzt skrev (14 timer siden):

Starten på disse konfliktene for skiforbundet var med Petter Northug. Helt utrolig at de ikke har klart å finne en løsning enda.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Oida skrev (4 timer siden):

Starten på disse konfliktene for skiforbundet var med Petter Northug. Helt utrolig at de ikke har klart å finne en løsning enda.

Skiforbundet mangler viljen, kunnskapen (de har en del kompetanse i sin juridiske gruppe, men ønsker ikke å bruke den fordi jussen ikke passer dem) og mentaliteten. Pressekonferansetalen fra Lucas Braathen (i artikkelen jeg linket til i innlegg 15) beskriver mye av problematikken. Når skiforbundet ikke ønsker å finne en god løsning kommer man ingen vei.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet

Dette handler mest om narsissisme og grådighet, og om utøvere (og deres trenerferdre) som ønsker å trekke stigen opp etter seg så snart de oppnår suksess. Vaya con dios Lucas, få deg en jobb!

• Liker 1
Skrevet
Lykkelia skrev (13 timer siden):

Jeg blir helt ærlig ikke å savne Lucas. Den norske landslagsmodellen er superviktig for å legge til rette for at også unge fra middels til dårlig stilte familier skal kunne nå opp innen idrett. For at det skal forbli slik, er det superviktig at utøverne også når de har blitt kjente ansikter sørger for å bidra til økonomien til fellesskapet gjennom å være lojale mot landslagenes sponsorer. Det er jo forbundet som har gitt dem muligheten til å bli så kjente, og jeg synes stadig flere av disse «stjernene» glemmer hvor de kommer fra. Det er en uting.

Saken handler ikke om å avvise landslagmodellen. Det handler om juridisk avklaring. Forbundets eget lovutvalg sier selv at utøverne har rett og at utøverne ikke ønsker å utfordre landslagmodellen.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...