Gå til innhold

"Dinosaur hands" symptom på adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg kom over en video på tiltok som viste dinosaur hands og forklarte at dette har en sammenheng med adhd . 

Jeg har hele mitt liv stått og gått med armene rett ut i 90°vinkel mens henda dingler rett ned fra håndleddet, jeg sover også med begge henda krøllet under puten,haken eller ansiktet, har mange ganger fått spørsmål om hvorfor jeg går slik og har aldri sett noen andre gjøre det, og det er veldig vanskelig å endre måten jeg holder henda,alt annet føles rart og ubehagelig.. 

Så jeg lurer på om noen andre har hørt om dette ,jeg finner ikke noe om det når jeg googler,iallefall ikke på norske sider,men tiktok er stappfull av disse videoene.. Er det flere som går og sover slik ?

Anonymkode: e0503...432

Skrevet

Tenker Tiktok er den siste plassen jeg ville tatt som troverdig kilde. 

Har du funnet forskningsartikler på dette? eller andre kilder? 

Anonymkode: a70fa...f32

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg gjør dette når jeg sover og jeg har adhd. Kanske det er en slags selvtrøste greie? Jeg synes det er godt ihvertfall. 

Folk gjør mye rart da. Moren min gikk å gnudde og krølla fingrene i hendene når hun var stresset ,feks. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er søt som tenker at forskere forsker på "dino hands" 🤪 

Anonymkode: 54d4d...e72

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker Tiktok er den siste plassen jeg ville tatt som troverdig kilde. 

Anonymkode: a70fa...f32

Jeg mener heller ikke at Tokyo er en troverdig kilde, men det fikk meg til å lure fordi mange rundt meg har i mange år oppfordret meg til å utrede meg for adhd. Og når jeg aldri har sett denne måten å bruke henda på hos andre blir jeg nysgjerrig.. Så jeg lurte bare på om noen her inne har noe kunnskap om dette 😅

Anonymkode: e0503...432

• Hjerte 1
Skrevet

Både jeg og samboer har ADHD, ingen av oss har dinosaurhender😅

Begge sover i litt rare stillinger men søvnproblemer er mer et relevant tema for ADHDere enn sovestilling for å si det slik.

Ta alt slikt med en hel fem kg pose havsalt, minst. 
Det er dritmange ting som nevnes som «symptom» som er så generelle at det like godt kunne være at ADHDere trenger å sise mat og må på toalettet regelmessig.

Anonymkode: e923a...3f5

• Liker 4
Skrevet

Siste jeg hørte på tiltok om dino hands mens man sover er et behov for å beskytte seg selv ihvertfall. 

Men vet at folk med autisme trekk gjør litt sånn. 

Min sønn som har adhd vifter med hendene for å selvtrøste, feks.

Anonymkode: 54d4d...e72

Skrevet

Jeg vet ikke med adhd, men vet det er vanlig hos autister. Har det selv.

- autist

Anonymkode: 4c2b7...11f

• Liker 2
Skrevet

Jeg sover sånn med hendene. (Vet hva du mener har sett videoene)

Jeg har ikke ADHD-diagnose men har mange symptomer på ADHD uoppmerksom type da. Noe jeg har visst lenge og ikke noe jeg har funnet ut pga TikTok..

En del ting som presenteres som ADHD- og Autisme-symptomer/tegn på TikTok er jo ting som også andre folk gjør da er mitt inntrykk etter å ha sett mange sånne videoer.

Anonymkode: d704c...674

Skrevet

I min familie er vi mange med adhd og ingen av oss sover slik med hendene.

Anonymkode: 41fb1...a09

Skrevet

Har hypermobile ledd og sover derfor sånn. Men ikke alle med hypermobile ledd har ADHD eller autisme. 

Jeg har ADHD da. Ikke tro på alt på Tiktok... 

Anonymkode: 1900e...e2b

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har hypermobile ledd og sover derfor sånn. Men ikke alle med hypermobile ledd har ADHD eller autisme. 

Ja, det er meg og. Autisme og hypermobilitet.

Alle tomler er fingre, men alle fingre er ikke tomler.

• Liker 1
Skrevet

Autisme her, har samme greia med hendene krøllet under hode/pute 😊

Hadde mer t-rex armer som liten, har vel maskert det vekk..

Anonymkode: 360ce...a41

• Liker 1
Skrevet

Det er vel mer et tegn på ADHD at man må tiktulle seg til slik "informasjon"... 

• Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (7 minutter siden):

Det er vel mer et tegn på ADHD at man må tiktulle seg til slik "informasjon"... 

tiktulle :fnise:

Anonymkode: 360ce...a41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen forbindelse, what so ever, mellom hypermobile ledd og ADHD. Og TikTok er rett og slett farlige greier. Nå har plutselig alle ADHD tydeligvis. Det popper jo opp ADHD-tråder hele tiden, og spesialisthelsetjenestene blir nedrent av ungdom som tror de har ADHD fordi de har "sett en video på TikTok". Rett og slett skremmende at det skal være så mye feilinformasjon som blir spredd rundt forbi. 

Anonymkode: 30415...ca7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ingen forbindelse, what so ever, mellom hypermobile ledd og ADHD. Og TikTok er rett og slett farlige greier. Nå har plutselig alle ADHD tydeligvis. Det popper jo opp ADHD-tråder hele tiden, og spesialisthelsetjenestene blir nedrent av ungdom som tror de har ADHD fordi de har "sett en video på TikTok". Rett og slett skremmende at det skal være så mye feilinformasjon som blir spredd rundt forbi. 

Dette!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BWXAGG/unge-stroemmer-til-adhd-utredning-etter-tiktok-trend

https://www.dagbladet.no/nyheter/de-gleder-seg-til-a-fa-adhd/79374953

https://www.dagbladet.no/nyheter/galskap/79348754

Anonymkode: 41fb1...a09

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

I følge legen til barnet mitt (som utredes for ASF/ADHD) er hypermobilitet ganske vanlig for denne pasientgruppa. Når det sagt, så har jo mange UTEN diagnosene også hypermobilitet.

Dinosaurarmer gir ikke grunnlag for diagnosen. Et tydelig livslangt mønster med utfordringer derimot.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I følge legen til barnet mitt (som utredes for ASF/ADHD) er hypermobilitet ganske vanlig for denne pasientgruppa. Når det sagt, så har jo mange UTEN diagnosene også hypermobilitet.

Dinosaurarmer gir ikke grunnlag for diagnosen. Et tydelig livslangt mønster med utfordringer derimot.. 

Det er mange som har hypermobilitet/overbevegelighet i noen ledd. Det betyr ikke at man er syk. Ballettdansere og turnere trener seg til å bli hypermobile, og det er vanlig at barn er hypermobile. Men det finnes bindevevssykdommer som fører til luksasjoner og subluksasjoner av ledd, voldsomme smerter og ekstrem hypermobilitet. Disse diagnosene blir ikke satt uten grundig og nøye utredning, og noen av diagnosene er sjeldne.

Legen din burde vite at de aller fleste barn er mye mer tøyelige og overbevegelige enn voksne. Og at noen av dem har ADHD er ikke akkurat overraskende. Spesielt ikke i dag hvor "alle" tydeligvis får ADHD-diagnose.

• Liker 1
Skrevet

«Nå for tiden brekker visst alle beina». «Uff ja, kreft er overdiagnosisert».. Det hører vi ikke mange si? Tror dere at det er veldig mange (jeg sier ikke at det ikke eksisterer) mennesker som går rundt og ønsker seg diagnoser og sykdommer? Jeg sier ikke vi ikke skal være kritiske, men jeg tror nok egentlig ikke grunnen til flere diagnoser er at de ikke har det eller at det egentlig var færre før. Det blir som med andre sykdommer at man bli bedre på å finne ut av det og flere kan få behandling og bli bedre og ta bedre del av samfunnet. Jeg skjønner ikke hva som er negativt med dette? Er det veldig plagsomt for dere personlig at folk får en diagnose og får hjelp til det de strever med slik at se kanskje kan jobbe lenger eller ha et generelt bedre liv? Gangner ikke dette bare samfunnet på alle mulige måter?

Og til dere som påstår at hypermobilitet ikke har noe med adhd/asf å gjøre så tar dere feil. Bindevevssykdommen Ehlers-Danlos er klart overrepresentert hos folk med adhd/asf og denne fører til blant annet hypermobilitet i varierende grad. Mange som blir testet for adhd/asf blir også testet for dette..

Skrevet

Min sønn ble diagnostisert med adhd for 17 år siden, men han har aldri hatt "dinosaurhender". Og som mor til en med adhd har jeg opp gjennom årene lest en del om det, men jeg har faktisk aldri hørt nevnt noe sted dette "symptomet" dinosaurhender.

Det må være et rent Tiktok fenomen eller noe "rykte" som har oppstått på sosiale medier og så blitt spredd derifra, helt grunnløst.

Anonymkode: 28ce2...05d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...