AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg driver språkkurs for innvandrere som ikke har rett på gratis norskkurs. Dette blir støttet av IMDI. Jeg må hele tiden avvise deltakerne som kommer inn i lokalet, pga de ikke er påmeldt, og fordi vi er fullbooket. Sist gang dukket det opp en eldre ukrainsk mann, med trillekoffert og notatblokk. Han kunne ikke et ord norsk, og forsto ikke at dette var et privat kurs. Gjennom en annen ukrainer, så fikk jeg høre at mannen hadde fått beskjed fra NAV om å komme til lokalet for kurs. Han hadde bodd i Norge i 5 måneder. Jeg har trodd hele veien at dette har berodd på et misforståelse, og at NAV kanskje mente språkkafeen som også holder til i samme bygg. En kollega fortalte meg at NAV er desperate og skyr ingen midler for å få deltakere på språkkurs. Derfor tar de seg friheter. Kan NAV sende deltakere, som er nye i landet, ikke kan et ord norsk til et kurs, som de vet har påmelding? Er ikke dette for drøyt, for en offentlig instans? Anonymkode: 84ab5...309 3 1
Gjest Angry Man Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 Det finnes halvgale mennesker i alle yrker. Er det mulig at du har møtt på en slik en? Sure. Men sånn generelt sett vil jeg si at NAV ikke ville gjort noe slikt.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 Du kan ikke se for deg at dialogen kan ha vært i retning "ansatt i NAV har hørt at det er noen som tilbyr språkkurs der og der, foreslår å sjekke det ut" og eldre flyktning oppfatter "der og der er det kurs, gå dit"? Det høres ut som en veldig tilforlatelig type kommunikasjon for min del, etter å ha jobbet med minoritetsgrupper i mange år. Anonymkode: f41da...2b7 28 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Det blir alltid mye kommunikasjonsproblemer og mussforståelser når man ikke har felles språk. Anonymkode: 42f36...d4e 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 Nav er ikke et dyr/menneske og har dermed ikke hjerte. Noe svært mange får erfare hver eneste dag. Nav er et grusomt system Anonymkode: c8120...6f4 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du kan ikke se for deg at dialogen kan ha vært i retning "ansatt i NAV har hørt at det er noen som tilbyr språkkurs der og der, foreslår å sjekke det ut" og eldre flyktning oppfatter "der og der er det kurs, gå dit"? Det høres ut som en veldig tilforlatelig type kommunikasjon for min del, etter å ha jobbet med minoritetsgrupper i mange år. Anonymkode: f41da...2b7 En slik dialog må foregå gjennom tolk, med mindre den nav-ansatte behersker språk. Vil den nav-ansatte i det hele tatt gi adressen og tidspunkt for et kurs til en bruker, hvis hen ikke vet om kurset er aktuelt? Jeg har ikke fått noen henvendelse fra NAV om noen kan begynne på kurs hos meg. Da må NAV i såfall betale for det. Kanskje er det bare en misforståelse, men da er i såfall NAV dårlig opplyst om kursene i bydelen. Anonymkode: 84ab5...309
Hedda-78 Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg tipper at nav mente språkkafeen, men at vedkommende har misforstått. Kanskje har han snakket med noen som har gått på kurs hos deg, og har fått info og hvor og når, og har ikke skjønt at det er to forskjellige ting. Og derfor sa at det var nav som hadde gitt ham beskjed. 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 Hedda-78 skrev (2 minutter siden): Jeg tipper at nav mente språkkafeen, men at vedkommende har misforstått. Kanskje har han snakket med noen som har gått på kurs hos deg, og har fått info og hvor og når, og har ikke skjønt at det er to forskjellige ting. Og derfor sa at det var nav som hadde gitt ham beskjed. Ja jeg håper virkelig at dette skyldes misforståelser og at ikke nav har tenkt at jeg kan forbarme meg over vedkommende midtveis i et kurs. Anonymkode: 84ab5...309 1
Olsen Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 Dette bør du gi tilbakemelding til NAV om. Samtidig bør du ta høyde for at denne mannen kan ha oppfattet noe annet enn det som faktisk ble sagt. Selvsagt kan den NAV-ansatte ha feilinformert. Det virker av innlegget ditt at dette ikke er en engangs-hendelse. Her har det gått via flere personer. Da vil historien endre seg litt, også hvis man har felles språk. I de fleste kommuner er det en egen flyktningetjeneste som tar seg av nyankomne flyktninger. Er det en som ikke får intro, må flyktningetjenesten hjelpe med innsøking og snakke med NAV om muligheten til å få dekket privat språkkurs. Jeg har jobbet i NAV og vært nokså oppgitt over manglende oppfølging fra flyktningetjenesten i kommunen. NAV og kommunens flyktningetjeneste bør få beskjed om dette. Veldig ugreit for personer som tror de skal få noe de ikke får. Og for deg som må avvise personer som ikke skulle ha vært der. 2 1
Daria Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 Hva sier nav om dette selv, da? Jeg antar jo at det å kontakte dem for å høre hva som faktisk har skjedd var det første du gjorde - du får bedre svar der enn på KG... 4 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 Daria skrev (2 minutter siden): Hva sier nav om dette selv, da? Jeg antar jo at det å kontakte dem for å høre hva som faktisk har skjedd var det første du gjorde - du får bedre svar der enn på KG... Kontakte dem? Komme frem på telefonen? Good luck Anonymkode: 84ab5...309 2 1
Daria Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kontakte dem? Komme frem på telefonen? Good luck Anonymkode: 84ab5...309 Har du prøvd? 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kontakte dem? Komme frem på telefonen? Good luck Anonymkode: 84ab5...309 Ringer dem hver dag og jeg kan bekrefte at det stort sett ta mellom 5-20 min. Altså betydning kortere tid enn å opprette og holde liv i en kg tråd 😉 Anonymkode: c7952...1de 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): En slik dialog må foregå gjennom tolk, med mindre den nav-ansatte behersker språk. Vil den nav-ansatte i det hele tatt gi adressen og tidspunkt for et kurs til en bruker, hvis hen ikke vet om kurset er aktuelt? Jeg har ikke fått noen henvendelse fra NAV om noen kan begynne på kurs hos meg. Da må NAV i såfall betale for det. Kanskje er det bare en misforståelse, men da er i såfall NAV dårlig opplyst om kursene i bydelen. Anonymkode: 84ab5...309 Det er mange som ikke kan et ord norsk som møter opp hos NAV uten avtale og ønsker hjelp, informasjon osv. Så at folk får en type informasjon "A" og tror de har fått informasjon "B" skjer nok oftere enn man vil tro. Anonymkode: 9bbd9...d00 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ringer dem hver dag og jeg kan bekrefte at det stort sett ta mellom 5-20 min. Altså betydning kortere tid enn å opprette og holde liv i en kg tråd 😉 Anonymkode: c7952...1de Jeg har uansett ikke hatt tid til dette. Anonymkode: 84ab5...309
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #16 Skrevet 26. oktober 2023 Daria skrev (27 minutter siden): Har du prøvd? Har ikke hatt tid til å navigere hos Nav. Anonymkode: 84ab5...309
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #17 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ja jeg håper virkelig at dette skyldes misforståelser og at ikke nav har tenkt at jeg kan forbarme meg over vedkommende midtveis i et kurs. Anonymkode: 84ab5...309 Hva med å få navn og telefonnummer til nav-veilederen, så kan du ringe og spørre? Anonymkode: 2c7cd...10c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #18 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med å få navn og telefonnummer til nav-veilederen, så kan du ringe og spørre? Anonymkode: 2c7cd...10c Jeg aner ikke hvilken navveileder der er snakk om. Kanskje er det ingen veileder heller, men info han har fått fra noen på Nav? Fyren forsvant igjen. Anonymkode: 84ab5...309
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #19 Skrevet 26. oktober 2023 Send en mail til det lokale Nav kontoret og forklar. Anonymkode: c8f94...033 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #20 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva med å få navn og telefonnummer til nav-veilederen, så kan du ringe og spørre? Anonymkode: 2c7cd...10c Klientene får ikke direktenummeret til veilederen sin, de må ringe det vanlige nummeret og så bli satt over. Anonymkode: bb795...917
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå