Tingelling Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Vurderer om vi skal utvide familien med en hund, men er usikker på dette med valp og barn på 5-8 år. Når fikk dere valp og hvor gamle var barna? Gikk det bra? Har dere tips og triks? sist vi hadde hund, hadde vi ikke ungene, så dette er ny «problemstilling» jeg vil tenke godt på.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 Yngste var 13. Synes ikke små barn og hund hører sammen i det hele tatt. Anonymkode: 51304...f8c 3 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 Yngste var førsteklassing. Anonymkode: 3365b...feb 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Fikk hund før barna kom og ville aldri, aldri, aldri skaffet meg hund etter å ha fått barn mens barna er små, for å si det sånn... Anonymkode: 8c4f3...626 2 1
Tingelling Skrevet 26. oktober 2023 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk hund før barna kom og ville aldri, aldri, aldri skaffet meg hund etter å ha fått barn mens barna er små, for å si det sånn... Anonymkode: 8c4f3...626 Hva definerer du små? 1
Ulrikke Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 Barna som var her på deltid var 4, 5 og 9. Sistemann ikke født enda. Skulle vi gjort det igjen, ville vi ventet minst til den minste gikk på skolen. Gjerne 9-10 år. Det gikk jo fint, og det er mulig det var annerledes fordi barna ikke var her hele tiden, men vi følte det tok lang tid før barna var ferdig "oppdratt" rundt hunden. Men skulle jeg valgt igjen, kanskje så store som eldstemann var. Vi måtte avlive hunden da yngste var 8,5, og da fikk vi ny hund - det var aldri noe problem, men da var jo alle vokst opp med hund (og de andre barna hadde da også hund i det andre hjemmet), så det gikk veldig knirkefritt. 1 1
Tingelling Skrevet 26. oktober 2023 Forfatter #7 Skrevet 26. oktober 2023 Ulrikke skrev (11 minutter siden): Barna som var her på deltid var 4, 5 og 9. Sistemann ikke født enda. Skulle vi gjort det igjen, ville vi ventet minst til den minste gikk på skolen. Gjerne 9-10 år. Det gikk jo fint, og det er mulig det var annerledes fordi barna ikke var her hele tiden, men vi følte det tok lang tid før barna var ferdig "oppdratt" rundt hunden. Men skulle jeg valgt igjen, kanskje så store som eldstemann var. Vi måtte avlive hunden da yngste var 8,5, og da fikk vi ny hund - det var aldri noe problem, men da var jo alle vokst opp med hund (og de andre barna hadde da også hund i det andre hjemmet), så det gikk veldig knirkefritt. Våre unger er vant til hund, og vet når det er hviletid og hva de bør gjøre (og ikke gjøre) rundt dyr. De skal heller ikke ha ansvar for den på noen som helst måte. Men for min del er det mer om jeg er 100% sikker at jeg har overskudd til å oppdra en hund samtidig som følge opp ungene. Nå er minste veldig selvstendig for alderen, men likevel føler jeg et ansvar for at både hunden og ungene skal ha det bra. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 Yngste var 14. Anonymkode: 9d9e6...608 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 13 og 16. Ville ikke ha skaffet før.. Anonymkode: 9de76...1be 1
Ulrikke Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 Tingelling skrev (3 minutter siden): Våre unger er vant til hund, og vet når det er hviletid og hva de bør gjøre (og ikke gjøre) rundt dyr. De skal heller ikke ha ansvar for den på noen som helst måte. Men for min del er det mer om jeg er 100% sikker at jeg har overskudd til å oppdra en hund samtidig som følge opp ungene. Nå er minste veldig selvstendig for alderen, men likevel føler jeg et ansvar for at både hunden og ungene skal ha det bra. Jeg synes nesten det ble mer stress i forhold til logistikken med hund når alle ungene ble større. Mer transport hit og dit, mer som skjedde, mye farting. Høres ut som om jeg synes dette med hund bare er pes altså, mener ikke det, yngste er 18 nå og vi har to hunder. Og NÅ er det virkelig null stress igjen. Men det var en periode vi hadde mange store barn som skulle følges opp hvor jeg tenkte at det var litt i overkant hektisk og dårlig samvittighet innimellom (for enten barn, bonusbarn eller hunder ) 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 Tingelling skrev (27 minutter siden): Hva definerer du små? Barnehagealder Anonymkode: 8c4f3...626 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 8 år. Går veldig fint❤️ Barnet er hjemme fra skolen i 14-tiden, så den er hjemme ca 6 timer om dagen alene. Anonymkode: 74e1d...95e 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 Har du for lite å gjøre at du skal ha hund i tillegg?? Anonymkode: e4a5d...0ff
Tingelling Skrevet 26. oktober 2023 Forfatter #15 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 8 år. Går veldig fint❤️ Barnet er hjemme fra skolen i 14-tiden, så den er hjemme ca 6 timer om dagen alene. Anonymkode: 74e1d...95e Det har jeg også tenkt, at de har selskap i hverandre, helt til jeg tenkte sikkerhet 😂🙈 Hva hvis det skjer noe om de er alene hjemme? En hund er jo rovdyr, så selv om de et aldri så snille, kan vi ikke stole 100% på dem. Hva gjør ungen når hen kommer hjem? Eller er det bare jeg som problematiserer for mye, at det går helt fint? 1
Tingelling Skrevet 26. oktober 2023 Forfatter #16 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Barnehagealder Anonymkode: 8c4f3...626 Nei, det er jeg veldig enig i! Først nå jeg føler meg klar nok til å tenke tanken på å ville ha hund igjen. Nettopp fordi jeg ville ha overskudd til hund, og sikre at hunden får et godt liv i familien. 2
Anonym-09 Skrevet 26. oktober 2023 #17 Skrevet 26. oktober 2023 Mine var 6 og 4 år. Vi var mere avlastningshjem et år før vi fikk han på heltid. Han var året når han begynte å komme til oss. Dette var en liten hund. Passet perfekt for vår del. Så når ungene begynte å flytte så var han så gammel at døde. Så han var bare vant med mye folk rundt seg. Slapp den tiden når vi var bare på jobb og han måtte være hjemme alene lenge. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #18 Skrevet 26. oktober 2023 Barnet var 11 år. Vi hadde nok ikke kunnet skaffet hund før det, barnet måtte bli såpass stor for å begynne og klare å "begrense seg" og beherske impulsene sine. Og høre på oss når vi sa "la hunden/valpen være i fred nå". Det gikk bra. Anonymkode: 532a5...0b2 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #19 Skrevet 26. oktober 2023 Var 8 år. Kunne gjerne fått før, med passet ikke for meg før det. Det går helt fint å få hund når barna er 5 og 8 år. Anonymkode: e8d38...21f 1
Tingelling Skrevet 26. oktober 2023 Forfatter #20 Skrevet 26. oktober 2023 Anonym-09 skrev (9 minutter siden): Mine var 6 og 4 år. Vi var mere avlastningshjem et år før vi fikk han på heltid. Han var året når han begynte å komme til oss. Dette var en liten hund. Passet perfekt for vår del. Så når ungene begynte å flytte så var han så gammel at døde. Så han var bare vant med mye folk rundt seg. Slapp den tiden når vi var bare på jobb og han måtte være hjemme alene lenge. Som ei på jobben til mannen sa, ungene flytter ut samtidig som hunden blir gammel, så da er vi fri😂 Eller så henter vi ny hund med en gang fordi huset plutselig er tomt 😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå