Gå til innhold

"Dinosaur hands" symptom på adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Min sønn ble diagnostisert med adhd for 17 år siden, men han har aldri hatt "dinosaurhender". Og som mor til en med adhd har jeg opp gjennom årene lest en del om det, men jeg har faktisk aldri hørt nevnt noe sted dette "symptomet" dinosaurhender.

Det må være et rent Tiktok fenomen eller noe "rykte" som har oppstått på sosiale medier og så blitt spredd derifra, helt grunnløst.

Anonymkode: 28ce2...05d

Det er egentlig kalt «T-rex arms» pga likheten på holdningen sammenlignet med hvordan en Tyrannosaurus rex antagelig hadde armene sine. Det er mest utbredt blant autister, men kan også sees hos folk med adhd da begge er nevrodivergente tilstander. Det er ikke alle som ofte finner seg selv i denne posisjonen som har autisme/adhd, men det er mange med autisme/adhd som gjør dette. Betyr ikke at alle med autisme/adhd gjør det heller, og som sagt er det sannsynligvis sjeldnere hos de med adhd. 

Anonymkode: 4c2b7...11f

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Du er søt som tenker at forskere forsker på "dino hands" 🤪 

Og du er søt som ikke forstår at det ikke var det jeg mente :) :) :) :) :)

Anonymkode: a70fa...f32

• Liker 1
Skrevet

Jeg går ikke med dinosaurhender når jeg går vanlig rundt, men når jeg fikser ting hjemme og bare skal forflytte meg 10-20 meter så tenker jeg ofte over at armene ikke slapper av, men holdes i T-rex positur. Har både adhd og autisme, men tror egentlig ikke det har noen sammenheng med måten å ha hendene på.

Anonymkode: dc5dc...895

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og til dere som påstår at hypermobilitet ikke har noe med adhd/asf å gjøre så tar dere feil. Bindevevssykdommen Ehlers-Danlos er klart overrepresentert hos folk med adhd/asf og denne fører til blant annet hypermobilitet i varierende grad. Mange som blir testet for adhd/asf blir også testet for dette..

Tull og tøys. Et kjapt søk viser at dette ikke er tilfellet, og ingen forskning støttet opp om dette. Vis gjerne dine referanser, før du kommer med slike påstander.

Anonymkode: 30415...ca7

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull og tøys. Et kjapt søk viser at dette ikke er tilfellet, og ingen forskning støttet opp om dette. Vis gjerne dine referanser, før du kommer med slike påstander.

Anonymkode: 30415...ca7

https://www.mdpi.com/2075-4426/10/4/260

https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=ehlers+danlos+autism&oq=ehlers+danlos+auti#d=gs_qabs&t=1698407476641&u=%23p%3D4FoAJwPNNRUJ

https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=ehlers+danlos+autism&oq=ehlers+danlos+auti#d=gs_qabs&t=1698407549842&u=%23p%3DKm6zsKZI3tsJ

Jeg skal finne flere kilder om du trenger det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...