Gå til innhold

Må far ha overnattingssamvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil bare ha svar fra de som faktisk vet. Jeg vet man ikke kan nekte en far samvær, uansett tidligere relasjon. Men må et barn sove hos far? Hva skjer om mor nekter det, men har informert far at han kan komme på samvær når han måtte ønske på barnets bostedsadresse? Da må han ta mor til retten, ikke sant? Vil han tape når mor har bevis på at han har satt barnet i unødvendig fare ved å være uoppmerksom og ta høy risiko? Når kommunepsykologen har spurt mor om han "funker sånn ellers?" etter alle disse hendelsene. Jeg tenker spesielt på når avstanden er mer enn tre timer fra hverandre og man aldri har bodd sammen og far ikke har foreldreansvar.

Anonymkode: e08ed...8f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det MÅ ikke være overnatting. 

Det skjer ikke så mye rent juridisk om du sier at samvær skal skje på barnets adresse. I mange tilfeller er det det beste for barnet, spesielt om barnet ikke kjenner den som skal ha samvær. Trygge omgivelser kan da være til god støtte for barnet. 

Om han ikke ønsket samværet som er tilbudt, er først familievernkontoret stedet. Han må nemlig ha en meklingsattest for å kunne saksøke. Den er gyldig i seks måneder. Tape og tape. Det er som oftest ingen vinnere i en barnefordelingssak. Samvær kan settes opp med sakkyndige tilstedet, men da også andre steder enn i hjemmet.

Barnets alder er selvsagt også vesentlig i slike saker. Hva andre har sagt muntlig, er av lite relevans pga bevisbyrden. Men om du har mye skriftlig, kan det bygge opp om din sak. En sakkyndig vil også ta samtaler med relevant personell. Da kan denne kommunepsykolgen være en aktuell kandidat. 

Jo yngre barnet er, jo mer blir en sak i rettssystemet prioritert. 

Mitt barn sa til sakkyndig at h*n ikke ønsket overnatting, og det ble slik da selv om barnet ‘kun’ var 8 år på det tidspunktet. 

Anonymkode: 117e5...d47

Skrevet

Det må ikke. Men nekter du er det samværs sabotasje og du legger opp til foreldrefiendtlighet. 

Så er må du vel ha både barnevern og andre instanser på din side hvis du går den veien. 

Anonymkode: e077b...b2e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er altså ikke riktig at man aldri kan nekte samvær. Det kommer helt an på situasjonen.

Det samme gjelder overnattingssamvær.

Dersom du har hovedomsorgen, kan du i utgangspunktet holde barnet tilbake om du vurderer samvær som (mer enn litt) skadelig eller farlig for barnet. 

Hvis far er uenig, må han som du sier ta saken til retten. Hvorvidt han vil få medhold der er helt umulig for oss å spekulere i ut fra de begrensede opplysningene du gir. Vil du vite mer om sannsynligheten for medhold eller ikke, bør du konsultere en erfaren barnerettsadvokat og fortelle konkret hva bekymringen din går på. 

Anonymkode: afdb7...fb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men nekter du er det samværs sabotasje og du legger opp til foreldrefiendtlighet. 

Hun nekter ikke samvær.

Anonymkode: 117e5...d47

Skrevet

Det skal vel ganske mye til for å nekte en forelder samvær over natten.

Men, klart - hvis det kan dokumenteres godt at det er omsorgssvikt så er det nok mulig at samvær over natten droppes.

Mulig det da må gå via retten, men det er jeg noe usikker på.

Anonymkode: 6b833...274

• Liker 1
Skrevet

Hvis man ikke er enige så må man til retten. Men så lenge forstår jeg det som at dere ikke har en samværsavtale, da er det jo du som bestemmer når du har foreldreansvaret og barnet bor hos deg. Det er jo ikke samværssabotasje om dere ikke har en skriftlig avtale om samvær og du i tillegg har gitt far åpent tilbud om samvær hjemme hos dere. 

Ville forsøkt å få noe skriftlig fra denne kommunepsykologen, en muntlig uttalelse til deg er ikke noe som holder i retten. 

Anonymkode: 458ce...2f6

Skrevet

Det skal abnormt mye til for å få fradømt overnatting. Prøver du å nekte det så er oddsen større for at du blir dømt for samværs sabotasje enn at vedkommende blir dømt til å ikke ha overnatting 

Anonymkode: 6aa91...6e8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...