Gå til innhold

Stine Sofies stiftelse mister støtten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overraskende at dette kommer fra denne regjeringen, da det later til at de ynder å bruke penger på alt mulig, men synes det er flott jeg da.

Ingen organisasjoner bør få statsstøtte.

Skrevet
Overraskende at dette kommer fra denne regjeringen, da det later til at de ynder å bruke penger på alt mulig, men synes det er flott jeg da.

Ingen organisasjoner bør få statsstøtte.

Hvorfor ikke?

Skrevet
Hvorfor ikke?

Fordi at dersom de ikke evner å drive seg selv, altså ikke er levedyktige, så bør de ikke få hjelp. Er det noe som ikke fungerer må man innse det og ta konsekvensen av det, evt finne på noe annet

Skrevet

Jeg synes Stine Sofies Stiftelse er en viktig organisasjon, de hjelper med å sette søkelys på barns rettigheter, det finnes ikke så mange særorganisasjoner for barn som jobber med norske forhold og jeg synes vi trenger det.

Ikke minst har jeg stor beundring for henne som startet stiftelsen, jeg tror ikke jeg ville klart å gå i gang med en så stor jobb etter å ha lidd et sånt tap som hun gjorde. Hun må være utrolig tøff, og det kan godt hende vi kan ha bruk for så tøffe mennesker som gidder å engasjere seg, så det er synd hun møter sånne hindringer som dette.

Skrevet
Jeg synes Stine Sofies Stiftelse er en viktig organisasjon, de hjelper med å sette søkelys på barns rettigheter, det finnes ikke så mange særorganisasjoner for barn som jobber med norske forhold og jeg synes vi trenger det.

Ikke minst har jeg stor beundring for henne som startet stiftelsen, jeg tror ikke jeg ville klart å gå i gang med en så stor jobb etter å ha lidd et sånt tap som hun gjorde. Hun må være utrolig tøff, og det kan godt hende vi kan ha bruk for så tøffe mennesker som gidder å engasjere seg, så det er synd hun møter sånne hindringer som dette.

Jeg er enig med deg i alt du sier, men jeg er imot å støtte den med penger over statsbudsjettet.

Skrevet

Jeg tror ikke Stine-Sofies stiftelse er den beste organisasjonen å bruke penger på når det gjelder barns rettigheter. Jeg har selv mye større tro på Redd Barna. Synes ikke det virker som om stiftelsen har stor faglig kompetanse. Tror de har fått mye støtte pga Baneheiasaken (som var helt forferdelig), men det er ikke grunn nok til å holde liv i en slik organisasjon.

Skrevet (endret)
Jeg er enig med deg i alt du sier, men jeg er imot å støtte den med penger over statsbudsjettet.

Guess we'll have to agree to disagree.

Sånne ideelle organisasjoner får sjelden særlige inntekter på egen hånd, bortsett fra store organisasjoner som Redd Barna, og de har mer enn nok å ta tak i i andre deler av verden, så jeg tror de engasjerer seg lite f.eks i barns juridiske rettigheter i Norge, noe som har vært en del av arbeidsområdet til Stine Sofies Stiftelse. Jeg er like mye for å gi støtte til dem som til politiske partier.

Edit: skrivefeil

Endret av Dagoberta
Skrevet

Ok, jeg er imot statsstøtte til alt jeg da :)

Skrevet

Det må da være bedre at det gis statsstøtte til alle frivillige organisasjoner som gjør nytte for seg i velferdsøyemed, istedet for at staten må koste alt selv, vel og merke hvis de vil at vi fortsatt skal kalles en velferdsnasjon.

Det er mange som stiller opp og jobber gratis i de fleste frivillige organisasjonene, men de er ofte avhengige av en del midler til driften. Hvis de må legge ned arbeidet p.g.a. at disse uteblir, så går mye verdifullt gratisarbeide tapt.

Skrevet
Sånne ideelle organisasjoner får sjelden særlige inntekter på egen hånd, bortsett fra store organisasjoner som Redd Barna, og de har mer enn nok å ta tak i i andre deler av verden, så jeg tror de engasjerer seg lite f.eks i barns juridiske rettigheter i Norge,

Redd barna gjør utrolig mye for norske barn og er i mine øyne en mye mer seriøs aktør enn stine-sofies stiftelse. Les gjerne litt mer om hva de faktisk gjør i Norge: http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=168

Skrevet
Redd barna gjør utrolig mye for norske barn og er i mine øyne en mye mer seriøs aktør enn stine-sofies stiftelse. Les gjerne litt mer om hva de faktisk gjør i Norge: http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=168

helt enig med deg i det!

Baneheia var en forferderlig sak. men for meg framstår moren til den døde jenta veldig bitter og hevngjerrig overfor det som skjedde. Det hadde jeg også vært hvis det samme hadde skjedd med min datter, men synes ikke det er noe godt utgangspunkt for en frivillig organisasjon. Jeg gir mye heller pengegaver til redd barna enn denne stifltelsen.

Skrevet

Ser ikke noe galt i atr denne organisasjonen må søke om midler på lik linje med de fleste andre velfungerende flotte og prisverdige tiltak.

Barns rettigheter er vikitg, men det er søren meg mye annet også.

Skrevet
Ok, jeg er imot statsstøtte til alt jeg da :)

Sterke ord.

Antar at dette betyr null støtte til f.eks.

Kirken

Helse forskning

Jordbruksforskning

etc

Politisk aktivitet (utenom lønn til politikere)

Støtte til statlige/kommunale/private barnehager

etc

etc

Selv synes jeg Stine Sofies Stiftelse er en av de viktigste organisasjonene i Norge mht å ivareta barns behov og at politikerenes fine festtaler om å ivareta barn er et spill for galleriet.

Skrevet
Sterke ord.

Antar at dette betyr null støtte til f.eks.

Kirken

Helse forskning

Jordbruksforskning

etc

Politisk aktivitet (utenom lønn til politikere)

Støtte til statlige/kommunale/private barnehager

etc

etc

Selv synes jeg Stine Sofies Stiftelse er en av de viktigste organisasjonene i Norge mht å ivareta barns behov og at politikerenes fine festtaler om å ivareta barn er et spill for galleriet.

Ja

Skrevet

Mener du at politikerne bare lyver når de sier at de vil ivareta barns behov?

Gjest Rhoswen
Skrevet
Synes ikke det virker som om stiftelsen har stor faglig kompetanse

Basert på hva?

Fordi noen har opplevd noe personlig, er ikke det ensbetydende med at de mister all evne til å tilegne seg kompetanse... de har tilknyttet seg flere advokater og annet fagpersonell, hun sitter selv i et utvalg som vurderer lovreguleringer, de har ulike prosjekter de driver hvor de henter inn fagkompetanse - de later ikke som om de er noe annet enn det de er; en organisasjon for å gi mennesker i den situasjonen et apparat de kan få hjelp i.

De formidler kontakt til aktuelle instanser og sitter på informasjon om det meste som skjer i relaterte saker, de er anerkjent av advokater og departementer som en aktør å regne med - som det de er; en organisasjon. Flere bistandsadvokater har henvendt seg til dem ifm saker som er skjedd, noen av dem oppe i media i det siste, og det jobbes med mye mer enn det som kommer frem i media. De gjør mer enn å klippe snorer eller overrekke gavekort. Lurt å sette seg litt inn i ting før man uttaler seg om noe, foreslår jeg.

Hvorvidt det skal være statlig støtte - nå er det engang slik at staten har penger til ulike organisasjoner, som tildeles etter prioritering hvert år. I fjor fikk de tildelt en million, i år får de ingenting.

Enig med Far til 2, hvis vi først tar en titt på hva som skulle hatt statsstøtte...

Arbeidet som gjøres i stiftelsen er faktisk unikt i Norge, de har fått gjennom lovendringer og jobber blant annet med å få inn i undervisningen bevisstgjøring for barn om grensesetting ifm hva som er greit og ikke - når har man lov til å si fra?

Jeg synes det er helt hårreisende at man har opphetede, engasjerte diskusjoner om vekten av matte og andre fag, og så brukes det ikke en krone på opplysning og bevisstgjøring om familiestruktur, relasjoner, utvikling, nettverk, grensesetting og alt dette som i 2006 dessverre ikke er noen selvfølge. 1 av 3 barn utsettes for eller er vitne til vold og/eller overgrep. Er det en grei statistikk? Jeg synes ikke det. Jeg synes det er supert at det finnes folk som bryr seg nok til å holde på med dette, for det meste på dugnad (de har først hatt litt lønn de siste par årene). De har kjøpt utstyr til både KRIPOS og røntgenavdelingen på Ullevål som vil vidra til oppklare overgrepssaker. Jeg blåser faktisk i hva som driver dem, jeg, hvis de faktisk kan oppnå noe - det er mer enn de fleste av oss kan si.

men for meg framstår moren til den døde jenta veldig bitter og hevngjerrig

And then what? Betyr det at hun ikke er i stand til å jobbe engasjert for en sak?

Organisasjonen jobber for barns rettigheter - deres egne saker er ikke hoveddrivkraften. Det ble motivasjonen, det ble triggeren den gangen det skjedde - men det skal en særdeles beskyttet person til å påstå at rettsvesen, barnevern, politi, helsevesen og involverte instanser har NOK midler og NOK kompetanse til å følge opp ofre og pårørende i slike saker.

Om man må oppleve det selv for å se betydningen er det helt tragisk. Flere burde kravle ned fra sitt uopplyste trygge ståsted og engasjere seg i noe som betyr noe - enten det gjelder denne saken eller andre.

Skrevet

Hva jobber denne stiftelsen for egentlig)

Hun som ringte fra dem for å tigge penger av meg vektla kun at de jobbet for lengre straffer og dårligere rettssikkerhet for folk som mistenkes for overgrep mot barn (hun kalte det selvfølgelig ikke dårligere rettssikkerhet, men hun sa de øsnket å justere beviskravene eller noe sånt). Tilsvarende uttalenser har jeg sett fra hun moren i pressen tidligere.

Jeg vil IKKE være med på å finansiere prosjekter med de målene der. Det er viktig at ingen uskyldige blir dømt, og strengere straffer redder ikke ett eneste barn fra overgrep. Strengere straffer vil ikke virke prevantivt mot denne formen for kriminalitet (dete finnes en drøss undersøkelser om, ref. Johs Andenæs feks), det vil i tilfelle være mest for de pårørendes skyld, en følelse av oppreisning. Men jeg tror ikke noen pårørende vil føle at det er "rettferdig" uansett hvor lenge en overgriper sitter i fengsel eller hvor ille han eventuelt ville blitt behandlet. Fra USA kan vi lese om pårørende som opplever at den utløsende hevnen de håpet ville materialisere seg når gjerningsmannen ble henrettet, ikke kom. Man føler ikke at ting bli gjort opp. Ting blir ikke gjort opp. Uansett hvor streng og jævlig straffen er vil man aldri kunne gjøre skaden god igjen.

...så derfor støtter jeg heller Redd Barna. Jeg forstår godt denne morens brennende trang til å GJØRE NOE etter det som skjedde, men personlig foretrekker jeg en nøytral, profesjonell organisasjon framfor folk med behov for personlig vendetta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...