Gå til innhold

Din beste julesylteoppskrift

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som lager julesylte selv, hva er din beste oppskrift? Bruker du grishode, knoker, kotelletter og annet svinekjøtt ? Lær en amatør å lage god sylte! :)

Anonymkode: 50fda...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det veldig enkelt med å lage sylteflesk/ribberull.  Kjøper en tynnribbe skjærer ut beina, kryderer med allehånde, tørket ingefør, nellik(lite) salt og pepper og gelatinpulver. Det blir finest hvis du finner tynnribbe som ikke er rutet, men det går med rutet svor også, bare litt mer plunder å få den knytt sammen.

Fant en fremgangsmåte på nett som er akkurat lik min som jeg lærte av min bestemor.

https://www.steikegodmat.no/2020/12/19/sylterull-sylteflesk-rudolfs-hemmelige-oppskrift/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (10 timer siden):

Jeg synes ribbesylte er den aller beste (i tillegg til at det også er enklere). Jeg bruker denne oppskriften. 

Takk for lenke, den skal jeg prøve. Tenker hvert år at jeg skal lage sylte, men så har jeg liksom tenkt at det er så vanskelig. Men dette ser jo helt overkommelig ut, egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pusla skrev (Akkurat nå):

Takk for lenke, den skal jeg prøve. Tenker hvert år at jeg skal lage sylte, men så har jeg liksom tenkt at det er så vanskelig. Men dette ser jo helt overkommelig ut, egentlig. 

Ja, det er virkelig veldig lett med tanke på at den største jobben er å skjære svor og bein av ribba før den deles i skiver. :jepp: Etter at jeg fant denne oppskriften har jeg ikke laget sylte på noen annen måte og jeg gleder meg allerede til årets. :sikle:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, pusla said:

Jeg lager tilsvarende hvert år. Det er litt jobb, men ikke vanskelig. Jeg kjøper urutet ribbe (blir penest da synes jeg). De er gjerne å få tak i fra november av i frossen tilstand. Jeg trekker hele ribben i vann og skjærer av svoren etterpå slik at den er hel og legger den i bunnen.  Tenk litt på hva du skal bruke som presse på forhånd. Jeg bruker en slik https://www.jernia.no/kjøkkenutstyr/kjøkkenredskap/syltepresse/aanonsen-syltepresse-tre/p/14395503 Jeg lager min i en passende brødform. Har plast (gladpack) rundt formen og over kjøttet og legger en liten treplate på toppen mot kjøttet. Så legger jeg noe over treplaten (og plasten) mot pressen slik at den kan trykke kjøttet ned. Har bare en slik brødform så kan ikke gjøre som i oppskriften over. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrue skrev (3 timer siden):

Jeg lager tilsvarende hvert år. Det er litt jobb, men ikke vanskelig. Jeg kjøper urutet ribbe (blir penest da synes jeg). De er gjerne å få tak i fra november av i frossen tilstand. Jeg trekker hele ribben i vann og skjærer av svoren etterpå slik at den er hel og legger den i bunnen.  Tenk litt på hva du skal bruke som presse på forhånd. Jeg bruker en slik https://www.jernia.no/kjøkkenutstyr/kjøkkenredskap/syltepresse/aanonsen-syltepresse-tre/p/14395503 Jeg lager min i en passende brødform. Har plast (gladpack) rundt formen og over kjøttet og legger en liten treplate på toppen mot kjøttet. Så legger jeg noe over treplaten (og plasten) mot pressen slik at den kan trykke kjøttet ned. Har bare en slik brødform så kan ikke gjøre som i oppskriften over. 

Tusen takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...