Gå til innhold

Slutte å si fra til eks om ting ang barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer er midt i et brudd, jeg har i alle år måttet mase, mase og atter mase om ting pluss påminne han om alt som har med barn å gjøre. I tillegg til alt som har med husarbeid og logistikk i hjemmet å gjøre, etter årevis med dette er jeg mildt sagt dritt lei! 
Nå som vi skal bo hver for oss har jeg ikke tenkt å passe på han lenger, han har tilgang til akkurat samme platformer for å sjekke tidspunkt for foreldremøter, foreldresamtaler, høstfest, fotballkamper osv. I går gikk han glipp av høstfest i bhg til tross for at jeg minte han på det forrige uke og det ligger i foreldreportalen og månedsbrevet fra barnehagen. Men han er nå sint på meg. Han har fått beskjed om at jeg ikke kommer til å passe på han da det ble slutt, men han syns at dette var sabotasje fra min side og at jeg prøver å få han til å fremstå som en dårlig pappa. 
Vet jo det fins andre håpløse mannfolk der ute, passer dere på eksene deres? 

Anonymkode: a1ee7...aac

• Liker 2
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke din jobb å passe på at han får med seg, så lengr han har samme tilgang som deg. 

Anonymkode: 08594...b48

• Liker 13
Skrevet

Jeg passer på så mora får med seg når det er ting med barna. og minner på både tidlig på morgen samme dag, 60min før og 15min før. 

hvorfor gjør jeg dette? fordi barna blir veldig skuffet av å ikke se mammaen sin på slike ting

Anonymkode: 53b82...fa6

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

På spørsmålet om å få han til å fremstå som en dårlig far, hadde jeg sagt at det klarer du helt selv.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Gjorde det en stund etter bruddet. Men stoppet helt. Barna har gått glipp av mye, men jeg orker ikke. På tide å ta ansvar selv! Slutt å pass på han, du skal ikke ha ansvar for han når du ikke har barna. Han må rett og slett lære seg noe nytt nå. Å TA ANSVAR

Anonymkode: 8d06c...1a7

• Liker 8
Skrevet

Jeg gjør det ja, for ungenes skyld. Far er et surrehodet, ble slik etter barna kom og selv om jeg i perioder har latt være å minne han på ting for at han skulle skjerpe seg, så har det ikke hjulpet og det er ungene det går utover om han glemmer turdager eller ikke får med seg bursdager etc. Litt slitsomt er det, men det krever ikke så mye av meg at jeg ikke gidder fortsette, for som sagt gjør jeg det for ungene. De forstår også veldig godt nå at det er mamma som har oversikt og stoler ikke på at pappa har det 😅 men det er helt klart godt for dem å ha den tryggheten, at de har ihvertfall en forelder med kontroll. Det merker jeg veldig godt. Det skal ikke gå ut over dem at vi er skilt. 

Anonymkode: aabc3...778

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Håper dere med sønner tar dette som et hint til at dere må oppdra dem bedre og ha høyere forventninger til dem, lære dem å ta ansvar. Så ikke de blir det tredje barnet til ei kone i framtiden. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at dette går utover barna, men han er ikke en særlig «hands on» pappa når han har dem heller. Dette med at han er så sløv og lat er hovedgrunnen til at det er slutt. Og jeg orker faktisk ikke leve sånn når jeg endelig er «fri» fra mannen også, han er voksen og må kunne ta seg sammen. Jeg tenker å få bestilt en time på familievernkontoret så vi kan få snakket sammen der. Om han ødelegger forholdet sitt med barna er det hans egen skyld og jeg tror neppe han kommer til å være en far som stiller særlig opp når de er voksne heller utifra oppførselen hans så langt i livet deres. 

• Liker 6
Skrevet

Nei. Ungen vente seg fort til at han ikke kom.

Anonymkode: 5f227...d33

• Liker 4
Skrevet

Uff, ja. Jeg gjør det fordi det er mindre stress for meg. Og kun når det er til nytte for barna eller meg. Ellers kan han seile sin egen sjø, den jævla sniken.

Anonymkode: fef9a...850

• Liker 1
Skrevet

Som gave så gir du han en kalender til å henge på kjøleskapet, der det han kan skrive inn slikt når han ser det står i ukeplanen til barnehagen, eller hvilken app dere får beskjeder på, og også bursdager, fotballkamper....  På forsiden skriver du hvor han kan finne info f.eks Visma, Its, Facebook gruppe.. og om du mottar meldinger om bursdager som blir på hans dager så videresender du bare meldingen og sender med nr til avsender om han må svare om barnet kommer eller ikke.

Det er absolutt ikke din jobb å gi han  påminnelse etter påminnelse for at han skal huske høstfest, foreldremøte, dugnad, kamp... Men som andre skriver så kan det for barnas skyld være greit å gjøre det uansett. I hvertfall om barnet virkelig ønsker at far skal komme å se det opptre/spille.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke din jobb å passe på han når det kommer til slike ting. MEN for barnet skyld hadde jeg mint han på de tingene hvor barnet vil ha glede av å ha han til stede. Prinsippene mine kunne jeg utøvd andre ganger enn det.

Anonymkode: 2f819...150

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, men der det faktisk går direkte ut over ungene hadde jeg nok likevel gitt beskjed i det minste (men ikke organisert noe). Bursdager, turdager etc. Foreldremøter ol. får han passe på selv, regner med du stiller uansett. Min ex er verdens beste pappa, men han er nesten aldri på FB og får tidvis ikke med seg bursdagsinvitasjoner ol. foreldrene legger ut på foreldregruppa; koster meg lite å å sende ham en printscreen, eller si ifra at noe er lagt ut. Etter hvert blir ungene større og kan passe på en del selv heldigvis. Han følger med på Spond og Skolemelding så det er jo ikke så mye som jeg må fange opp. 

Anonymkode: 9b134...e4b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og samboer er midt i et brudd, jeg har i alle år måttet mase, mase og atter mase om ting pluss påminne han om alt som har med barn å gjøre. I tillegg til alt som har med husarbeid og logistikk i hjemmet å gjøre, etter årevis med dette er jeg mildt sagt dritt lei! 
Nå som vi skal bo hver for oss har jeg ikke tenkt å passe på han lenger, han har tilgang til akkurat samme platformer for å sjekke tidspunkt for foreldremøter, foreldresamtaler, høstfest, fotballkamper osv. I går gikk han glipp av høstfest i bhg til tross for at jeg minte han på det forrige uke og det ligger i foreldreportalen og månedsbrevet fra barnehagen. Men han er nå sint på meg. Han har fått beskjed om at jeg ikke kommer til å passe på han da det ble slutt, men han syns at dette var sabotasje fra min side og at jeg prøver å få han til å fremstå som en dårlig pappa. 
Vet jo det fins andre håpløse mannfolk der ute, passer dere på eksene deres? 

Jeg begynte med det for å være grei, men etter at han ble sint fordi jeg ikke hadde minnet han på en greie samme dagen (etter påminning før) skjønte jeg at det var nok puter under armene hans. Han har, som du sier, de samme plattformene for å få informasjon og sjekke ting som meg.

Anonymkode: 92c86...980

• Liker 6
Skrevet

Min samboer gjorde dette med mor i 6 år. Nå har han satt ned foten. Hun følgee ikke opp noe, møter ikke på noe, deltar ikke på fritidsaktiviteter, betaler heller det som skal deles mellom de av utgifter, får hele barnebidraget fordi far var snill osv. 

Siste var nå at mor krevde at far skulle betale halvparten av noe mor ikke har bidratt med de siste 6 årene. 

Så slipp den tanken. Du passer på deg selv og barna. Så får far stå til ansvar den dagen barna faktisk forstår hvor dårøig far han er. 

Anonymkode: 80586...c8a

• Liker 4
Skrevet

Kalender til å henge opp hjemme er det ikke vits å gi han hvertfall, det hadde vi da bodde sammen som jeg fylte ut hver eneste uke. Han så ikke på den en eneste gang tror jeg. 

Bursdager som barna skal i når de er hos han må enten jeg eller barna minne han på, ellers går de glipp av ting. Den er jo grei, men andre ting må han kunne klare å følge opp selv. Jeg har dratt lasset for 2 voksne i forholdet vårt siden vi fikk barn, har ikke tenkt til å fortsette med det nå som det er slutt. Hvis jeg skal mase og minne han på alt som har med barna og gjøre, så muliggjør jeg jo bare denne håpløse oppførselen og han fortsetter å fraskrive seg alt ansvar. Det kommer jo aldri til å skje noen endring hvis jeg skal fortsette å mase og huske alt for han. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg aldri gjort. Det er en grunn til at det ble slutt, som du sier. Man har nok med de barna man har. 

Anonymkode: e8964...5c6

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det lenge, men det var aldri bra nok i hans øyne, så jeg sluttet.

Fem år etter bruddet vet han fortsatt ikke når barneskolen starter eller slutter; det var en tilfeldighet som gjorde at han fant ut at eldstemann har begynt på ungdomsskolen; han deltar ikke på noe relatert til skole eller fritidsaktiviteter; han kjenner ikke barna sine.

Samværet har gått ned fra 25 til ca. 10 %.

Anonymkode: fbb9d...baf

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg gjorde det så lenge barna var små. Lagde, og oppdaterte, felles googlekalender. Det var aldri bra nok, for han ville ha oppdateringer om hva barna hadde gjort om dagene og. Jeg mente han kunne ringe dem, men det gjorde han aldri. Jeg skjønte etter hvert at alt gikk ut på et ønske om å fortsatt ha litt kontroll over meg. Da barna ble større slutta han på et tidspunkt å se i den felles kalenderen (det var så masete med så mye som skjedde), og han ble ekstremt sur da jeg sa at jeg ikke kom til å gi info utenom den kalenderen siden han fikk samme info som meg fra skole, fritidsaktiviteter etc. Etter hvert ble omkvedet at jeg ødela for hans relasjon med barna siden jeg ikke ga ham den infoen. 

Resultatet er at i dag er barna tenåringer og har lite kontakt med sin far. Selv mener han fortsatt at han er superpappa som har strukket seg ekstremt langt for sine barn. Vi snakker tross alt om en deltagelse på ca 5% her hvis vi legger sammen alle avslutninger, frokoster, opptredener, kamper osv.

At jeg holdt på så lenge var kun for barnas skyld. De ønsket pappaen på kamper etc, og de ønsket å delta på det sosiale som falt på hans helger. Likevel var han aldri på en eneste kamp utenom sine helger, og det hendte at han bare satte de av utenfor hallen og ikke gadd å bli med inn. Når det kom til bursdager de skulle i på hans helg sendte jeg alltid med gave, og fulgte opp med å minne om tidspunkt og adresse. For de gangene jeg ikke gjorde dette ble bursdagen alltid avglemt. 

Anonymkode: 4a28d...66d

• Hjerte 1
Skrevet

Nei dere er ikke et par, og det er ikke ditt ansvar. 

vi videresender bursdagsinvitasjoner og playdates vi får på sms i den andres uker. Varierer hvem av oss som mottar dette, som regel meg.

Ellers følger vi med i spond/kidplan/IST og meldepappa selv. Så samkjører vi foreldresamtaler slik tidspunktet passer for begge. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...