AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg er en livsglad person, men de gangene jeg skal på nattevakt er det som at noen skrur av en bryter. Jeg blir skikkelig nedstemt og engstelig. Får hodepine og gruer meg. Jobber på sykehus så vet aldri hvordan vaktene er, kan være rolig eller kjempetravelt. Arbeidsgiver er veldig tydelig på at ingenting gir gyldig fritak fra å jobbe netter hos oss. Jeg forstår jo det, alle må ta sin turn. Men jeg makter ikke mer. Vurderer å bytte jobb (ikke bare pga dette, men ut fra et totalbilde). Men om jeg går over til kommunen taper jeg jo lønn. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men kanskje noen har noen erfaringer? Anonymkode: 71c93...96e
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 Bytt jobb! Jeg takla ikke natt selv, ble helt ødelagt psykisk. Det er farlig!! Helsa først...ikke lønna. Anonymkode: 28f2e...734 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 Hvis du ikke takler nattevakter som er del av arbeidsavtalek din så må du bytte jobb ja Anonymkode: 6c3de...bad 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Du får ikke fritak selv med legeerklæring? Anonymkode: d6ea7...548
Ænema Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 nattevakt er ikke for alle dessverre. jeg klarte jobbe i bar til 4-5 på natta. men når jeg jobbet på sykehus fra kl 2330 til 0730 da ble jeg psykisk sjuk selv. de 3 siste timene der er super harde. sovende nattavakt er noe helt annet. 2
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg er en livsglad person, men de gangene jeg skal på nattevakt er det som at noen skrur av en bryter. Jeg blir skikkelig nedstemt og engstelig. Får hodepine og gruer meg. Jobber på sykehus så vet aldri hvordan vaktene er, kan være rolig eller kjempetravelt. Arbeidsgiver er veldig tydelig på at ingenting gir gyldig fritak fra å jobbe netter hos oss. Jeg forstår jo det, alle må ta sin turn. Men jeg makter ikke mer. Vurderer å bytte jobb (ikke bare pga dette, men ut fra et totalbilde). Men om jeg går over til kommunen taper jeg jo lønn. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men kanskje noen har noen erfaringer? Anonymkode: 71c93...96e Du må ikke nødvendigvis gå ned i lønn hvis du bytter til kommunen. Den beste måten å få høyere lønn på generelt i arbeidslivet, er å bytte jobb. Det er når du blir på samme sted og bare følger vanlig lønnsløp at du blir en taper, forstå det den som kan. Nå har du med deg erfaring fra sykehus og det er selvfølgelig viktig erfaring å legge fram i eventuelle forhandlinger hvis du bestemmer deg for å se etter noe annet. For øvrig, nattevakter på sykehus fungerte dårlig for meg også, det er ikke normalt at det skal være aktivitet på natta og det skjer jo på et sykehus. Nå som jeg jobber på natt på et sykehjem for en periode (jeg er bemanningssykepleier så det varierer hvor jeg jobber) er det å jobbe natt fantastisk. Veldig rolig og kjedlig, men det er godt for helse og særlig psyken. Kan jeg komme med ett forslag som hjelper meg? Å gå inn med tanken om at du skal være snill med deg selv. Det er tøft å jobbe natt så du skal sove mye, spise mye god mat, og helst få deg en time ute med dagslys hver dag.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 Kanskje du skal være like ærlig med arbeidsgiver som du er med oss her? Si rett ut at du takler det så dårlig at du faktisk vurderer å bytte jobb pga dette. Anonymkode: 88e9a...767 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 Man må jo faktisk bytte jobb dersom man jobber som nattevakt og ikke takler det. Anonymkode: cc68f...9b9 1
Majer Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 (endret) Jeg tenker det viktigste når det kommer til nattevakter er hva du gjør på dagtid mellom vaktene. Er du en av de som legger seg med en gang og bare sover et par timer eller tar du deg tid til å slappe av foran TVen med god mat før du tusler til køys og sover til du skal på igjen? Det skal være mulig å få tilpasset jobben dersom det er helsemessige årsaker til det. Mange av sykepleierne jeg jobbet med hadde fritak for nattarbeid. Endret 26. oktober 2023 av Majer
I Grosny Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg er en livsglad person, men de gangene jeg skal på nattevakt er det som at noen skrur av en bryter. Jeg blir skikkelig nedstemt og engstelig. Får hodepine og gruer meg. Jobber på sykehus så vet aldri hvordan vaktene er, kan være rolig eller kjempetravelt. Arbeidsgiver er veldig tydelig på at ingenting gir gyldig fritak fra å jobbe netter hos oss. Jeg forstår jo det, alle må ta sin turn. Men jeg makter ikke mer. Vurderer å bytte jobb (ikke bare pga dette, men ut fra et totalbilde). Men om jeg går over til kommunen taper jeg jo lønn. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men kanskje noen har noen erfaringer? Anonymkode: 71c93...96e Bytt jobb, helsa er viktigere enn litt lønnstap. 2
Gjest Albbas Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 Hvorfor må du gå ned i lønn om du begynner i kommunen? Her har flere kommuner bedre betingelser enn sykehuset (fordi de slåss med hverandre og sykehuset om å kapre disse sykepleierne...).
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 Som sykepleier har du jo mange jobbmuligheter utenom sykehus, så ikke lås deg fast på at du må gå natt i heletatt! Se deg etter noe annet... Anonymkode: 28f2e...734 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 Går du over til kommunen kan du forhandle lønn, f.eks stille krav til samme lønn som sykehuset. Noen kommuner godtar dette da de sliter med rekruttering. Et annet alternativ er å jobbe et sted med 12t vakter. Friperioder, men også litt bedre betalt. Anonymkode: 72775...107 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 Takk for for gode råd. Er det innafor å som til sjefen at man sliter sånn med nattevakter at man vurderer å bytte jobb? Jeg er redd for reaksjonen. ts Anonymkode: 71c93...96e
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for for gode råd. Er det innafor å som til sjefen at man sliter sånn med nattevakter at man vurderer å bytte jobb? Jeg er redd for reaksjonen. ts Anonymkode: 71c93..6e Ingenting å være redd for. Det er jo en ærlig sak. Mange velger å bytte jobb etter noen år som nattevakt. Sjefen vet det. Anonymkode: cc68f...9b9 2
I Grosny Skrevet 26. oktober 2023 #16 Skrevet 26. oktober 2023 (endret) Det er ikke sikkert du trenger å bytte jobb. Du kan si ifra at det ikke går bra med deg når du jobber natt og at du må slutte med det. Fullt mulig sjefen gir deg en nattefri turnus i stedet. Får du ikke ny turnus uten natt så må du søke andre jobber. Endret 26. oktober 2023 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #17 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for for gode råd. Er det innafor å som til sjefen at man sliter sånn med nattevakter at man vurderer å bytte jobb? Jeg er redd for reaksjonen. ts Anonymkode: 71c93...96e Ja. Forstår at mange ikke ønsker nattevakter, så de kan ikke tilrettelegge for alle. Men hvis du er stabil, lite syk og flink i jobben, så bør de gjøre litt innsats for å beholde deg. Anonymkode: 72775...107 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #18 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg har selv arbeidet natt, og i bunn og grunn er det ikke for alle. Det er tøft å jobbe natt. Det er en grunn for at det er mange helsefarer assosiert med nattarbeid. For det er tøft. For min del taklet jeg selve nattarbeidet godt, men slet skikkelig med å snu døgnet om til dag når jeg måtte det. Jeg er B menneske, men jeg kan også leve med en rutine og jobbe vanlig dagtid. Men det å måtte snu opp ned på døgnet hele tiden, det var grunnen til at jeg søkte meg videre til noe annet. Har jeg tapt penger på det? Ja. Måtte nok ned 100k i lønn. Men det var også verd det for min del. Anonymkode: 3f641...875 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #19 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg hadde ikke likt om en på teamet fikk fritak for nattevakter, da blir det jo mer på oss andre.. Men så har jeg styrt unna alle utdanninger hvor nattevakter er typisk. Jobbet i bar fra 1930-04 i blant tidligere og det knekte meg helt. La på meg og gruet meg til jobb. Aldri mer. Jeg syns sykepleierutdanningen virket spennende, men styrte glatt unna pga turnus og ugunstige arbeidstider Anonymkode: ad9f6...dc9 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #20 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for for gode råd. Er det innafor å som til sjefen at man sliter sånn med nattevakter at man vurderer å bytte jobb? Jeg er redd for reaksjonen. ts Anonymkode: 71c93...96e Hvorfor? Du minner om meg da jeg var yngre. Skal du ta hensyn til egen helse og fremtid eller er reaksjonen fra sjefen det som stopper deg fra å kanskje redde en helse som går nedover? Nesten ingen menn som tenker sånn. Så hvorfor skal kvinner ha så tåpelig tankegang. Drive å ta hensyn til andres reaksjoner, hallo, det er sjefen din. Som antagelig driter i om du bytter jobb. Kjenner nok folk som har gått på veggen. Anonymkode: b1738...a4b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå