AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #1 Skrevet 26. oktober 2023 Hei jeg har jobbet noen år som kommunal Ingeniør og har nå lyst til å utvikle meg. Jeg vurderer å ta kurs eller skole i styrearbeid, og se om jeg kan få styre verv. Er det noen her som har erfaring med dette? Er det vanskelig å få styreverv? Er det mye arbeid om man får det? Er det noen kurs som er mer anerkjente en andre? Har noen erfaring med BI sitt kurs? Anonymkode: bd788...c11
mmd Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg har tatt kurset du nevner. Fikk ikke et eneste verv pga det. Har/har hatt flere styreverv, men det er pga kvalifikasjoner og bekjentskaper.
aksase Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Styreverv er nok ikke noe du blir "ansatt" til på bakgrunn av kvalifikasjoner og utdanning. Det er alltid noe du blir valgt til fordi du er medlem i en organisasjon som skal velge et styre blant medlemmene, eller fordi de som nominerer nye folk til et styre, kjenner deg og anbefaler deg. Arbeidsmengden er alt fra ingenting til full jobb. Det kommer an på hvilken bedrift/styre du er en del av, og hvilken rolle du har i styret. Styreleder er som regel det som medfører mest arbeid. Stort sett er styrearbeid elendig betalt i forhold til innsats, med mindre du er styremedlem i de store selskapene som DNB, Hydro eller andre selskaper med milliardomsetning. Å være styremedlem er omtrent som å være idrettsutøver; det er elendig betalt, og mest dugnad, med mindre du er i toppskiktet nasjonalt og globalt. Men styrearbeid kan være lærerikt, interessant og fint. 1
Amossa Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 Den enkleste måten å få styreverv på er å melde seg inn i lokalpolitikken. Ditt parti skal foreslå styremedlemmer til kommunale og interkommunale styrer, og da melder du din interesse. Der kommunen eier AS bedrifter, f.eks. kraftselskaper, er det ikke lenger vanlig at politikere velges. I private bedrifter går det på bekjentskap og kompetanse. Jurister og økonomer er mye etterspurt, men eier må ha tillit til og komme godt overens med den som blir spurt. Alle bedrifter prøver å sette sammen sitt styre med forskjellig kompetanse, og man er alltid ute etter dem som er aktive, engasjerte og idèrike. Samtidig er samarbeidsevner viktig. Noen må i hvert fall legge merke til deg om du skal bli spurt om styreverv. 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 Amossa skrev (18 minutter siden): Den enkleste måten å få styreverv på er å melde seg inn i lokalpolitikken. Ditt parti skal foreslå styremedlemmer til kommunale og interkommunale styrer, og da melder du din interesse. Der kommunen eier AS bedrifter, f.eks. kraftselskaper, er det ikke lenger vanlig at politikere velges. I private bedrifter går det på bekjentskap og kompetanse. Jurister og økonomer er mye etterspurt, men eier må ha tillit til og komme godt overens med den som blir spurt. Alle bedrifter prøver å sette sammen sitt styre med forskjellig kompetanse, og man er alltid ute etter dem som er aktive, engasjerte og idèrike. Samtidig er samarbeidsevner viktig. Noen må i hvert fall legge merke til deg om du skal bli spurt om styreverv. Dette. Du får ikke styreverv fordi du har tatt noen usle studiepoeng fra BI om styreverv. Det er emner man eventuelt tar ETTER at man har fått styreverv. Anonymkode: 49812...d85
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #7 Skrevet 27. oktober 2023 For å bli valgt som styremedlem er det flere ting som avgjør: - Man er gjerne en stor investor i selskapet og representerer aksjonærene. - Man har spesielt god erfaring eller kunnskap, gjerne lang fartstid i bransjen eller næringslivet. - Bekjentskap og nettverk. Man blir ikke styremedlem på bakgrunn av et kurs man har tatt, men dersom man velges styremedlem kan det være nyttig å ta et kurs. For din del er nok den ekleste porten å danne nettverk i næringslivet, og gjerne innen det fagområdet som du har høy kunnskap over. Anonymkode: ccf9d...577 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #8 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 12.30): Hei jeg har jobbet noen år som kommunal Ingeniør og har nå lyst til å utvikle meg. Jeg vurderer å ta kurs eller skole i styrearbeid, og se om jeg kan få styre verv. Er det noen her som har erfaring med dette? Er det vanskelig å få styreverv? Er det mye arbeid om man får det? Er det noen kurs som er mer anerkjente en andre? Har noen erfaring med BI sitt kurs? Anonymkode: bd788...c11 Styremedlem er ikke en jobb du utdanner deg til. De kursene er ment for styremedlemmer som alt er styremedlem er Anonymkode: 0d0ae...de3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #9 Skrevet 27. oktober 2023 Hvordan får man random styre verv? Er det noe som lyses ut? Trodde det er noe som holdes innenfor bedrift/organisasjon. De interne vil alltid bli prioritert.. Anonymkode: 5173f...3c2
Million Skrevet 27. oktober 2023 #10 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg har vært styremedlem i borettslaget der jeg bor. Det var en stund svært vanskelig å få tak i nok frivillige som kunne stille til valg, når nåværende styremedlemmers tid gikk ut og de ikke ønsket å stille til gjenvalg. Styreformann sa da på et møte at dersom vi ikke får tak i noen beboere som styremedlem, og kommer under kravet om antall styremedlemmer, så må vi hyre inn noen som har dette som jobb, altså å sitte som styremedlemmer. Og det kostet masse penger for styret vårt og var langt dyrere enn å lønne beboere i borettslaget som styremedlemmer. Det finnes altså mennesker som har det å sitte i styrer som jobb, eller yrke. De tjener selvsagt mye bedre på det når de leies inn på denne måten, enn om de satt i styret i egen forening eller borettslag/sameie der de bor.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #11 Skrevet 27. oktober 2023 On 10/26/2023 at 12:30 PM, AnonymBruker said: Hei jeg har jobbet noen år som kommunal Ingeniør og har nå lyst til å utvikle meg. Jeg vurderer å ta kurs eller skole i styrearbeid, og se om jeg kan få styre verv. Er det noen her som har erfaring med dette? Er det vanskelig å få styreverv? Er det mye arbeid om man får det? Er det noen kurs som er mer anerkjente en andre? Har noen erfaring med BI sitt kurs? Anonymkode: bd788...c11 Jeg har vært med på opprettelse av to "startups", og da er det naturlig nok lett å bli en del av styret. Det uten kurs, og utdanning innen hva firmaet drev med, som ikke på noen måte dreier seg om administrasjon og styring av et selskap. Det kan kreve en del, og ikke minst så er det særdeles viktig å sette seg inn i hvilket ansvar det faktisk er å være en del av et styre. Det kan virke som om mange tror det bare er en artig greie hvor man er med på å bestemme litt, men det er et stort ansvar som kan få alvorlige økonomiske følger om firmaet eller styret tar "dumme" valg, uten å spesifisere det mer. Anonymkode: e797f...ef2
Amossa Skrevet 27. oktober 2023 #12 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan får man random styre verv? Er det noe som lyses ut? Trodde det er noe som holdes innenfor bedrift/organisasjon. De interne vil alltid bli prioritert.. Anonymkode: 5173f...3c2 Styreverv i bedrifter blir ikke lyst ut. Man blir spurt om man er interessert. Sier man ja, så er det vanlig at man har møter med eier eller styreleder. Det er som et jobbintervju. I familieeide selskaper er det gjerne familiemedlemmer som sitter i styret. Er bedriften så stor at det kreves ansatterepresentasjon, så velges denne av og blant de ansatte. De fleste seriøse bedrifter ønsker også styremedlemmer utenfra. Da gjerne med kompetanse som de ikke har selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå