AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Vi står her nå og valg for fremtiden skal tas. Barnet mitt har bestemt seg for hva som skal søkes, og det er kun en ting og man kommer vist inn på første valg. Jeg ber h*n sjekke flere muligheter, åpne øya og ikke være så bestemt allerede nå, men være litt nysgjerrig. Jeg når ikke inn, jeg vet med sikkerhet at min h*n ikke passer inn der med tanke på hvilken retning som skal velges. Jeg kan ikke si det, men prøver å veilede, nevne hva man kan bli, videre vei, prøve å få opp nysgjerrigheten for det er så mye fint å velge mellom der vi bor. Jeg bryr meg ikke om det er yrkesrettet eller studiespes, men viktig å tatt med valgene før man har bestemt seg. Hvordan gjør dere andre dette? Hvordan få disse ungdommene til å lytte og bli litt nysgjerrig og ikke kun gå i en retning for det virker som det er mindre engelsk der. Anonymkode: 8bdd3...a00 1
Mt3 Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 Men de skal jo ikke søke akkurat nå, så hva med å prøve å finne en mulighet for utplassering innen det ungdommen ønsker å bli, og kanskje en utplassering i det du/dere rundt tenker passer bedre. Ting må ofte testes før en vet det ikke klaffer. Nå skal de vel få endel rådgiving på skolen også, så en kan jo håpe de er fornuftig i sin rådgiving, de vil jo i hvertfall kreve at ungdommen fører opp ett ønske på både 2. og 3. plassen også + flere skolevalg pr ønske. Dessuten så er det mange som endrer veivalg etter førsteåret også, det gir en jo bare erfaring. Samtidig som en da får ledige timer 2.året fordi en er ferdig med matte/engelsk/... så en kan velge å styrke karakterer eller ta andre kurs som gir flere poeng i videre sammenheng. 2
Tiuren Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 2 minutter siden, Mt3 said: Men de skal jo ikke søke akkurat nå, så hva med å prøve å finne en mulighet for utplassering innen det ungdommen ønsker å bli, og kanskje en utplassering i det du/dere rundt tenker passer bedre. Ting må ofte testes før en vet det ikke klaffer. Nå skal de vel få endel rådgiving på skolen også, så en kan jo håpe de er fornuftig i sin rådgiving, de vil jo i hvertfall kreve at ungdommen fører opp ett ønske på både 2. og 3. plassen også + flere skolevalg pr ønske. Dessuten så er det mange som endrer veivalg etter førsteåret også, det gir en jo bare erfaring. Samtidig som en da får ledige timer 2.året fordi en er ferdig med matte/engelsk/... så en kan velge å styrke karakterer eller ta andre kurs som gir flere poeng i videre sammenheng. Den enkleste form for rådgivning, den vanligste, og den med mest suksess hos "kunden" er "du må gjøre det du har lyst til, det som føles rett for deg". Egentlig tror jeg det er håpløst å be en tenåring om å revurdere sine valg, de må få gå på trynet og kjenne på smerten.... 10 2
Trolltunge Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg blandet meg ikke opp i det der. Uansett hva barna velger så tidlig har de et liv på å rette opp eventuelle feilvalg så tidlig i livet. Det viktigste var å støtte og at barna fortsatte utdanning. Vet jo av erfaring fra meg og mine venner at nesten ingen av oss endte opp med å faktisk jobbe med det vi utdannet oss til. At vi hadde utdanning var det viktigste, og så var det mye tilfeldigheter og våre evner som ble avgjørende videre. Jeg var aldri redd for at de skulle velge feil. At barn skal vite hva de vil og passer til så tidlig er ganske urealistisk å forvente, og bedre at de feiler selv enn at jeg dytter dem i retning de ikke føler som eget valg, for det gjør ikke noe bra for motivasjonen. 12 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 Å ta feil valg er vel en del av det å bli voksen. Anonymkode: cb0fb...af6 12 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg gikk til rådgiver på skolen. Valget ungdommen ville ta var så feil det kunne blitt. Jeg har aldri angret. Det er mange år siden, og ungdommen har takket meg siden. Anonymkode: 8672d...57e 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 Det er fult mulig å gjøre omvalg, heldigvis 😊 Anonymkode: 01304...649 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 Mt3 skrev (15 minutter siden): Men de skal jo ikke søke akkurat nå, så hva med å prøve å finne en mulighet for utplassering innen det ungdommen ønsker å bli, og kanskje en utplassering i det du/dere rundt tenker passer bedre. Ting må ofte testes før en vet det ikke klaffer. Nå skal de vel få endel rådgiving på skolen også, så en kan jo håpe de er fornuftig i sin rådgiving, de vil jo i hvertfall kreve at ungdommen fører opp ett ønske på både 2. og 3. plassen også + flere skolevalg pr ønske. Dessuten så er det mange som endrer veivalg etter førsteåret også, det gir en jo bare erfaring. Samtidig som en da får ledige timer 2.året fordi en er ferdig med matte/engelsk/... så en kan velge å styrke karakterer eller ta andre kurs som gir flere poeng i videre sammenheng. Ja, heldigvis er det en viss tid igjen og jeg håper det modnes litt på veien. De skal ha en skoledag, men de er i gang med rådgivning, men ser at sånn det er noe har h*n låst seg i et spor og ingen når inn. Mitt barn er litt sånn, alltid vært det. Men nå er det viktige valg og lurt da å være litt nysgjerrig. Anonymkode: 8bdd3...a00
Mt3 Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 Ofte så endres ønsket sterkt etter bedriftsbesøk også, og det skal de forhåpentligvis ha en del av fremover. Kan garantere at ingenting godt vil komme utav at du tvinger ungdommen til å velge noe annet enn det ungdommen selv ønsker. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 Tiuren skrev (13 minutter siden): Den enkleste form for rådgivning, den vanligste, og den med mest suksess hos "kunden" er "du må gjøre det du har lyst til, det som føles rett for deg". Egentlig tror jeg det er håpløst å be en tenåring om å revurdere sine valg, de må få gå på trynet og kjenne på smerten.... Trolltunge skrev (12 minutter siden): Jeg blandet meg ikke opp i det der. Uansett hva barna velger så tidlig har de et liv på å rette opp eventuelle feilvalg så tidlig i livet. Det viktigste var å støtte og at barna fortsatte utdanning. Vet jo av erfaring fra meg og mine venner at nesten ingen av oss endte opp med å faktisk jobbe med det vi utdannet oss til. At vi hadde utdanning var det viktigste, og så var det mye tilfeldigheter og våre evner som ble avgjørende videre. Jeg var aldri redd for at de skulle velge feil. At barn skal vite hva de vil og passer til så tidlig er ganske urealistisk å forvente, og bedre at de feiler selv enn at jeg dytter dem i retning de ikke føler som eget valg, for det gjør ikke noe bra for motivasjonen. Så alle har tart vgs på nytt igjen? Eller valgte dere da noe som faktisk kunne bruke videre? For det har jo også noe å si, hvilken retning når man er veldig unge. Og helt enig de er altfor unge til å ta valg, likevel er det valg de må ta. Støtter barnet gjør jeg også, men det er tre valg og mitt barn har kun 1 for har ingen plan å gå noe annet og tenker at det er heller ikke nødvendig å være nysgjerrig på annet AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er fult mulig å gjøre omvalg, heldigvis 😊 Anonymkode: 01304...649 Og ja, det kan gjøres omvalg. Problemet er at jeg vet mitt barn ikke vil "velge" å starte på nytt med de som er under. Jeg vet også om alle de som tok omvalg da jeg var ung faktisk sitter uten vgs i dag. Det gikk den gangen, i dag er det verre. Og kan man hindre at ungdommen dropper ut av vgs ved å gjøre de nysgjerrige og litt mer åpen mot rådgivning så tenker jeg det er bra. Ikke bare velge en ting for andre gjør det. Anonymkode: 8bdd3...a00 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 Mt3 skrev (4 minutter siden): Ofte så endres ønsket sterkt etter bedriftsbesøk også, og det skal de forhåpentligvis ha en del av fremover. Kan garantere at ingenting godt vil komme utav at du tvinger ungdommen til å velge noe annet enn det ungdommen selv ønsker. Det har jeg ikke tenkt heller? Aldri i verden om jeg tvinger barnet mitt til å velge "min" vei. Jeg ønsker bare at det er mer nysgjerrighet der, finne ut hva muligheter er og ikke kun låse seg fast i det venner har bestemt. Som jeg skrev sier ikke engang at det planen er vil kanskje være feil, vi snakker om hva barnet kan bli osv i den retningen som er ønsket. Så jeg sitter rolig i båten, men kanskje noen som har vært igjennom dette hadde noen tips? Anonymkode: 8bdd3...a00 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg gikk til rådgiver på skolen. Valget ungdommen ville ta var så feil det kunne blitt. Jeg har aldri angret. Det er mange år siden, og ungdommen har takket meg siden. Anonymkode: 8672d...57e Så bra det gikk fint og barnet ser det i dag. Anonymkode: 8bdd3...a00 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 Kommer jo veldig an på hva han eller hun har bestemt seg for. Frisør, helsefag eller kokk så er det jo bare å fortelle den brutale sannheten. Anonymkode: c7911...8bf 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 Vi har i disse dager åpen skole. Jeg ville anbefalt å reise rundt på disse. Der ser man ulike linjer «selge» seg inn til ungdommen. Og de lager hvertfall mye samtale her. Også er det ikke verre enn at mye kan løses om man velger feil. Man kan ta studiekompetanse, selv om man går yrkesfag. Og man kan gå over til yrkesfag selv om man tar studiespess. Dette er også 3 harde år, så den beste motivasjon er å ønske det man velger Anonymkode: 0da4d...977 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vi står her nå og valg for fremtiden skal tas. Barnet mitt har bestemt seg for hva som skal søkes, og det er kun en ting og man kommer vist inn på første valg. Jeg ber h*n sjekke flere muligheter, åpne øya og ikke være så bestemt allerede nå, men være litt nysgjerrig. Jeg når ikke inn, jeg vet med sikkerhet at min h*n ikke passer inn der med tanke på hvilken retning som skal velges. Jeg kan ikke si det, men prøver å veilede, nevne hva man kan bli, videre vei, prøve å få opp nysgjerrigheten for det er så mye fint å velge mellom der vi bor. Jeg bryr meg ikke om det er yrkesrettet eller studiespes, men viktig å tatt med valgene før man har bestemt seg. Hvordan gjør dere andre dette? Hvordan få disse ungdommene til å lytte og bli litt nysgjerrig og ikke kun gå i en retning for det virker som det er mindre engelsk der. Anonymkode: 8bdd3...a00 Så flott at du har barn som vil noe! Her har skolene et fint opplegg med yrkesmesser og utplasseringsdager for tiende trinn, kanskje det er noe sånt for ditt barn også? Det å tørre å velge selv, og kanskje oppdage at det var feil, at man ikke fikk førstevalget likevel, eller finne akkurat det man vil… det er en veldig viktig del av å bli voksen. Uansett tror jeg du skal være forsiktig med å synse for mye om hva som passer for ditt barn. Du kan plutselig bli overrasket over hvor mye som bor i barnet ditt bare det får prøve seg fram. Men jeg synes du skal være hard på at barnet ditt må sette opp tre ønsker. Selv om de to siste er ikke-ønsker. Det er bare med tre ønsker barnet er garantert skoleplass. Anonymkode: 3fbca...96a 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #16 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer jo veldig an på hva han eller hun har bestemt seg for. Frisør, helsefag eller kokk så er det jo bare å fortelle den brutale sannheten. Anonymkode: c7911...8bf Hva mener du? At dette er dårlige utdanninger? Anonymkode: 3fbca...96a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #17 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har i disse dager åpen skole. Jeg ville anbefalt å reise rundt på disse. Der ser man ulike linjer «selge» seg inn til ungdommen. Og de lager hvertfall mye samtale her. Også er det ikke verre enn at mye kan løses om man velger feil. Man kan ta studiekompetanse, selv om man går yrkesfag. Og man kan gå over til yrkesfag selv om man tar studiespess. Dette er også 3 harde år, så den beste motivasjon er å ønske det man velger Anonymkode: 0da4d...977 Og det er nettopp det ikke interessert å dra på utdanningsmesser, åpen skole eller noe. Vet hva som skal søkes og ferdig med det. Skulle bare ønske nysgjerrigheten lå der til å se hva tilbyr den skolen, hva kan jeg bli, hvilken retning fører den meg i osv. Og jeg sier det enda engang kommer aldri til å tvinge eller fortelle barnet mitt hva h*n skal søke, det er eget valg. Anonymkode: 8bdd3...a00 1
Trolltunge Skrevet 26. oktober 2023 #18 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så alle har tart vgs på nytt igjen? Eller valgte dere da noe som faktisk kunne bruke videre? For det har jo også noe å si, hvilken retning når man er veldig unge. Og helt enig de er altfor unge til å ta valg, likevel er det valg de må ta. Støtter barnet gjør jeg også, men det er tre valg og mitt barn har kun 1 for har ingen plan å gå noe annet og tenker at det er heller ikke nødvendig å være nysgjerrig på annet Og ja, det kan gjøres omvalg. Problemet er at jeg vet mitt barn ikke vil "velge" å starte på nytt med de som er under. Jeg vet også om alle de som tok omvalg da jeg var ung faktisk sitter uten vgs i dag. Det gikk den gangen, i dag er det verre. Og kan man hindre at ungdommen dropper ut av vgs ved å gjøre de nysgjerrige og litt mer åpen mot rådgivning så tenker jeg det er bra. Ikke bare velge en ting for andre gjør det. Anonymkode: 8bdd3...a00 Angående vgs er det som regel bare noen få fag man må ta opp for å få generell studiekompetanse, dersom man har valgt retning uten dette. En yrkesutdanning hadde jeg ikke steilet mot selv om jeg mente at det ikke var riktig for barnet. Jeg anser erfaringer og læring som positivt, uansett om det er å gjøre feil. Nå er jeg sikkert mye preget av at jeg som ung ikke ble møtt og forstått godt av mine egne foreldre. De hadde klare meninger om hvordan jeg var og hvilke evner jeg hadde som medførte en klar følelse av at mine foreldre faktisk ikke kjente meg godt, og heller ikke var særlig interessert i å virkelig bli kjent med meg, for "de visste bedre". Ingen vet bedre enn et individ selv hva som bor i det individet. Ikke engang foreldre. Kanskje minst foreldre i en del tilfeller, om foreldre uten å mene det har feilet slik mine gjorde. I beste mening antagelig/forhåpentligvis, men det hjelper lite. Å mene godt er ikke nødvendigvis å handle godt. Jeg velger derfor å respektere mine barn, og å lytte mer enn å påstå. Jeg er som nevnt heller ikke redd for at de erfarer å feile. Det er det mye læring i, og det er ikke farlig å feile om man lever i omgivelser som viser forståelse og støtte selv om man feilet. Har man derimot foreldre som sier "Ja hva var det jeg sa?" blir man redd for å feile, og da kan det å feile bli noe som tar motet fra deg. 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #19 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kommer jo veldig an på hva han eller hun har bestemt seg for. Frisør, helsefag eller kokk så er det jo bare å fortelle den brutale sannheten. Anonymkode: c7911...8bf Vet du brenner barnet barnet mitt for å bli frisør eller kokk så kjør på, det handler ikke om hvilken retning barnet velger. Det handler om at barnet ikke ser på andre retninger enn en og ser ikke på noe annet. Det er tre valg som skal tas, greit å vite hva de to andre valgene er også. Og ja jeg tror det er feil retning for mitt barn, det sier jeg ikke noe om. Barnet må velge selv, det skriver jeg også i hi. ts Anonymkode: 8bdd3...a00 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #20 Skrevet 26. oktober 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hva mener du? At dette er dårlige utdanninger? Anonymkode: 3fbca...96a Ja pga dårlig lønn, fysisk tungt/sliter på kroppen og ofte ugunstige arbeidstider. Da er det viktig at ungdommen tar med dette i betraktning. Anonymkode: c7911...8bf 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå