AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Hei Jeg og far til sønnen min har ikke vært sammen på 5 år nå. Vi har delt foreldreansvar og barnet har fast bosted hos meg. Samvær hos far 10 dager i mnd. Gutten er 8 år. Kommunikasjonen vår er grei når jeg ikke sier noe til han ang hans fravær med oppfølging av sønnen vår. Virker som gutten er kun på oppbevaring når han er der. Far følger ikke opp fotballtreninger, bursdager, legetimer, møter på skolen og sosialt med venner. Gutten føler han ikke kan invitere venner på besøk eller være med venner når han er til faren sin. Gutten sier det er kjedelig der. At far bare sitter på telefonen og gutten kun spiller på PCn eller pad. Far bor et stykke unna, men i samme kommune. Gutten er på sfo. Fra åpning til de stenger. Far henter ofte etter sfo er stengt og gutten må vente en stund utenfor før far kommer. Hender seg at gutten blir lei og går hjem til meg. Jeg bor rett ved skolen. Da kjefter far på gutten. Jeg forsvarer gutten og ber far skjerpe seg. Nå i helgen har gutten blitt invitert i bursdag og på Halloween fest med klassen. Far blir irritert for at det ødelegger hans planer for helgen. Jeg ba han skjerpe seg og tenke på gutten. Gutten har ikke lyst å gå glipp av dette. Han spurte om han fikk være hjemme med meg slik at han fikk delta på dette. Jeg og far hadde en stor krangel om det. Kjenner jeg er litt sliten og lei. Alltid jeg som må kjempe for far deltagelse. Så lite som å møte opp på et foreldremøte eller delta på en viktig legetime. Engasjere seg med barnets fritidsaktiviteter. Være med på en fotballkamp. og Gud forby at det havner på hans tid med gutten. Far blir sint om jeg engasjerer meg på hans tid med barnet. Jeg hadde sluppet det om han hadde engasjert seg. Nå har barnet lite lyst å ha samvær. Fordi far ikke gidder å kjøre han til de aktivitetene som foregår. Hva burde jeg gjøre egentlig ? Jeg stiller opp selv om far blir sur. Hvis ikke går det bare utover barnet. Anonymkode: d72f5...957 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 Her tenker jeg at samværet kan begynne å reduseres. Gutten er i skolealder og hans menig skal vektlegges mer og mer. Du kan informere far allerede nå skriftlig om at gutten føler ‘det du skrev i hi’ og at det kan se ut som at dersom dette vedvarer vil samværet på sikt forsvinne. Avslutt med at ‘dette til din informasjon’ for å understreke at dette ikke er en åpning for diskusjon. Du kan starte med å ha gutten hjemmet i forbindelse med denne feiringen. Anonymkode: 1e38a...f2f 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Her tenker jeg at samværet kan begynne å reduseres. Gutten er i skolealder og hans menig skal vektlegges mer og mer. Du kan informere far allerede nå skriftlig om at gutten føler ‘det du skrev i hi’ og at det kan se ut som at dersom dette vedvarer vil samværet på sikt forsvinne. Avslutt med at ‘dette til din informasjon’ for å understreke at dette ikke er en åpning for diskusjon. Du kan starte med å ha gutten hjemmet i forbindelse med denne feiringen. Anonymkode: 1e38a...f2f Enig i denne. Er samværsavtalen deres fastsatt i retten eller bare privat avtale satt opp etter mekling på fvk? Anonymkode: 48222...171
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Samværet er fastsatt i retten. Han ønsket 50/50, men inngikk forlik på 60/40. Det er 2 år siden. Aldri fulgt opp en ting. Vært av og på. Under rettsforhandlingene var han super engasjert og lovet gull og grønne skoger. Sønnen min har en storebror. Der er det minimalt med samvær. Mor prøver å sende på samvær, men han vil heller ikke av samme grunner. Eneste er for å være med lillebroren sin iblant. Men foregår det noe så foretrekker han også å være hjemme. Har sendt guttene på besøk til hverandre mellom oss da. Så det har fungert best igrunn. Jeg og moren samarbeider godt oss mellom. Hjelper hverandre når det trengs. Har luftet til far at nå begynner gutten å protestere og han blir sint på meg. Mener jeg fremmedgjør han og baksnakker han for å få gutten imot han. Noe jeg slettes ikke gjør. Far snakker stygt om meg til gutten. Avhører han om hva jeg gjør på fritiden og om jeg har kjæreste etc. Bedt far om å slutte å spørre ungen. Er det noe relevant så forteller jeg selv. Ønsker jo helst ikke ny rettssak. Men blir nok å ta det opp med familievernkontoret snart tror jeg. ts Anonymkode: d72f5...957 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå