Gå til innhold

Luftventilen over vinduet. Jeg fryser når jeg står og dusjer, det trekker fra den 😫

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi bor i et hus hvor vi har et lite vindu på badet med luftventil over den og i taket ved siden av dusjen har vi ventilasjon, sånn rund greie som suger ut luften.

Når vinteren kommer, så synes jeg det er kjempekaldt å dusje, når både den i taket står på og den luftventilen over vinduet er åpen, det trekker på meg og jeg fryser så innmari. 

Jeg vil lukke den ventilen på vinduet mens jeg dusjer men mannen sier den må være åpen, særlig når man dusjer.

Hva kan skje om jeg lukker den? Det er ingen styr når det er sommer men om vinteren så synes jeg det trekker så mye fra den, og badet blir kaldere også.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 47557...8c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fuktig bad, mugg osv... 

Anonymkode: d4713...1d4

Skrevet

Viktig at bad er godt ventilert. 

Jeg har bad uten vindu, med avtrekksvifte. Det er ikke nok til å unngå sopptilvekst. 

Men det er jo bare til å forsøke om viften er nok til å holde soppen unna. 

Er ikke som man ikke ser om det blir gul, rød, svart sopp på badet.

Anonymkode: e2407...aaf

Skrevet

Kan du ikke lukke den akkurat når du dusjer, og så åpne den igjen etterpå?

Anonymkode: ae228...2f6

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan du ikke lukke den akkurat når du dusjer, og så åpne den igjen etterpå?

Anonymkode: ae228...2f6

Det var det jeg lurte på, om det går greit at jeg lukker den når jeg dusjer? 

Men, når det er skikkelig kaldt ute så trekker det inn på badet og selv om gulvvarme står på, så er det kaldt på badet.

Skrevet

Be mannen din kjøpe en luftavfukter. Da kan du lukke alt av trekk når du dusjer. 

Anonymkode: f76c2...95d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Be mannen din kjøpe en luftavfukter. Da kan du lukke alt av trekk når du dusjer. 

Hvorfor ikke kjøpe den selv?

Anonymkode: 2a25b...938

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal mannen kjøpe den?? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei

Vi bor i et hus hvor vi har et lite vindu på badet med luftventil over den og i taket ved siden av dusjen har vi ventilasjon, sånn rund greie som suger ut luften.

Når vinteren kommer, så synes jeg det er kjempekaldt å dusje, når både den i taket står på og den luftventilen over vinduet er åpen, det trekker på meg og jeg fryser så innmari. 

Jeg vil lukke den ventilen på vinduet mens jeg dusjer men mannen sier den må være åpen, særlig når man dusjer.

Hva kan skje om jeg lukker den? Det er ingen styr når det er sommer men om vinteren så synes jeg det trekker så mye fra den, og badet blir kaldere også.

Hva tenker dere?

Avtrekk må stå på når det er fuktig i rommet, altså etter dusj. Når det er tørt trenger ikke ventilen stå åpen. At det faktisk blir varme i rommet tørker jo også, gitt at verste dusjdampen er sluppet ut først. 

Rommet tåler fint 10 min med damp, dvs mens man dusjer.

Anonymkode: 9638b...99e

• Liker 4
Skrevet

Be mannen din dra innom en byggevarehandel og kjøp en luftavfukter på vei hjem fra jobb i dag. Da kan du dusje så mye du vil med lukket luke i helga. 

Anonymkode: d26bb...caa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Be mannen din dra innom en byggevarehandel og kjøp en luftavfukter på vei hjem fra jobb i dag. Da kan du dusje så mye du vil med lukket luke i helga. 

Hva er det med dere? Be mannen ditt og be mannen datt? Jeg kan kjøpe selv, hvorfor skal ha kjøpe det? 🙄 KG på sitt beste 😅

Får lukke den når jeg dusjer og åpne når jeg er ferdig, nå på vinterstiden. 

Ts

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg setter på baderomsvifta når jeg er ferdig med å dusje. Er da ikke behagelig å dusje på et iskaldt bad. 

Anonymkode: 552ff...155

• Liker 2
Skrevet
Dolce skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal mannen kjøpe den?? 

Ja Hadde bare kjøpt jeg 🤣

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor i all verden må hun be mannen sin om å kjøpe det? Tror du ts er umyndiggjort?

• Liker 8
Skrevet

Hvis badet tar skade av at man lukker en ventil i 10 minutter mens man dusjer, så ville jeg veldig seriøst vurdert renovere badet.  Ett våtrom som ikke tåler 10 minutter med damp er etter min mening i meget dårlig stand. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva er det med dere? Be mannen ditt og be mannen datt? Jeg kan kjøpe selv, hvorfor skal ha kjøpe det? 🙄 KG på sitt beste 😅

Får lukke den når jeg dusjer og åpne når jeg er ferdig, nå på vinterstiden. 

Ts

Det er mulig noen tenker at mannen er den som handler slikt, hvis du ikke kan bestemme selv om du skal åpne eller lukke en ventil. 

Anonymkode: 3cf21...3c4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan være Elkjøp og elektronikkforhandlere har luftavfukter. Hvis du ber mannen din dra innom en sånn butikk på vei hjem så er det klar til dusjing i helga!

Skrevet

Blir det mye damp og f.eks hvis det er en brannalarm i nærheten så kan den gå av pga mye damp. Bare sier det ja jeg har klart og utløse den pga ventil var nesten igjen. 

Anonymkode: 9bbf7...8de

Skrevet (endret)

Av hva jeg skjønte av HI er det avtrekkspunkt i taket, OG en ventil over vinduet? Et bad kan normalt klare seg med kun avtrekkspunkt om det er tilluftsglippe under døra til gangen. 

Det kan i mange tilfeller være bedre å hente varm luft fra øvrige deler av huset, som trekker inn i glippe mellom dørblad og karm, og ventileres ut via avtrekkspunkt i tak. Da blir det lunere, og den varmere lufta kan holde på mer fuktighet. Kjølig fuktig luft kan fort kondensere i avtrekkskanalen om det er kaldt på loftet over. 

Prøv å se hva som skjer om du stenger tilluftventilen over vinduet. Presiserer at det da BØR være en fuktstyrt avtrekksvifte i taket. Det blir for lite med kun naturlig avtrekk på denne måten

Endret av newman01
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du forsøkt luktfukter?

Skrevet

Jeg hadde lukket mens jeg dusjet og åpnet etterpå. På mitt bad må vi åpne vinduet for å bli kvitt fukten, og jeg åpner det etter jeg er ferdig. Hvis ikke blir det fort kaldt på denne årstiden. 

Nå dusjer jeg i 5 min da, hvis du dusjer i 30 er det kanskje et poeng å høre på mannen. Men for noen minutter går det fint.

Anonymkode: 9cccb...833

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...