Gå til innhold

Hvorfor er det så mange erfarne hestefolk som sier at hesten tester rytter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

https://hawkhorsemanship.com/blogs/news/nar-hesten-tester-deg

De drives jo av mat og det at de vet hvem som ikke lar de slippe unna er jo ikke det samme som at de er utspekulerte nok til å tenke "hihi, nå skal jeg kødde skikkelig med den som sitter på meg!" 😊

Anonymkode: a476e...4bd

Hester er flokkdyr, og det vil være helt naturlig for dem å prøve finne ut hvor i hierarkiet en ny person er. 
Det er helt naturlig for ett flokkdyr å undersøke hvilken respekt de skal ha for ett nytt medlem i omgivelsene. 

I mange situasjoner hvor man bruker uttrykket "hesten tester deg", handler om at hesten undersøker eller utfordrer en uetablert rangordning. 
For eksempel, en hest er drevet av mat. Min hest var veldig sulten av seg. Vi hadde ett godt etablert forhold med tydelig rangordning, og hun prøvde seg aldri på å spise når vi var på tur. Med en ny rytter derimot så "testet" hun om den rytteren lot henne få spise. 
Nei, de tenker ikke "haha, nå skal jeg kødde med deg", men flokkdyr undersøker og utfordrer ofte rangordninger som ikke er etablerte. 

Selvfølgelig finner du alltids noen som tillegger hesten menneskelige tanker, men i alle staller jeg har vært i, så er det en etablert enighet om at "hesten tester deg" betyr at hesten undersøker og/eller utfordrer rang, og de fleste hester slutter med det når man har etablert ett forhold og avklart ledelsen. 

Anonymkode: f4990...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...