Gå til innhold

14.åringer på fest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halloweenhelgen nærmer seg, og husets fjortenåring og venner snakker om fester. 

Vi er vist verdens strengeste foreldre som ikke syns det er greit at han drar på fest langt unna der vi bor (ca en time med bil), hvor han i tillegg har fortalt om at det skal være "åpent hus", og hvor folk har planlagt å drikke. 

Hvordan er det rundt om i landet vårt. Er det slike at folk syns det er ok at 14.åringene drar på fest til folk hverken de eller foreldrene vet hvem er?  Jeg får bare vondt i magen av det. 😕

Bare så det er sagt, vi står støtt i skoene våre vi. Og går ikke bort fra nei i dette tilfelle, men jeg høre om så mange av disse ungdommene som får lov. hjemme, så da er jeg litt nysgjerrig på hva folk mener og tenker rundt dette.

Anonymkode: b049a...5db

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Halloweenhelgen nærmer seg, og husets fjortenåring og venner snakker om fester. 

Vi er vist verdens strengeste foreldre som ikke syns det er greit at han drar på fest langt unna der vi bor (ca en time med bil), hvor han i tillegg har fortalt om at det skal være "åpent hus", og hvor folk har planlagt å drikke. 

Hvordan er det rundt om i landet vårt. Er det slike at folk syns det er ok at 14.åringene drar på fest til folk hverken de eller foreldrene vet hvem er?  Jeg får bare vondt i magen av det. 😕

Bare så det er sagt, vi står støtt i skoene våre vi. Og går ikke bort fra nei i dette tilfelle, men jeg høre om så mange av disse ungdommene som får lov. hjemme, så da er jeg litt nysgjerrig på hva folk mener og tenker rundt dette.

Godt dere har grenser og passer på barnet deres. Det er jo mye rart som kan skje og de har ikke lov til å drikke i den alderen. 

Anonymkode: 1e7c6...8df

• Liker 4
Gjest Heidi Høst
Skrevet

Selvfølgelig ikke! 14 år er alt for ungt!

Gjest Angry Man
Skrevet

Fuck det. Jeg hadde ikke latt en 14 åring feste i et "åpent hus" 1 time unna. Da skulle isåfall barnet ha vært det mest oppegående og veslevoksne individet jeg kan forestille meg. En "typisk tenåring", aldri i verden!

Skrevet

Det rr selvsagt ingen på kg som lar barna gjøre det

Anonymkode: f8013...8a6

Skrevet

Jeg har en 13-åring som forteller at flere i hennes klasse er ute og henger seint på kveldene, noen har også begynt å være med eldre ungdommer på fest og de snakker om «å holde på med».  
Er sjeleglad for at mitt barn er av den kjedelige og fornuftige sorten, enn så lenge.
 13/14 år er alt for ungt…

Anonymkode: aeae4...786

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser jo at svarene her inne er akkurat slik jeg tenker, men realiteten er at jeg vet om hvertfall 30 fjortiser som skal på fest førstkommende helg. Så noen må jo mene noe annet. Og det er helt ok at vi foreldre har forskjellige grenser, jeg er bare nysgjerrig på hva de foreldrene tenker. Bryr de seg ikke noe om hvor ungdommene henger? Hva de driver med der? Tenker de at fjortisene har godt av å utfolde seg, og og gjøre det de selv måtte ønske`? Tenker de at det ikke er så nøye?

Vår ungdom mener jo at vi er dust, for han vil jo "leve livet" som han sier. Men det hindrer vi han tydeligvis i å gjøre ;)

• Liker 1
Skrevet

Min 14 åring hadde ikke fått lov. 

Anonymkode: f95f8...aef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser jo at svarene her inne er akkurat slik jeg tenker, men realiteten er at jeg vet om hvertfall 30 fjortiser som skal på fest førstkommende helg. Så noen må jo mene noe annet. Og det er helt ok at vi foreldre har forskjellige grenser, jeg er bare nysgjerrig på hva de foreldrene tenker. Bryr de seg ikke noe om hvor ungdommene henger? Hva de driver med der? Tenker de at fjortisene har godt av å utfolde seg, og og gjøre det de selv måtte ønske`? Tenker de at det ikke er så nøye?

Vår ungdom mener jo at vi er dust, for han vil jo "leve livet" som han sier. Men det hindrer vi han tydeligvis i å gjøre ;)

Hva er det som får deg til å tenke ar de ikke bryr seg fordi de har andre grenser!?

Skrevet

Selvfølgelig skal ikke en 14-åring på fest. Ingen normalt oppegående foreldre tillater dette.

Anonymkode: 12777...913

• Nyttig 1
Skrevet

Hva er det som får deg til å tenke ar de ikke bryr seg fordi de har andre grenser!?

At de ikke bryr seg om hvor barna henger - Altså at da at det ikke spiller noen rolle for foreldrene om barna henger på OsloS, eller er på Kino på Lørenskog.
Da tenker jeg jo at de det gjelder ikke har gjort seg opp så mange tanker om hvorfor f.eks politiet advarer ungdomsforeldre om å la barne henge på enkelte steder. 

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig skal ikke en 14-åring på fest. Ingen normalt oppegående foreldre tillater dette.

Anonymkode: 12777...913

Det er nettopp det som er "problemet". Utrolig mange foreldre lar de gjøre nettopp det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At de ikke bryr seg om hvor barna henger - Altså at da at det ikke spiller noen rolle for foreldrene om barna henger på OsloS, eller er på Kino på Lørenskog.
Da tenker jeg jo at de det gjelder ikke har gjort seg opp så mange tanker om hvorfor f.eks politiet advarer ungdomsforeldre om å la barne henge på enkelte steder. 

Kanskje du skal bry deg mer om deg selv og mindre om andre da:)

Skrevet

Sikker på at det ikke bare er noe sønnen din sier for at dere skal si ja? Har du snakket med noen andre foreldre som synes det er greit? Kan jo hende din sønn er ærlig om at det er fest, mens andre har spurt om de kan være hos en kompis bare? Ville sjekket med noen andre foreldre.

Anonymkode: 1f410...cac

• Nyttig 1
Skrevet

Mine har ikke fått lov til det. Den type fest er forbeholdt videregående og da fremdeles under kontroll med kjøring/henting. 

Anonymkode: e8341...a70

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en 14-åring selv og kjenner ingen foreldre som ville synes at dette er greit. Det hadde ikke vært greit for oss heller, men heldigvis er det utenkelig for noen av foreldrene vi kjenner å arrangere eller tillate noe slikt. Jeg tror dessverre det fremdeles finnes enkelte foreldre som tenker at de kommer til å drikke uansett så da er det bedre at det foregår hjemme hos dem selv og så finnes det nok også foreldre som selv skal ut eller er på hytta og ikke aner at tenåringen arrangerer fest hjemme. Du reagerer på at andre får lov å dra på slike fester, men sannheten er vet heller den at de ikke får lov, foreldrene vet bare ikke om at det er en fest de skal på og tror det er et vanlig overnattingsbesøk. 

Det er viktig å involvere seg i ungdommens liv. Bli litt kjent med vennene deres og også bli litt kjent med foreldrene. Det er lettere å ta opp ting hvis man er vant til å ha litt kontakt og prates nå og da. 

Skrevet

Hadde aldring latt min 14 åring dra på fest der det skal være alkohol og "åpent hus". Ingen i min omkrets ville latt ungdommene sine fått lov heller. Dette er nok ungdommen din som prøver å få deg til å snu mening ved å lyge om at "alle andre får lov". Skal banne på at de andre foreldre som har sagt ja ikke vet om alkoholen og åpenthus greiene.

Anonymkode: 428b0...23c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...