Gå til innhold

Høyde på hest og høyde på rytter.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så usikker på hva jeg skal velge 😄

jeg er 165 høg. 

Vil gjerne høre deres anbefaling/erfaring 😀

Fjording føler jeg er alt for liten når jeg sitter oppå. Samme med døl 🤔

Anonymkode: 813ec...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er så usikker på hva jeg skal velge 😄

jeg er 165 høg. 

Vil gjerne høre deres anbefaling/erfaring 😀

Fjording føler jeg er alt for liten når jeg sitter oppå. Samme med døl 🤔

Jeg er 161 og hesten min er 160. Edel type. Rir en del på en annen, edel hest på 173, og en mer kraftig på 152, alle tre funker fint. Jeg er lett, men har lange bein i forhold til høyde. 

Liker du best kraftige hester siden du nevner døl og fjording? Døl kan jo være alt fra 145 til 165 - en stor døl er neppe for liten for deg. Personlig liker jeg ikke tunge hesteraser som ridedyr, de egner seg bedre foran vogn eller til å dra tømmer i skogen…

Tyngde er jo også relevant. Om du er lett i kroppen kan du ha en mindre og mer edel hest enn om du er tyngre. 

I utgangspunktet liker jeg at hesten er ca 10 cm lavere i manke enn min høyde, men min sluttet visst ikke å vokse 😆

Anonymkode: a68db...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er 161 og hesten min er 160. Edel type. Rir en del på en annen, edel hest på 173, og en mer kraftig på 152, alle tre funker fint. Jeg er lett, men har lange bein i forhold til høyde. 

Liker du best kraftige hester siden du nevner døl og fjording? Døl kan jo være alt fra 145 til 165 - en stor døl er neppe for liten for deg. Personlig liker jeg ikke tunge hesteraser som ridedyr, de egner seg bedre foran vogn eller til å dra tømmer i skogen…

Tyngde er jo også relevant. Om du er lett i kroppen kan du ha en mindre og mer edel hest enn om du er tyngre. 

I utgangspunktet liker jeg at hesten er ca 10 cm lavere i manke enn min høyde, men min sluttet visst ikke å vokse 😆

Jeg føler jeg er ferdig med fjording/døl. Jeg har ridd en del varmblods siden i sommer, og dei er MYE bedre å ri på. Så skal ha meg en slik nå tenker jeg. Mulig Lusitano. 
jeg er kort i beina, men lang i rygg. 58kg, så tenker at hesten ikke kan være for stor. Kan ikke gå rundt med krakk 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg føler jeg er ferdig med fjording/døl. Jeg har ridd en del varmblods siden i sommer, og dei er MYE bedre å ri på. Så skal ha meg en slik nå tenker jeg. Mulig Lusitano. 
jeg er kort i beina, men lang i rygg. 58kg, så tenker at hesten ikke kan være for stor. Kan ikke gå rundt med krakk 😂 

Trenger da ikke gå rundt med krakk? Er da bare å lære hesten å gå inntil ting slik at du kan bruke stubber, autovern, rekkverk, snøskavel etc å stige opp fra. Dessuten bør de fleste faktisk bruke noe å stige opp fra siden mindretallet er så atletiske at det ikke blir unødvendig skjevbelastning på utstyr og hestens rygg når de drar seg opp i salen.

Personlig er jeg 170 cm og rir hest på 180 cm. Null problem.

Anonymkode: c5d61...567

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke hesten til? Tur? Sprang/dressur?

Anonymkode: f5df4...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker størrelsen på nordlandshester og islandshester. Er selv 165. Så trykket jeg feil på Finn og kom inn på en annen annonse, og plutselig hadde jeg kjøpt en varmblods som er 174 😅🙈 Falt helt for han 🥰 

Men kunne uansett ikke falt meg inn å stige opp fra bakken, det er jo vondt for hesten også. Bruker en stor trapp her ☺️ Men rir stort sett uten stigbøyler, så faller jeg av må jeg finne et tre eller noe 😅 Han er godt trent på å komme seg inntil ting for oppstigning da. 

Anonymkode: 2d8ab...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men kunne uansett ikke falt meg inn å stige opp fra bakken, det er jo vondt for hesten også. Bruker en stor trapp her ☺️ Men rir stort sett uten stigbøyler, så faller jeg av må jeg finne et tre eller noe 😅 Han er godt trent på å komme seg inntil ting for oppstigning da. 

Anonymkode: 2d8ab...a7c

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Trenger da ikke gå rundt med krakk? Er da bare å lære hesten å gå inntil ting slik at du kan bruke stubber, autovern, rekkverk, snøskavel etc å stige opp fra. Dessuten bør de fleste faktisk bruke noe å stige opp fra siden mindretallet er så atletiske at det ikke blir unødvendig skjevbelastning på utstyr og hestens rygg når de drar seg opp i salen.

Personlig er jeg 170 cm og rir hest på 180 cm. Null problem.

Man kan stige opp fra bakken uten å stå på noe, er da bare å hoppe opp det. Men jeg klarer ikke å hoppe opp på noe større enn ca 165 (er 161 selv), så den på 173 må jeg be om å gå inntil noe for å komme meg på. Jeg synes det er problematisk med en hest jeg ikke kan komme meg på uten hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du må finne en høyde på hesten du er komfortabel med. Jeg er 165 og foretrekker fjordhester, men en fjordhest er jo heller ikke en fjordhest - de er ulike i høyden, i kroppen, i steget og i ridefølelsen de som alle andre hester. Er det snakk om å kjøpe hest kan du jo sette en «fra-til» på høyde du tror du vil like, og så prøve hestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en døl føles liten for deg som er 165 er bare tull, men at hesten ikke føles rett for deg og dine ønsker for ridning blir noe helt annet. Og som noen nevnte lenger opp i tråden så må du prøve uansett rase, for om samarbeidet skal være bra så må også kjemien stemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 163cm , og har hatt new forest på 148cm og kaldblods på 164cm. 
Har også hatt en forhest, KWPN, på 182cm. 

Jeg foretrekker hester på 150-160cm.

Anonymkode: 3b308...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 168 og har ingen problemer med å ri døl. Fjordingen syns jeg blir litt for «stutt foran» pga den korte halsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan stige opp fra bakken uten å stå på noe, er da bare å hoppe opp det. Men jeg klarer ikke å hoppe opp på noe større enn ca 165 (er 161 selv), så den på 173 må jeg be om å gå inntil noe for å komme meg på. Jeg synes det er problematisk med en hest jeg ikke kan komme meg på uten hjelpemidler.

Da er nok du av det atletiske mindretallet jeg nevner hvis du klarer å HOPPE opp på en hest høyere enn deg selv uten å kave med armer og bein og slite løs tuster fra man🤣 også gjetter jeg at du ikke er passert 40 for lenge siden og at du sannsynligvis ligger i det lavere sjiktet på bmi.... Som sagt er gjennomsnittet langt mindre atletisk og endel tykkere over rumpa enn deg vil jeg tro.

Personlig synes jeg det er helt uproblematisk med en hest jeg må ha noe å stå på for å komme meg på til vanlig, så lenge hesten er godt oppdratt og kan dette med å gå inntil ting og ikke minst bli stående i ro under oppstiging.

Kan legge til at joda, jeg kommer meg opp på hesten uten noe å stå på også. Men dette føles unødvendig med tanke belastningen på rygg og utstyr. Er f.eks ikke uten grunn at stigbøylereima (dersom den er av rent lær uten forsterkning) på den siden man vanligvis stiger opp fra blir lengre med tiden. Utstyr kan man enkelt kaste og kjøpe nytt, verre med hestens rygg. Derfor er nyere anbefalinger å veksle side man stiger opp fra, og bruke noe å stå på for å minske belastningen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rareste innlegget jeg har lest på lenge 😂

Jeg er 180 og har en døl på 160. Han er slett ikke liten for meg. 

Men om du vil ha en hest med en annen ridbarhet enn fjording og døl er jo det en annen sak. Det viktigste er ikke rytters og hest sin høyde i forhold til hverandre, det er viktigere med vekt, hvordan hesten bærer seg, og hvordan hest og rytter passer sammen. Så klart kan høyde, eller særlig lengde på beina, ha litt og si, men om man ikke er for tung for hesten og har riktig tilpasset sal for både hest og rytter, er det ikke så viktig.  

Anonymkode: 56745...75e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 167 og trives best med hester på mellom 145 og 155. Rir jevnlig to på 135, men det er to apekatter av noen unghester som ikke er klare for å ris av barn enda. Også bør det kanskje nevnes at jeg veier under 50 kg. 😅

Anonymkode: c4b83...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like høy som deg og sitter kjempegodt både på fjording og døl 😊 Men jeg har ikke så lange bein, kanskje du har det?

Anonymkode: 42c1a...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Annonse

.

Endret av Disney Adult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...