AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Barn som utøver vold ned i barneskolealder, hva gjør dere foreldre feil? Hva gjør dere for å rette opp i dette? Anonymkode: db52f...9cf 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg tenker kanskje ikke at jeg «eier» barna, hunden er noe jeg eier. Men ja, barna gjør forskjellig som jeg ikke er stolt av og som jeg prøver å luke vekk i samarbeid med skole. Anonymkode: 14a5f...6ba 10 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 Ingen som "eier" noen barn. Barn i Norge er selvstendige rettsubjekter som ikke er "eid" av noen som helst, men som barn så har de noen som er ansvarlige for de frem til myndighetsalder. Men disse barna er ikke en enartet kategori, men består av barn og unge med mange ulike bakgrunner som kan forklare en del av atferden. Det er alltid en forklaring bak atferden til et barn, de er ikke sånn av natur. Er ikke alltid foreldrene gjør noe feil, men samfunnet som en helhet svikter. "it takes a village to raise a child", og denne landsbyen er både foresatte, utvidet familie, venner, foreldre til venner!, skole, helsevesen osv osv. Mye vil jeg si at skyldes kronisk underfinanisering av de ulike tjenestene, som f.eks oppsøkende virksomhet inn mot ulike miljøer. Anonymkode: 466b4...df3 9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Dette er et problem som blir stadig større. Uønsket adferd får verken konsekvenser for barn eller foreldre. Mange foreldre "gjemmer seg bak" div diagnoser. Anonymkode: d8030...65e 15 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Barn som utøver vold ned i barneskolealder, hva gjør dere foreldre feil? Hva gjør dere for å rette opp i dette? Anonymkode: db52f...9cf Gjør feil??? Anonymkode: a6421...411
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg har hatt et av disse barna. Det er mange grunner til at det ble som det ble. Hva tenker du at jeg har gjort feil, siden du mener feilen ligger hos meg? Anonymkode: 8fb4f...76c 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ingen som "eier" noen barn. Barn i Norge er selvstendige rettsubjekter som ikke er "eid" av noen som helst, men som barn så har de noen som er ansvarlige for de frem til myndighetsalder. Men disse barna er ikke en enartet kategori, men består av barn og unge med mange ulike bakgrunner som kan forklare en del av atferden. Det er alltid en forklaring bak atferden til et barn, de er ikke sånn av natur. Er ikke alltid foreldrene gjør noe feil, men samfunnet som en helhet svikter. "it takes a village to raise a child", og denne landsbyen er både foresatte, utvidet familie, venner, foreldre til venner!, skole, helsevesen osv osv. Mye vil jeg si at skyldes kronisk underfinanisering av de ulike tjenestene, som f.eks oppsøkende virksomhet inn mot ulike miljøer. Anonymkode: 466b4...df3 👏 Anonymkode: a6421...411
Topsi Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 (endret) Man eier ikke andre mennesker, som mange andre har påpekt. Men jeg tror ikke barna får nok konsekvenser hjemme, i en trygg setting Endret 26. oktober 2023 av Topsi Skrivefeil 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er et problem som blir stadig større. Uønsket adferd får verken konsekvenser for barn eller foreldre. Mange foreldre "gjemmer seg bak" div diagnoser. Anonymkode: d8030...65e Tull! Anonymkode: a6421...411 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 Helt ned i barnehagealder. 🙄 En stor unge i bhg, kan gjøre en del skade på andre, den også. På oss voksne, også. Bite hull i huden, slå i ansikt, lugge, sparke. Blåmerke på foten, i mange dager etterpå. Noe har skjedd, de senere årene. Det har alltid vært noen, men det er ikke bare meg som ser det har blitt langt flere utagerende unger. Skulle gjerne visst hvorfor. -før en eller annen nevner innvandring, som jo lett skjer i sånne debatter. Nop, hos oss snakker vi norsk, som i tiende generasjon. Vi har nesten ingen av utenlandsk opprinnelse. Anonymkode: 30e88...0de 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 Er ikke alltid det er foreldrene som gjør no galt. Jeg er oppvokst i en søskenflokk på 4. Vi har hatt gode, snille foreldre som har fulgt oss godt opp. Likevel var et av søsknene voldelig mot oss andre søsken og andre på skolen. Mye ble gjort for å hjelpe uten hell, de prøvde å få hjelp utenfra, fra psykolog osv uten hell. De gjorde alt de kunne. Anonymkode: 6fa7f...b04 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Helt ned i barnehagealder. 🙄 En stor unge i bhg, kan gjøre en del skade på andre, den også. På oss voksne, også. Bite hull i huden, slå i ansikt, lugge, sparke. Blåmerke på foten, i mange dager etterpå. Noe har skjedd, de senere årene. Det har alltid vært noen, men det er ikke bare meg som ser det har blitt langt flere utagerende unger. Skulle gjerne visst hvorfor. -før en eller annen nevner innvandring, som jo lett skjer i sånne debatter. Nop, hos oss snakker vi norsk, som i tiende generasjon. Vi har nesten ingen av utenlandsk opprinnelse. Anonymkode: 30e88...0de Jobber i bhg og synes ikke det Jar blitt flere utagerende barn nei. Derimot er flere raske til å dømme foreldrene og til å kommentere barna og utestenge! Anonymkode: a6421...411 14 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva tenker du at jeg har gjort feil, siden du mener feilen ligger hos meg? Anonymkode: 8fb4f...76c Jeg tviler på at du (og andre i samme situasjon) har gjort noe direkte feil, i hvert fal ikke bevisst, men du har kanskje vært for lite "flink" til å se barnets behov og/eller vært for lite konsekvent? Jeg har brukt mye tid på å lære barna å ikke snakke dritt om andre og ellers oppføre seg greit mot greie mennesker, og jeg vet at flere av de foreldrene jeg kjenner/vet om ikke har brukt særlig med tid på å lære barna dette... Anonymkode: ba632...5fa 4
Gjest Lurven Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 Verre med voksne som utøver vold og mobber andre, de burde hvertfall vite bedre
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 38 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen som "eier" noen barn. Barn i Norge er selvstendige rettsubjekter som ikke er "eid" av noen som helst, men som barn så har de noen som er ansvarlige for de frem til myndighetsalder. Men disse barna er ikke en enartet kategori, men består av barn og unge med mange ulike bakgrunner som kan forklare en del av atferden. Det er alltid en forklaring bak atferden til et barn, de er ikke sånn av natur. Er ikke alltid foreldrene gjør noe feil, men samfunnet som en helhet svikter. "it takes a village to raise a child", og denne landsbyen er både foresatte, utvidet familie, venner, foreldre til venner!, skole, helsevesen osv osv. Mye vil jeg si at skyldes kronisk underfinanisering av de ulike tjenestene, som f.eks oppsøkende virksomhet inn mot ulike miljøer. Anonymkode: 466b4...df3 Dette svaret ble nesten litt for saklig og spot-on for denne tråden. 👏 Anonymkode: a3037...7c6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #16 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tviler på at du (og andre i samme situasjon) har gjort noe direkte feil, i hvert fal ikke bevisst, men du har kanskje vært for lite "flink" til å se barnets behov og/eller vært for lite konsekvent? Jeg har brukt mye tid på å lære barna å ikke snakke dritt om andre og ellers oppføre seg greit mot greie mennesker, og jeg vet at flere av de foreldrene jeg kjenner/vet om ikke har brukt særlig med tid på å lære barna dette... Anonymkode: ba632...5fa Så lettvindt er det virkelig ikke Anonymkode: a6421...411 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #17 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lettvindt er det virkelig ikke Anonymkode: a6421...411 I ganske mange tilfeller er det det. Anonymkode: ba632...5fa 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #18 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I ganske mange tilfeller er det det. Anonymkode: ba632...5fa Nope absolutt ikke. Tydelig at du ikke vet hva du snakker om Anonymkode: a6421...411 1
Gjest Angry Man Skrevet 26. oktober 2023 #19 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg "eier" en datter som fra tid til annen har dyttet bort "slemme" gutter. Når hun blir større skal jeg ta henne med på BJJ så hun lærer å pakke dem sammen til en ball og rulle dem nedover gaten.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #20 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): "it takes a village to raise a child", og denne landsbyen er både foresatte, utvidet familie, venner, foreldre til venner!, skole, helsevesen osv osv. Anonymkode: 466b4...df3 Jeg er enig i det siterte, men så kommer vi dit da at når "landsbyen" prøver å korrigere problematisk adferd blir fokuset raskt flyttet over fra barnets adferd til "du skal ikke oppdra mitt barn, det er min oppgave. Du skal bare gjøre som jeg forteller deg". Dermed er den problematiske adferden glemt, "landsbyen" krangler seg i mellom, og barnet er forvirret- "hva er greit, og hva er ikke?" Anonymkode: 90516...a43 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå