Gå til innhold

Droppe gaver i barnebursdager.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rektor har åpnet gratisbutikk: – Noen elever har ikke støvler eller regntøy, og de går tynnkledde

https://www.aftenposten.no/norge/i/8J0xaA/rektor-har-aapnet-gratisbutikk-noen-elever-har-ikke-stoevler-eller-regntoey-og-de-gaar-tynnkledde

Rektoren har sett mye barnefattigdom og har derfor åpnet en gratisbutikk som overskriften i artikkelen sier. Men hun anbefaler også foreldre å droppe gaver i barnebursdager for å hjelpe de fattige. 

Vet at dette med gaver alltid har vært et problem for de fattige, det kan jo bli ganske mange bursdagsbesøk for de minste.  Men det som jeg ikke hadde tenkt på og som rektoren minnet om var at mange foreldre prøver å skjule at de har eller har fått dårlig råd.  Så selv om du tenker "alle foreldrene i min klasse har råd til gave" så trenger ikke det være tilfellet.  Barnefattigdommen hadde også doblet seg fra 5 prosent til 10 prosent de siste 10 årene i Stavanger.  Vet ikke hva tallene er i andre steder, men det er vel rimelig å anta at man ser lignende økning i resten av landet også. 

Anonymkode: 654bd...980

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldigvis måtte man ikke be hele barnehagen eller klassen før i tida. Men mener ikke at man skal utelate en eller to. Be noen få så blir det færre selskap og gaver i året. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg får ikke fram artiklene fordi jeg ikke abonnerer. Men en fin løsning som brukes her er at foreldrene blir enige om en sum som skal vippses en av foreldrene til bursdagsbarnet. F.eks. ved 14 elever i klassen, 50 kr fra hver av de andre 13 elevene = 650 kr til sammen. Dette brukes til en eller flere ting barnet ønsker seg, og foreldrene til barnet tar seg av resten. To eller flere barn i klassen kan fint slå sammen bursdagsfeiringen til ett selskap. Hvis f.eks. tre av barna har bursdag i oktober kan de bli enige om en dag hvor de kan samles i et lokale. I skolekretsen til tantebarna mine har de lov å bruke gymsalen på skolen, på naboskolen må de finne lokale selv. Det er også populært med feiring på gård, McDonald's, Lekeland og den slags, men det kan bli merkbart dyrere. 

Endret av Millimani
Skrevet
Millimani skrev (11 minutter siden):

Jeg får ikke fram artiklene fordi jeg ikke abonnerer. Men en fin løsning som brukes her er at foreldrene blir enige om en sum som skal vippses en av foreldrene til bursdagsbarnet. F.eks. ved 14 elever i klassen, 50 kr fra hver av de andre 13 elevene = 650 kr til sammen. Dette brukes til en eller flere ting barnet ønsker seg, og foreldrene til barnet tar seg av resten. To eller flere barn i klassen kan fint slå sammen bursdagsfeiringen til ett selskap. Hvis f.eks. tre av barna har bursdag i oktober kan de bli enige om en dag hvor de kan samles i et lokale. I skolekretsen til tantebarna mine har de lov å bruke gymsalen på skolen, på naboskolen må de finne lokale selv. Det er også populært med feiring på gård, McDonald's, Lekeland og den slags, men det kan bli merkbart dyrere. 

Enig at det beste er å vippse. Og så kan barna lage et kort der de skriver noe hyggelig, så får de også gitt noe selv. Lurt å samle de nærmeste som har bursdag en mnd, og gjøre det til en vane fra 1 klasse av. Veldig bra at skolen stiller med lokale!

Anonymkode: 81bbf...b1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...