Gå til innhold

Å erstatte ei mistet tann

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden måtte jeg trekke ei tann pga ei mislykket rotfylling. Jeg har ikke erstattet denne tanna da det praktisk talt ikke vises (ungene mine har fortsatt ikke lagt merke til det), men nå plager det meg allikevel litt, og siden jeg nettopp har fått en liten bonus på jobben, vurderer jeg å sette inn ei ny tann. Har forsøkt å lese meg opp på de ulike alternativene, men blir ikke helt klok. Kan selvfølgelig spørre tannlegen, men han vil sikkert ha en egeninteresse i å anbefale det han tjener best på, så derfor lurer jeg på om noen her inne kan anbefale et alternativ som ser ok ut og ikke koster skjorta. Dette er som sagt ei tann som neste ikke vises, så det trenger ikke være det alternativet som ser best ut. Det er viktigere at det ikke er så innmari dyrt og krever mange turer til tannlegen.

Anonymkode: 449fa...cd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fjernet en jeksel av samme årsak, da fikk jeg beskjed om at dersom tennene ved siden av er gode nok anbefaler de bro. Om ikke går de for stift. Jeg har ikke gjort noe med den enda siden det ikke vises, men jeg skjønner deg godt.

Anonymkode: d244d...b64

Skrevet

Å erstatte en mistet tann vil alltid koste mye. Jeg har selv gjort det og fikk et digert skriv av tannlegen om alle mulighetene mine. Jeg mangler en toårsjeksel der jeg bare ikke fikk ny som barn, så jeg har hatt en barnetann til jeg ble voksen og den bare ikke holdt ut lenger. Den er såvidt synlig når jeg åpner munnen og snakker.

Det billigste alternativet er en protese. Altså en plast- eller metallform som du setter inn i munnen når du ikke spiser og som får det til å se ut som om det er en tann der. Det koster 4 000 - 8 000 ifølge Google.

Litt dyrere er tannbro. Da borer man vekk deler av tennene på hver side, så disse blir jo skadet selv om de egentlig er friske, så setter man kroner på disse tennene med en falsk tann imellom så det ser ut som om det er en tann der. Dette koster 15 - 17 000 ifølge google.

Det aller dyreste er implantat. Det er dette jeg selv har gått for. Først måtte jeg inn og ta masse komplisert røntgen. Så kom selve implantattimen. Om det er i overkjeven, må man ofte løfte bihulen med falsk bein eller allograft, så man får altså bein fra et annet menneske eller en gris. Jeg tror ikke jeg fikk så mye av dette. Om tannen har vært borte i noen år, trekker tannkjøttet seg ofte tilbake, så man må ha mer tannkjøtt. Hos meg ble dette tatt fra bakerst i munnen og sydd på rundt implantatet. Også borer de jo også selve implantatet inn i kjeven.
Så har man megavondt og går på smertestillende og er hoven i hele ansiktet en stund og kan ikke tygge på den siden. Det tar rundt tre måneder før alt er helbredet og de kan ta avstøpning av tanna du skal ta. Etter rundt en måned til, kan de skru inn tanna.

Jeg bor i utlandet, og det har kostet meg ca. 40 000 kroner. Det står 20 - 40 000 i Norge, men det sto at det skulle koste 15 000 her jeg bor, men med alle de ekstra tingene med bein og tannkjøtt, ble det mye mer. Jeg ville nok satt av minst 50 000 om du går for dette.

Anonymkode: 458f1...4bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...