Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #41 Skrevet 30. januar 2006 Som sagt, jeg har ikke sjekket fakta, jeg sier bare at dersom det denne gjesten sier stemmer, så ville jeg ikke støttet stiftelsen. Er ikke noe synd på meg for det Jeg har lett litt etter en hjemmeside - vet du om de har en?
Gjest Rhoswen Skrevet 30. januar 2006 #42 Skrevet 30. januar 2006 Nei, jeg er helt enig, som sagt. Nettsidene er på barnerett.com
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #43 Skrevet 30. januar 2006 Intressant. Anbefaler alle å lese der. En ting som faktisk sjokkerte meg: -Mellom 9% av alle gutter og 19% av alle jenter utsettes for seksuelle overgrep før fylte 18 år (Sætre 1986: Tvang til seksualitet 1986). 19% av alle jenter, det er jo veldig mye. Nå er dette datert til 1986, er det noen som vet om nyere tall?
Gjest Rhoswen Skrevet 30. januar 2006 #44 Skrevet 30. januar 2006 Det er nokså sjokkerende, ja. Nå vet jeg ikke hva de definerer i tallene som overgrep, men for et barn (for den saks skyld også voksne) kan det være alt fra uønsket seksuell oppmerksomhet til det gjennomførte fysiske overgrepet. Jeg tror ikke jeg kjenner mange jenter som ikke en eller annen gang i livet i en eller annen form har opplevd en situasjon ubehagelig; en eller annen onkel som tafser litt for mye eller upassende oppmerksomhet fra en eldre "venn av familien" eller liknende. Uten at jeg mener folk bør fengsles, det skulle tatt seg ut om enhver mann som har foretatt seg noe litt på kanten skulle fengsles, men det er mange flytende grenser her, og det som skiller et offer fra en som klarer seg kan være nettopp selvfølelse og evne til grensesetting - dette er ingen selvfølge for et barn! Og når Tony Blair går ut og sier han dasker ungene - jeg tror det generelt er mye uforstand rundt grensesetting og hvilke signaler vi sender videre til dem vi skal være forbilder for. Man vet jo om at det er mange som lar være å anmelde overgrep, og mange blir voksne og kan ikke gjøre annet enn å gå i terapi og være preget av en barndom som misbrukt, uten at de kommer over det noen gang av den grunn - uten at en gjerningsmann blir tatt og forhindret fra å forgripe seg på flere, og uten å bli møtt med forståelse. Jeg tror det er vanskelig for folk som aldri har sett noe upassende, å sette seg inn i hvordan det er for offer og for pårørende å leve med kunnskapen om at overgrep har skjedd. Bare det å bli trodd av noen er en enorm lettelse, bare det at noen IKKE møter en med mistro kan virke helt umulig for en som er i situasjonen. Det er ganske utbredt å møte skepsis i en slik situasjon - jeg mener, er det ikke en klassiker: "Var hun utfordrende kledd? Sa hun nei høyt nok? Skrev hun en stor plakat svart på hvitt med ordet nei? Hadde hun en stor heiagjeng med pongponger og hornorkester som sang nei?" Vel... kort sagt, bevissthet om grenser og selvfølelse er kjempeviktig, og jeg synes det er bra folk engasjerer seg. Enten de kaller det Livestrong eller Stine Sofies Stiftelse eller Redd Barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå